Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hoe heeft PiS het Poolse postkantoor vernietigd?

Gestart door Pieszyce, 15 juli 2024, 23:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hoe heeft PiS het Poolse postkantoor vernietigd?
Het antwoord is verrassend

15 juli 2024

Het Poolse postkantoor werd door PiS op zo'n manier verwoest dat het moeilijk zal zijn om iets weer op te bouwen. Wat is de oorzaak van deze daling?

– Waarom staat Poczta Polska op de rand van faillissement? Het is makkelijk. Menselijk gesproken, want bijvoorbeeld InPost zette zelfs op de meest stoffige plekken nieuwe pakjesautomaten neer en maakte afspraken met grote online verkopers. Ondertussen introduceerde PP de verkoop van devotionele artikelen, boeken over JPII en de vervloekte boeken, goedkope zeep en geurkaarsen in zijn diensten. Het resultaat was dat toen ik een onregelmatig (niet rechthoekig) pakket naar het postkantoor bracht, ze mij 73 PLN in rekening brachten voor de verzending.

Ik ging ermee naar huis en bestelde een koerier die het voor minder dan 2 PLN bij mij ophaalde. Ik ben niet meer naar het postkantoor gegaan. Honderdduizenden mensen deden waarschijnlijk hetzelfde, schrijft een internetgebruiker.

Er zijn duizenden van dit soort verhalen. Het vergt veel investeringen en een verstandig plan voor verandering.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Bobal

Of het PiS is die het Poolse postkantoor heeft vernietigd weet ik niet. Maar het zou zeker kunnen, dat de directie van Poczta Polska uit PiS marionetten bestaat. En de directie is verantwoordelijk voor het beleid van de onderneming en die heeft volledig de aansluiting met de actualiteit verloren.
Ik kom tegenwoordig alleen op het postkantoor voor af en toe een (aangetekende) brief. En wat in bovenstaand artikel staat is herkenbaar: goedkope (reli)prullaria, B-kwaliteit snoepgoed en kantoorartikelen in de verkoop. De kosten van verzenden van brieven en pakjes stijgen bij PP sneller dan de inflatie. Voor brieven zal PP nog wel een monopolie hebben maar waar concurrerende pakjesbezorgers overal automaten hebben staan heb ik die bij de paar postkantoren in mijn regio niet gezien. Jaren geleden werden er nog veel betalingen op het postkantoor gedaan maar dat is nu ook veel minder, internetbankieren is in Polen (vind ik) goed geregeld. En wat betreft die brieven wordt dat in Polen ook heel snel minder. Allerlei overheidsinstanties en bedrijven communiceren tegenwoordig via e-mail en een portal. Er gaan weken voorbij, dat we geen enkele brief in onze brievenbus vinden. Ik sprak pas de postbode (hele aardige man), die kon z'n hele ronde doen met één klein fietsmandje.
Kortom, wat ik zeggen wil: de directie van PP heeft zich niet aangepast aan huidige ontwikkelingen maar houdt met een veel te grote organisatie vast aan een achterhaald businessmodel. Jammer, helaas daardoor onnodig duur.

Pieszyce

Dank Bobal voor de uitleg.

Ik weet weinig van PP, heb er in Polen nooit mee te maken gehad.

De enige ervaring die wij hebben is dat Ewa van haar Peettante altijd een Kerstkaart krijgt.

Afgelopen jaar had de peettante een kaart met ouwel verstuurd op de datum 8 december en die lag 25 januari 2024 in onze brievenbus. Totaal 4 keer in Polen afgestempeld, 3 stempels met 8 december en één keer op 12 december.

Tja . . . . . . . ik heb er maar geen navraag naar gedaan.  ;)

Bobal

" Totaal 4 keer in Polen afgestempeld,"

Tja, je moet al die overtollige mensen wel aan het werk houden ;D