Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Aanklagers willen PiS niet ter verantwoording roepen en maken afspraken met de mensen van Ziobro

Gestart door Pieszyce, 8 juli 2024, 22:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Aanklagers willen PiS niet ter verantwoording roepen en maken afspraken met de mensen van Ziobro
Redacteur Robert Zieliński: Het Openbaar Ministerie is uitgegroeid tot monsterlijke proporties,
er wordt in de grondwet geen melding gemaakt van immuniteiten voor vervolging

7 juli 2024

Gesloten systeem.

Aanklagers hebben maandenlang geen enkele betrokkenheid getoond bij de onderzoeken tegen PiS en Zbigniew Ziobro. De nieuwe aanklagers die managementposities hebben overgenomen, zuiveren het instituut niet van PiS-mensen en incompetente functionarissen die Ziobro daar heeft geïnstalleerd.

Wat nog erger is: bij elke stap is het zichtbaar dat aanklagers in het reine zijn gekomen met het bestaande personeel van Ziobrists. En het primaire doel is niet om PiS en dus zijn nieuwe collega's ter verantwoording te roepen, maar om door middel van wettelijke regelingen een nieuwe "staat binnen een staat" te creëren.

Robert Zieliński, een van de meest ervaren onderzoeksjournalisten in Polen, prijswinnaar van het tijdschrift "Press", gaf op de website X (voorheen Twitter) commentaar op de situatie bij het Openbaar Ministerie.

– Ik begrijp niet wat het Openbaar Ministerie vandaag de dag is, waarom het tot zulke monsterlijke proporties is uitgegroeid en waar de immuniteiten voor vervolging vandaan komen als er geen melding van wordt gemaakt in de Grondwet. En persoonlijk betwijfel ik of we meer dan een paar honderd aanklagers nodig hebben - zei de journalist in reactie op de eis van aanklager Katarzyna Szeska aan advocaat Roman Giertych dat hij "niet het pad van vergelding volgt".

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku

Bobal

Ik begrijp het niet. PiS kon iedereen zomaar ontslaan en door eigen mensen vervangen. Waarom lukt dat nu niet in omgekeerde richting? OK, er zal tijdelijk een tekort aan aanklagers zijn en wat frictie voor ze ingewerkt zijn maar daarna is er vooruitgang. Nu is er stilstand 👎

Pieszyce

Iets klopt er in Polen niet.

Ik volg elke commissie, elke Sejm zitting en het lijkt wel of er in Polen alleen nog maar mietjes wonen.

Hier aan schuldig is ook Hołownia die naar PiS linkt vanwege zijn presidentskandidatuur.

Politiek is vaak Goor.  >:(  >:(