Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tomasz Siemoniak verspreidde snel PiS-leugens over de Poolse grens

Gestart door Pieszyce, 23 juni 2024, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tomasz Siemoniak verspreidde snel PiS-leugens over de Poolse grens

23 juni 2024

Tomasz Siemoniak ontmoette zijn collega in Duitsland en legde het incident aan de grens uit. De leugens van PiS werden snel weggeploegd.

Minister Siemoniak legde uit:

– Minister Faeser verontschuldigde zich voor het incident waarbij de Duitse politie vijf immigranten naar Polen bracht – in strijd met de regelgeving en procedures – en verzekerde dat er lessen uit waren getrokken en dat dergelijke acties in de toekomst niet zouden worden herhaald;

– Ik heb erop gewezen dat burgers van beide landen ernstige problemen ondervinden bij het binnenkomen van Duitsland vanwege de door Duitsland ingevoerde grenscontroles; de Poolse kant is bereid oplossingen te zoeken om degenen die de grens oversteken om te werken of in de buurt te wonen te helpen, zodat ze niet in lange rijen hoeven te wachten;

- We zijn overeengekomen dat er een werkgroep wordt opgericht voor Pools-Duitse grenskwesties, voorgezeten door viceministers (van onze kant @MaciekDuszczyk), zodat mogelijke problemen snel en effectief kunnen worden opgelost;

– Ik presenteerde de situatie aan de Pools-Belarussische grens en de gevolgen van de hybride agressie van Belarus en Rusland jegens Polen en de EU, bestaande uit het sturen van illegale immigranten over de grens en hun toenemende agressie, die leidde tot de dood van een Poolse soldaat;

–  Ik herinnerde me het negatieve standpunt van de regering van de premier @Donald Tusk
richting het EU-migratiepact, met de verwachting van een flexibele toepassing ervan, uitgedrukt op http://am.in. in de brief die ik ondertekende met veertien andere ministers van Binnenlandse Zaken uit EU-landen;

– Minister Faeser stelde gezamenlijke acties in de EU voor van de landen die de meeste vluchtelingen uit Oekraïne opnamen – Ik vond dit voorstel zeer belangrijk en moest worden uitgevoerd;

– Ik heb de Duitse minister informatie verstrekt over de activiteiten van de Poolse geheime diensten en de politie (10 gearresteerd) in verband met sabotagedaden in Polen, voorbereid namens de Russische diensten;

– samen hebben we de prioriteit van de politie van beide landen benadrukt in de strijd tegen de drugscriminaliteit, inclusief nieuwe bedreigingen (fentanyl);

– we bespraken het veiligstellen van de lopende Europese voetbalkampioenschappen, en ondersteunden ook de deelname van Poolse politieagenten aan deze activiteiten;

– Ik heb aan minister Faeser de prioriteiten van het komende Poolse voorzitterschap van de EU gepresenteerd en de verwachting dat de nieuwe EU-autoriteiten een krachtige en brede benadering van veiligheidsvraagstukken zullen hanteren;

– we zullen de dialoog voortzetten tijdens het intergouvernementeel overleg in Warschau begin juli – concludeerde de minister.

Bron: wiesci24.pl[/ur]      język po Polsku