Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Er ontstaat verdeeldheid in de heersende coalitie over onderwijs?

Gestart door Pieszyce, 20 juli 2024, 23:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Er ontstaat verdeeldheid in de heersende coalitie over onderwijs?

20 juli 2024 

Władysław Kosiniak-Kamysz, vice-premier in de regerende coalitie en leider van de centrumrechtse PSL, heeft zijn wens aangekondigd voor een 'wet inzake patriottische opvoeding'. Zet hij zijn partij op ramkoers met het linkse ministerie van Onderwijs?

Kosiniak-Kamysz sprak vandaag in de regeringsraad van zijn PSL-partij. Onder zijn leiding heeft de plattelandspartij een standpunt ingenomen ten opzichte van centrumrechts – liberaal maar katholiek en patriottisch, zoals de verklaring van vandaag duidelijk heeft gemaakt.

Kosiniak-Kamysz zal worden opgevat als een verwijzing naar controversiële besluiten van het ministerie van Onderwijs onder leiding van Barbara Nowacka om rechtse schrijvers van de leeslijsten op scholen te verwijderen, waaronder de dichter Jarosław Rymkiewicz (als dichter gerespecteerd door velen die het sterk oneens waren met zijn soms provocerende politieke opvattingen). verklaringen):

Kosiniak-Kamysz zei vandaag dat Poolse scholen zouden moeten werken "zonder linkse of rechtse revoluties" en dat "het midden het beste is voor scholen".

Hij presenteerde echter een begrip van het 'centrum' dat, vooral aan de linkerkant, zal worden opgevat als een beschrijving van rechtse waarden:

Waarden zoals traditie, identiteit, nationale cultuur en patriottisme moeten worden doorgegeven aan de jongere generatie... Scholen moeten niet alleen lesgeven, maar moeten kinderen opvoeden in samenwerking met ouders en de lokale overheid. Dat is de reden waarom we de komende dagen ons wetsvoorstel over patriottische opvoeding zullen aankondigen.

De coalitie wordt al op de proef gesteld door haar uiteenlopende houding ten opzichte van abortus; onderwijs zou de tweede test kunnen worden.

Bronnen: PAP, Radio Polen, X

pt

Bron:  polskieradio.pl   

Pieszyce

'wet inzake patriottische opvoeding'  persoonlijk vind ik dat nogal eng klinken. Iedere inwoner van een land is patriottistisch als dat land hem ook iets te bieden heeft. Dan komen vanzelf traditie, identiteit, nationale cultuur te voorschijn. Patriotistisch vind ik eng, immers de Hitlerjugend werd ook zo omschreven.

Voordat de vice-premier met zijn geliefde Paulina trouwde, had hij zeven jaar een relatie met Agnieszka met wie hij kerkelijk huwde. Ondanks vele inspanningen heeft hun relatie de tand des tijds niet doorstaan en heeft de ex-vrouw van de politicus een scheiding aangevraagd. Het blijkt dat de promotie van Kosiniak-Kamysz zou leiden tot een crisis in hun huwelijk.

Agnieszka, met wie Władysław Kosiniak-Kamysz in 2009 trouwde, is dermatoloog. De huwelijksceremonie van het stel vond plaats in Kraków, waar ze al snel hun intrek namen. Hoewel hun relatie aanvankelijk bloeide, verschenen de problemen in hun relatie eerder dan verwacht. Allemaal dankzij de promotie die de politicus in 2011 ontving en minister van Arbeid werd.

Twee jaar na de bruiloft werd ik minister en ging naar Warschau. Ik kwam in het weekend thuis in Kraków en dat is uiteraard niet bevorderlijk voor het opbouwen van een goed huwelijk. Het was moeilijker.

Wat mij stoort aan deze man is dat zijn eerste huwelijk ongeldig werd verklaart en dat hij nu de geweldige en zuivere Katholiek uithangt, die tegen ALLES is wat de Kerk ook niet kan waarderen.
Commentaren op het Kruis in de scholen, commentaar op de verminderde Godsdienstlessen en nu weer dit.

Wat zou hij zeggen als Barbara Nowacka een mening had over zijn aanpak van het leger??
Een arts die gewetensbezwaarde is tegen Abortus, zelfs na verkrachting of ongeneeslijke afwijking van de Foetus zal niet op mijn begrip kunnen rekenen.

Een heel land opofferen voor jouw gevoel, wetende dat de oude dictator staat te wachten op terugkeer gaat mij mijlen te ver.