Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Arłukowicz: Kaczyński bouwde een omgeving van mensen van wie hij hun geheimen kent

Gestart door Pieszyce, 31 mei 2024, 23:33

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Arłukowicz: Kaczyński bouwde een omgeving van mensen van wie hij hun geheimen kent

TVN24 | Polska
31 mei 2024

Jarosław Kaczyński draagt de volledige verantwoordelijkheid voor wat er in het Justitiefonds is gebeurd", zei Bartosz Arłukowicz, de kandidaat van de Burgercoalitie voor het Europees Parlement, in "Jeden na jeden". - Ik heb de indruk dat het een soort maffiaorganisatie is, - benadrukte hij.

Sinds vorige week publiceren de media, waaronder tvn24.pl, tapes die in de afgelopen twee jaar zijn opgenomen door Tomasz Mraz - voormalig directeur van de afdeling Justitieel Fonds van het ministerie van Justitie. Ze hebben betrekking op het functioneren van dit fonds.

Mraz is een van de verdachten in het onderzoek naar onregelmatigheden bij de toekenning van miljoenen dollars aan subsidies uit het fonds en wordt beschreven als de "hoofdgetuige" in de zaak die "de Ziobristen bespioneert". Zbigniew Ziobro en zijn Soeverein Polen achtergrond hebben jarenlang de leiding gehad over het ministerie van Justitie en het Justitie Fonds zelf.

Arlukowicz: Ik heb de indruk dat dit een soort maffiaorganisatie is

Bartosz Arłukowicz, de kandidaat van de Burgercoalitie voor het Europees Parlement, gaf vrijdag in de uitzending van "Jeden na jeden" commentaar op deze zaak. - Ik ben geschokt. Ik heb de indruk dat dit een soort maffiaorganisatie is," zei hij.

- De taal die deze mensen onderling gebruiken, ik geef het toe: onbekend voor mij, maar dit is de taal die ze waarschijnlijk zullen gebruiken op plaatsen waar deze taal gemeengoed wordt. Misschien bereiden ze zich erop voor, misschien leren ze het, of misschien komen ze gewoon ergens uit dat milieu," zei hij.

"Jaroslaw Kaczynski draagt de volledige verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd in het Justitie Fonds".

Volgens Arlukowicz "draagt Jarosław Kaczyński de volledige verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd in het Justitie Fonds, wat er is gebeurd met de villa's".

- En ik ga niet accepteren dat Jaroslaw Kaczynski degene is die eigenlijk goed wil doen, en dat de jongens slechte dingen gingen doen. Nee, nee, nee, nee. Kaczyński heeft een omgeving opgebouwd uit mensen waar hij geheimen van kent (...) en daarom zijn ze zo loyaal aan hem, omdat ze hun weg niet zouden vinden in een normale arbeidsmarkt of een normale economische markt," zei hij.

- Jarosław Kaczyński heeft dus een politieke omgeving opgebouwd van mensen die volledig van hem afhankelijk zijn, die extreem incompetent zijn, en dit maakt het makkelijker voor hem om deze omgeving te beheren. Daarom, aan het topje van deze enorme ijsberg, die we nu te weten komen dankzij het werk van het Openbaar Ministerie, onderzoekscommissies, staat Jarosław Kaczyński en wat er vandaag in Polen gebeurt is zijn politieke kind," oordeelde het parlementslid.

In deze context herinnerde hij zich een uitspraak. - Ik weet niet of het een exact citaat wordt, zoiets werd gezegd, ik weet niet meer of het uit de mond van Jarosław Kaczyński kwam, maar ik wil graag wijzen op deze zin, dat "opruimen gebeurt met een vieze vod". Ik ben het hier niet mee eens. Opruimen doe je met schoon gereedschap, niet met al die dingen die deze heren met het geld doen, - benadrukte hij.

- Wij in Szczecin schamen ons voor Matecki's omgang met dit geld uit het justitiefonds. Szczecin schaamt zich hiervoor," voegde hij eraan toe.

- En dit pseudosoevereine Polen kan vandaag hun e-mails en sms'jes eruit flappen. Ze staan al voor de deur van justitie en daar zullen ze ook eindigen," oordeelde hij.

Arlukowicz: de Farmaceutische Inspectie is een plaats van speciale aandacht voor elke minister van Volksgezondheid

Arlukowicz, arts van opleiding, gaf ook commentaar op de vacature van hoofdinspecteur voor geneesmiddelen en twijfelde aan de kandidatuur van Artur Owczarek.

- Ik ken deze heer niet, daarom wil ik geen mening vormen over een man die ik gewoon niet ken," zei hij.

Tegelijkertijd benadrukte hij dat het "een mega belangrijke positie" is. - Ik ben vier jaar minister van Volksgezondheid geweest. De farmaceutische inspectie is een plek met speciale gevoeligheid en speciale aandacht van elke minister van Volksgezondheid, omdat daar zeer belangrijke dingen gebeuren, waaronder het in de gaten houden van de export van medicijnen naar het buitenland, dat wil zeggen, de handel, om het simpel te zeggen, in de goedkoopste medicijnen die we in Europa hebben, - zei hij.

Hij wees erop dat "het niet zo is dat het bureau stilstaat". - Het is een krachtige machine die werkt, bewaakt en zijn werk doet," benadrukte hij.

- De selectie van een inspecteur is altijd een zeer gevoelige kwestie. Minister (Izabela - red.) Leszczyna is zeker erg gefocust op dit probleem en heeft misschien even tijd nodig, voegde hij eraan toe.

Auteur:     pp/adso, mrz

Bron:      TVN24 przez pp/adso, mrz[]/url]    język po Polsku