Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duda's ongegronde beschuldigingen. Moet de president zich verontschuldigen?

Gestart door Pieszyce, 6 juni 2024, 23:54

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Duda's ongegronde beschuldigingen. Moet de president zich verontschuldigen?

5  juni 2024

Andrzej Duda steekt zijn irritatie niet onder stoelen of banken dat hij geen invloed meer heeft op wie en waar de Poolse ambassadeur wordt. Kaczyński, gefocust op veranderingen binnen de partij, liet de president de vrije hand. Hoewel het volledig in strijd was met de wet die in Polen van kracht was.

Duda's woede is nu nog groter. De regering van Tusk beroofde hem van aanzienlijke invloed op de personeelsbezetting van diplomatieke missies. Dus de president valt aan zonder zijn woorden te verzachten.

– Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt opnieuw gecommuniceerd. Mensen komen terug en belangrijke posities worden bekleed door mensen die zijn afgestudeerd aan universiteiten in Moskou, betoogt Duda op Republika TV.

– De heer Radosław Sikorski en de heer Donald Tusk willen als ambassadeur naar de Verenigde Staten een man sturen die minister van Defensie was toen de president van de Republiek Polen omkwam bij een vliegtuigongeluk in een vliegtuig van de Poolse regering dat eigenlijk een militair was vliegtuig, ondergeschikt aan het Ministerie van Nationale Defensie – zei Duda over Bogdan Klich. – Ze willen de man die verantwoordelijk was voor het Poolse leger naar de VS sturen. Het wordt één grote lach. Ik ga hier niet mee akkoord. Zolang ik president ben, gedurende deze veertien maanden, zal ik deze ambassadeursnominatie nooit ondertekenen, omdat ik Polen niet in diskrediet zal brengen, benadrukte Duda.

Ik vraag me af of de president zich niet realiseerde dat hij zichzelf in verlegenheid bracht met zo'n ongeraffineerde aanval?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

JA, hij moet zich verontschuldigen, hij is bezig met partij politiek en heeft weer eens maling aan de Grondwet.

Op Twitter val ik hem aan.

Ik wil nog maar een ding zien van die man en dat is, Staande in de beklaagde bank voor het StaatsTribunaal puur omdat hij het Poolse volk Heel Veel onrecht heeft aangedaan.

Pieszyce

Sikorski antwoordde op Duda. De president was verbijsterd

5 juni 2024

Radosław Sikorski reageerde op de ongefundeerde aanval van Andrzej Duda op Poolse diplomaten. Bovenal Bogdan Klich.

Duda maakte duidelijk dat hij Klich verantwoordelijk achtte voor wat er op 10 april 2010 in Smoleńsk gebeurde. – Als PiS bewijs heeft van de betrokkenheid van senator Klich bij de Smoleńsk-aanval, zal hij niet naar de VS gaan, maar zullen we hem arresteren – zei Sikorski.

Vervolgens verwees hij naar de 're-communicatie' die volgens de president zal plaatsvinden in de Poolse diplomatie. – Wat belangrijker is dan wie welke voorouders heeft, is of hij of zij de taal spreekt van het ambtsland – merkte Sikorski treffend op.

Duda viel stil. Tja, wat zou hij antwoorden? Blijf je je toevlucht nemen tot over- en understatements?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Duda moet zich letterlijk doodschamen.  >:(

Waarom???

Omdat hij in het team zat wat de vlucht naar Smoleńsk voor Lech Kaczyński regelde

Dat is al vele malen beschreven, maar volgens mij heeft Dudalini een nieuwe leesbril nodig.  >:(  >:(

Tijd dat de man vertrekt.