Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

AFFAIRE! Oko.press, gecontroleerd door de Razem-partij,

Gestart door Pieszyce, 5 juli 2024, 23:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

AFFAIRE! Oko.press, gecontroleerd door de Razem-partij,
heeft belangrijke fragmenten uit het interview met Mraz verwijderd

5 juli 2024

Een van de hoofdredacteuren van Oko.press zou belangrijke fragmenten hebben verwijderd van het interview met Mraz, een klokkenluider die fraude bij het Justice Fund aan het licht bracht. Het schandaal werd onthuld door Roman Giertych.

– Nu pas heb ik het interview gelezen dat ik de directeur heb helpen autoriseren. Mraz voor Oko Press (normale praktijk in strafzaken). Eerlijk gezegd viel ik bijna van mijn stoel. De belangrijkste delen van het interview werden weggelaten over de vraag waarom de advertentiebedragen die aan de media werden betaald, te hoog waren. En wie was de persoon die verantwoordelijk was voor deze overwaardering? En ook het fragment dat vertelde hoe journalisten die inhoud publiceerden die gunstig was voor Ziobro en zijn bedrijf, voor de eer werden betaald. Het interview is geautoriseerd en voor wijziging ervan is de toestemming van de spreker vereist. Bovendien wekt het weglaten van de belangrijkste fragmenten de indruk van absolute manipulatie. Toen ik de auteur van het interview, redacteur Krzysztof Boczek, vroeg, vertelde hij mij dat hij gisteravond van de hoofdredacteur had vernomen dat hij de belangrijkste fragmenten eruit had gehaald. Helaas was hij niet zo vriendelijk om mij hierover te informeren, want ik zou natuurlijk niet hebben ingestemd met een publicatie die door de Kaduka-wet werd gecensureerd. Ik roep Oko Press op om het interview in de originele versie te publiceren - onthuld door Roman Giertych.

– Dit is ongehoord. Oko.press heeft de belangrijkste fragmenten uit het interview verwijderd, en vandaag doe ik een oproep om "vrije media" te verdedigen, wat gebeurt er met jullie??? – vraagt Bianka Mikołajewska.

– Censuur bij Oko Press – op de dag waarop de media mensen om steun vragen, onder verwijzing naar de betrouwbaarheid ervan. Extreem. Het leven schrijft hele goede scenario's - voegt Eliza Michalik toe.

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku

Pieszyce

Directeur van het Justitie Fonds onthult steekpenningen aan journalisten
We onthullen wat Oko.press verborgen hield

5 juli 2024

Censuur bij Oko.press.

Voormalig directeur van het Justitie Fonds, Tomasz Mraz, gaf een interview op het Oko.press-portaal.

Interessant is dat de hoofdredacteur van Oko.press Michał Danielewski, privé de partner is van de woordvoerster van de Razem-partij – parlementslid Dorota Olko. En zoals we weten, loopt Razem momenteel voorop in de opwarming van de PiS-regering.

Hieronder staan fragmenten uit de geautoriseerde tekst van het interview.

"Paradoxaal genoeg kwamen de meeste mensen niet achter het bestaan van het Fonds door de publicaties die we later voor miljoenen van het CF kochten, maar door de teksten in ... OKO.press, het materiaal van TVN en de acties van de toenmalige oppositie.

"Er werkten drie mensen in het promotieteam van FS. We waren het slachtoffer van wat er gebeurde.

Het was de baas - onderminister Romanowski - die ons vertelde met welk mediabedrijf en voor welk bedrag we contracten moesten afsluiten.

We kregen dus informatie dat we overeenkomsten moesten sluiten met bijvoorbeeld:

WP
Onet
Times S.A.
RMF FM

enz.

Ik herinner me dat de eerste 4 contracten waren: Onet, WP, Times SA en Fratria. En in 2019 waren de twee grootste deals Onet en WP.

Met TV Trwam wilde MZZ heel graag een promotieovereenkomst sluiten om hen extra te "steunen", maar dat konden we niet direct, omdat ze een sociale omroep zijn en de regelgeving dat verbiedt. Daarom ontving TV trwam fondsen via de Lux Veritatis Foundation als onderdeel van een subsidie die werd toegekend voor het tegengaan van de oorzaken van criminaliteit in het kader waarvan programma's werden geproduceerd op deze televisie en vaak waren SolPol-politici te gast."

En het schokkende stukje over betaald worden voor 'journalistieke eer', d.w.z. dat journalisten - met geld van het Justitie Fonds - positieve teksten schreven over politici van Solidarna (Soeverein) Polen.

"Zou een medium zelf geld van het FS kunnen krijgen door voor ons te werken?

Nee.

Trouwens, elk effectief publiciteitsinitiatief kwam bijna nooit van de FS-medewerkers, altijd van de bazen - min. Romanowski, of Zbigniew Ziobro, of misschien Miłosz Horodyski - hij is de grijze eminentie van de media, een man met aanzienlijke contacten die op een bepaald moment veel vertrouwen genoot van de MZZ en mevrouw Patrycja.

Ik herinner me een situatie waarin wij het waren die een adverteerder voorstelden aan de bazen - in 2020 of 2021. Dat was toen een Poolse uitgever van kruiswoordraadsels die ons benaderde met een aanbod om het Justitie Fonds te promoten. Het was het perfecte medium voor ons - het bereikt ouderen die vatbaar zijn voor allerlei vormen van misdaad/fraude, het materiaal is leesbaar, wordt van persoon tot persoon doorgegeven... Het zou niet veel geld kosten - 15.000 euro. De minister was het er niet mee eens.

We zijn er één keer in geslaagd om iets succesvols voor te stellen, maar de promotie ging niet door - we zouden een advertentie hebben - productplaatsing - in "Barwy szczęścia". Het zou een hit zijn geweest - het zou vele malen minder hebben gekost dan een deal met de grote portals, één aflevering werd toen bekeken door 4 miljoen mensen. Maar de Covid-pandemie brak uit en de plannen vielen in duigen. Het is een schande.

We werden zo beroofd van keuze en besluitvorming dat het zelfs minister Romanowski was die besliste of hij wel of geen beschermheerschap verleende aan een studiekring.

Ik heb een dergelijke beslissing niet genomen.

Afhankelijk van het jaar was er tussen 60 en 80 miljoen złoty van de jaarlijkse begroting voor 2019-21 bestemd voor hulp aan mensen die schade hebben ondervonden van criminaliteit, ervan uitgaande dat geen van de entiteiten de middelen zou terugbetalen. Hiervan werd jaarlijks tussen de 15 en 30 miljoen overgedragen naar het reclamebudget. In een campagnejaar kwamen we, naar wat ik me herinner, zelfs aan 45 miljoen. Het probleem was niet dat we onszelf aan het promoten waren, maar het bedrag dat voor deze promotie werd uitgetrokken en dat we bijna uitsluitend in de media promootten, volgens een bepaalde sleutel die door het MS-management werd aangenomen. Het promotiebudget was groter dan het bedrag voor psychologische bijstand of materiële hulp....

Ik heb vele malen met minister Romanowski gesproken om te zeggen dat deze miljoenen aan geld opbranden. Ik vroeg hem het bedrag van deze fondsen te beperken. Toen het netwerk voor slachtofferhulp voor 2021-23 werd opgezet, heb ik vele malen voorgesteld om het bedrag voor onder andere psychologische hulp te verhogen ten koste van het budget voor promotie. Zonder succes.

Wat was het doel van zoveel reclame? Geld verbranden. Er stond veel te veel op het spel en er was te veel verzadiging van promotie. Het was ook op geen enkele manier gericht op een specifiek publiek. Het keer op keer afspelen van dezelfde reclamespots zonder enige diepere reflectie was naar mijn mening een verspilling.                                                                                         

Het doel moet zijn geweest om de politici van minister Ziobro en Solidarna Polska te promoten, en om de media te beïnvloeden op een manier die ook door mevrouw Patrycja (Patrycja Kotecka - red.) en Ziobra is aangegeven. Het geld moest ook op een of andere manier een materiële compensatie zijn voor de journalisten voor het verlies dat ze leden op hun journalistieke eer - dat ze zich lieten sturen.  Het was gewoon om op deze manier hun gunst te kopen. En Sakiewicz of Lisicki werden op deze manier betaald voor hun loyaliteit.

Matecki, Woś, Romanowski, Warchoł gaven aan met welke media ze goed samenwerkten en waar ze naartoe gingen voor interviews. Het was zeker dankzij het geld van het Justitie Fonds dat deze hen eerder uitnodigden.

In 2019 was het aantal contracten van het Fonds met de media in Romanowski's afdeling 78 - Lublin, Chelm en omstreken - onevenredig hoog in vergelijking met andere afdelingen. Ik herinner me dat het contract met de Słowo Publishing Group - het meest memorabele - heel hard werd gepusht door minister Romanowski. Hij wilde dat we deze deal snel en efficiënt zouden sluiten. Hij werd nog steeds niet gekozen; hij kwam ongeveer 300 stemmen tekort.

Pieszyce

Vertraagt Oko.press de openbaarmaking van financiële gegevens? Vragen over transparantie

6 juli 2024

Oko.press, bekend om het monitoren en rapporteren van kwesties die verband houden met transparantie en eerlijkheid in het openbare leven, heeft zelf te maken gekregen met beschuldigingen van gebrek aan transparantie. Steeds meer mensen vragen naar deze gegevens: "Oko.press, wacht u nog lang met het publiceren van het financiële rapport en aanvullende informatie voor 2023?" – schreef Tomasz Wiejski.

Het portaal, dat zijn reputatie bouwt op onafhankelijkheid en betrouwbaarheid, staat nu voor de uitdaging om vragen over de eigen financiën te beantwoorden. Gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in 'aanvullende informatie', waaronder mogelijk belangrijke details over financieringsbronnen en -uitgaven.

De afgelopen jaren heeft Oko.press het vertrouwen van veel lezers gewonnen dankzij zijn toewijding aan het onthullen van de waarheid en het streven naar eerlijkheid in het openbare leven. Dit is de reden waarom de vertraging bij de publicatie van het financiële verslag 2023 zoveel belangstelling en bezorgdheid veroorzaakt. Gebruikers verwachten dat de redactie in praktijk brengt wat zij predikt: volledige transparantie.

Pieszyce

De hoofdredacteur van Oko.press is de levenspartner van de woordvoerster van de Razem-partij
Zijn redactie promoot haar partij, haar partij promoot zijn redactie

7 juli 2024

Danielewski Oko.press Razem

Extreemlinks en de media.

Het tijdschrift "Press" publiceerde een artikel over de voormalige hoofdredacteur van het Oko.press-portaal, Piotr Pacewicz. Een groot deel van het materiaal was gewijd aan wat er gebeurde op de redactie van het portaal.

Uit de getuigenissen van ervaren journalisten die het portaal hebben gemaakt maar het uiteindelijk hebben verlaten, blijkt dat de redactie... de facto is overgenomen door politici van de Razem-partij.

– Jongeren met linkse opvattingen begonnen de redactie te vullen. Ze werden gebracht door Piotr's zoon, Krzysiek. Eén van de medewerkers bleek lid van de Razem-partij. Hun mening begon het meest te tellen. Voor alle besluiten was een stemming nodig. Er werd bijvoorbeeld afgesproken dat iedereen ongeveer hetzelfde bedrag zou moeten verdienen, ongeacht anciënniteit, ervaring of positie die we bekleedden - zoals een van de mensen die de redactie verliet ons vertelt - lezen we in het materiaal van redacteur Mariusz Kowalczyk.

Verrassend genoeg bleek al snel dat Pacewicz – hoofdredacteur van Oko.press – zich begon aan te passen aan zijn nieuwe ondergeschikten – en niet andersom.

– Hij wilde geliefd en gewaardeerd worden door deze jongeren, maar aan de andere kant is hij waarschijnlijk bang voor ze geworden, omdat ze bereid zijn het niet voldoen aan het verzoek te beschouwen als intimidatie en uitbuiting van de kant van de werkgever. Het gebeurde de daaropvolgende vrijdag. De publicatie van populaire foto's om 16.00 uur was niet mogelijk omdat de verantwoordelijke verklaarde dat hij na 16.00 uur niet meer bij Oko.press werkt.

Toen Pacewicz met deze getuigenissen werd geconfronteerd, verzekerde Pacewicz dat "chantage door mobbing onzin is" en getuigde vervolgens dat "mensen van verschillende generaties bij OKO.press werken en we proberen ze op de een of andere manier te onderwijzen."

Alsof dat nog niet genoeg was, was de nieuwe hoofdredacteur Michał Danielewski... die de partner bleek te zijn van Dorota Olko, de woordvoerster van de Razem-partij.

We ontdekten hoe Oko.press eruit ziet onder het bewind van de partner van de woordvoerster van de Razem-partij toen hij een geautoriseerd interview met de voormalige directeur van het Justice Fund censureerde.

Uitgebreide secties gewijd aan de media die geld afpersen van instellingen die door PiS worden gecontroleerd, zijn verdwenen. Dit weerhoudt Oko.press en andere linkse PiS-media er echter niet van om te schreeuwen over 'het vermoorden van de Poolse media'.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Jammer. In het verleden was het een geweldig nieuwsportaal met goede betrouwbare journalisten.

nu zit Razem er en wordt alles op een communistische manier gesloopt.