Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Błaszczak zal de straten vegen

Gestart door Pieszyce, 1 juli 2024, 23:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Błaszczak zal de straten vegen
Giertych neemt geen gevangenen en schrijft een brief aan het hoofd van de PiS-club

1 juli 2024

Roman Giertych schreef een brief aan Mariusz Blaszczak:

Over precies twee jaar, in juni 2026, begin je met het schoonmaken van de straten van Warschau als onderdeel van je straf van beperkte vrijheid als gevolg van een definitieve veroordeling. Het voorbeeld van het hoofd van de club voor Wet en Rechtvaardigheid die nuttig werk doet, zal bewondering en verbazing opwekken bij de jeugd die jouw worstelingen met de bezem gadeslaat. Met elke zwaai van de bezem zal je het in je hoofd hameren: je belastert geen mensen!

Morgen om 12 uur zal er een aanklacht tegen je worden ingediend bij de districtsrechtbank van Warszawa Śródmieście, en overmorgen zal ik de voorzitter van de Sejm vragen om je immuniteit op te heffen. Ik hoop dat uw immuniteit in juli alsnog wordt opgeheven.

Eergisteren schreef u op uw profiel op het X-portaal "beschuldigd van echte misdaden - Giertych (...)".

Ik zal niet toestaan dat iemand, meneer Błaszczak, mij in diskrediet brengt. Ik ben niet aangeklaagd voor misdaden! Waarom? Omdat de rechtbanken herhaaldelijk verklaarden dat het openbaar ministerie de aanklachten tegen mij niet eens had onderbouwd, en elke poging om een aanklacht in te dienen blokkeerde. Ironisch genoeg zei u: Onschuldigen hebben niets te vrezen. Op deze manier hebt u de spot gedreven met het machtsverschil tussen het openbaar ministerie, de diensten, de staatsmedia en de burgers die alleen tegen u strijden. In mijn geval is dit echter precies wat er gebeurde: ik was niet bang om met al mijn kracht tegen uw groep te vechten, als vertegenwoordiger van de oppositieleiders, de door u bedrogen ondernemers en die zich tegen u uitspreken in de media, en in het uur van het oordeel, toen je mij aanviel met alle macht van het staatsapparaat, de rechtbanken in verschillende steden, verschillende instanties verdedigden de onschuldigen en brachten duidelijke vonnissen uit: geen bewijs van schuld.

De districtsrechtbank in Poznań gaf voor het eerst commentaar op mijn zaak. Op 3 december 2020 heeft de rechtbank uw preventieve maatregelen opgeheven, te weten het verbod om het land te verlaten, het verbod om als advocaat uit te oefenen, het bevel om zich te melden bij de politie, het bevel om borgtocht te betalen en het verbod op contact met diverse mensen . De rechtbank vernietigde al deze verboden om één reden: het openbaar ministerie heeft niet bewezen dat de verboden handeling was gepleegd. Deze conclusie lag voor de hand, omdat uw beschuldigingen meer dan absurd waren. U beschuldigde mij ervan dat de rechtszaak van 92 miljoen PLN die ik namens Polnard had aangespannen nog niet was gewonnen. Het ging goed. Er werd een deskundige aangesteld. De rechtbank oordeelde in principe dat de claim terecht was en u wilde de advocaat van de eiser verantwoordelijk houden voor het feit dat de zaken al zo lang aanhangig zijn bij de Poolse rechtbanken en dat hij de zaak nog niet heeft gewonnen. Het niveau van hypocrisie, zelfs voor het parket van Ziobro, was buitengewoon! Bovendien oordeelde de rechtbank dat je niet eens een aanklacht tegen mij kon indienen, waardoor ik niet de status van verdachte kreeg. Hier is een citaat uit die uitspraak; "Er werd effectief geen besluit genomen om een aanklacht in te dienen tegen Roman Giertych, en dus kreeg hij helemaal niet de status van verdachte."

Later, in januari 2021, ook in Poznań, oordeelde een rechtbank dat u illegaal mijn kantoor had doorzocht en beval de teruggave van de gestolen spullen. In een andere uitspraak werd gesteld dat u mij illegaal vasthield, en in een andere uitspraak werd gesteld dat de persoonlijke huiszoeking zonder wettelijke basis was uitgevoerd. Alle rechtvaardigingen waren duidelijk: geen bewijs van schuld en bovendien talrijke schendingen van de procedure. In één geval besloot de rechtbank zelfs de premier te schrijven dat de wet was overtreden. Deze procedure wordt eigenlijk nooit gebruikt. In mijn geval werd er gebruik van gemaakt.

Na deze uitspraken schreef de Ombudsman, Adam Bodnar, op 15 januari 2021 een brief aan premier Morawiecki, waarin hij straf eiste voor degenen die verantwoordelijk waren voor de zaak tegen mij. Hier is het citaat

"Als dergelijke schokkende schendingen van de wet zonder een passend antwoord worden gelaten, zal er een duidelijke boodschap aan de samenleving worden afgegeven dat wetshandhavingsinstanties boven de wet staan en dat hun schending van fundamentele grondwettelijke rechten en vrijheden wordt bestraft (...)

De commissaris voor de mensenrechten eiste dat degenen die verantwoordelijk waren voor de illegale acties tegen mij zouden worden gestraft.
De Europese Commissie heeft mijn geval ook genoemd als een van de gevallen die een voorbeeld vormen van schending van de rechtsstaat.

Na deze slagen nam u de zaak uit Poznań over en verplaatste deze naar Lublin. In 2021 verloor je een zaak in Warschau wegens het vrijgeven van mijn telefoon die tijdens een huiszoeking was meegenomen. Het Hof van Beroep in Warschau oordeelde dat u het onrechtmatig in beslag had genomen. Het was op deze telefoon dat ik later, als eerste Pool, bewijs vond van uw gebruik van Pegasus, waarvoor de heer Woś, die u in uw inzending verdedigde, naar de gevangenis zal gaan.
In 2022 ondernam u stappen om nieuwe aanklachten tegen mij in te dienen en uw geluk opnieuw te beproeven: dit keer voor de rechtbank in Lublin. Niets daarvan. Op 29 maart 2022 heeft de rechtbank in Lublin-Zachód en op 29 april 2022 de rechtbank in Lublin duidelijk verklaard: er is geen bewijs van schuld. De oude aanklacht werd op dezelfde manier beoordeeld als door de rechtbanken in Poznań, en de nieuwe werd als een aanfluiting van de rechtbank beschouwd. De rechtbank verklaarde dat ik zaken voor Polnord had gewonnen ter waarde van in totaal 307 miljoen PLN en uw verwachting dat ik dit gratis zou doen is een afwijking die inbreuk maakt op de contractvrijheid.

In september 2022 verloor u ook eigendomswaarborgzaken. De districtsrechtbank van Lublin-Zachód oordeelde dat het niet mogelijk is om de eigendommen veilig te stellen van iemand die geen enkele misdaad heeft begaan.

In 2023 verloor u opnieuw een zaak toen de rechtbank in Warschau mij een schadevergoeding toekende wegens illegale detentie.

U leed dus een nederlaag waar het Openbaar Ministerie nog nooit van had gehoord. Hieraan moet worden toegevoegd dat de mensen die u samen met mij hebt vastgehouden, ook allemaal hun zaak in verschillende rechtbanken hebben gewonnen. In totaal zijn er ruim dertig vonnissen waarin staat dat de rechtbanken in geen enkel geval een misdaad zien waarbij Polnord betrokken is.

En zo is het, mijnheer Blaszczak. Niet u, niet uw leider, niet het bestuur van de partij Recht en Rechtvaardigheid, noch het openbaar ministerie beslist in Polen of iemand een misdaad heeft begaan. Dat beslissen de rechtbanken! En om dit in je hoofd te krijgen ga je in de beklaagdenbank zitten, en daarna zul je met een bezem door de straten van Warschau zwaaien (als je in de buurt van de Sejm bent, laat het ons dan weten, dan komen we je aanmoedigen).

Waarom weet ik zeker dat je een veroordeling krijgt? Omdat de laster duidelijk is en het schendt ook duidelijk mijn professionele prestige als advocaat. Hier staat maximaal twee jaar gevangenisstraf op, maar voor jou, uit de zachtheid van mijn hart en rekening houdend met je onopvallende intelligentie, zal ik een vrijheidsbeperking aanvragen in de vorm van uren gemeenschapsdienst in de straten van Warschau.

De straten van Warschau. Dit zal ook een educatieve functie hebben.

Roman Giertych

PS

Iedereen die denkt mij ongestraft te kunnen beledigen, heeft het ernstig mis. Vanwege de functie van de heer Błaszczak – hoofd van de PiS-club, heb ik de aanklacht onmiddellijk op kantoor laten opstellen, maar iedereen die de door de heer Ziobro bedachte laster herhaalt, zal ook worden gestraft. Soms wacht hij gewoon even.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku