Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Sinds wanneer was Piotr Nisztor een persoon die bijstand verleende aan de CBA?

Gestart door Pieszyce, 25 juli 2024, 00:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Sinds wanneer was Piotr Nisztor een persoon die bijstand verleende aan de CBA?

24  juli 2024

Piotr Nisztor werd in het najaar van 2009 geregistreerd als hulpverlenend persoon aan de CBA onder het pseudoniem Jelinek. Volgens het Centraal Register Operationele Belangen is deze samenwerking in april 2018 opgeschort.

In die tijd werd Nisztor beschouwd als een journalist. De bijnaam Jelinek komt van de naam Jelinek Street, waar hij CBA-agenten ontmoette die hem registreerden.

Nisztor was een van de mensen die Daniel Obajtek in Orlen bezocht en hij slaagde erin zijn gezin in dit bedrijf aan het werk te krijgen. Tegenwoordig is de valse getuigenis van Obajtek in deze zaak een van de grootste problemen voor het voormalige hoofd van het bedrijf.

De zaak met Nisztor werd onthuld door Jan Piński.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Jan Piński vrijgesproken van laster tegen Piotr Nisztor over samenwerking met CBA

24 juli 2024 

Jan Piński, hoofdredacteur van het portaal Wieści24, kondigde gisteren aan dat hij is vrijgesproken van de aanklacht van het belasteren van Piotr Nisztor, een journalist van "Gazeta Polska" en TV Republika. Piński houdt vol dat hij bewijsmateriaal heeft voorgelegd om te beweren dat Nisztor een medewerker was van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding.

Piński's vrijspraak werd in eerste aanleg uitgesproken door de arrondissementsrechtbank Warschau-Mokotów, waarvoor de zaak van Nisztor voor privévervolging sinds 2021 hangende was.

Informatie over samenwerking met CBA is geen laster

"Ik ben vrijgesproken van de aanklacht dat ik Piotr Nisztor zou hebben belasterd over zijn samenwerking met de CBA. De rechtbank oordeelde dat het bewijs dat ik presenteerde mij toestond om een dergelijke bewering publiekelijk te maken en dat het geen misdaad is," schreef Jan Piński in de X-dienst. Het hoofd van Wieści24 voegt eraan toe dat volgens de rechtbank informatie over iemands samenwerking met de CBA geen laster is.

In februari staakte de districtsrechtbank van Warschaua-Śródmieście (vanwege verjaring) een andere lasterzaak tegen Nisztor. De journalist had deze aangespannen tegen Grzegorz Jakubowski, die zijn banden met de CBA in 2017 had beschreven op de pagina's van Gazeta Finansowa.

Informatie over de mogelijke banden van Nisztor met de CBA verscheen in de media sinds 2014, d.w.z. sinds hij de eerste opnames van de zogenaamde afluisteraffaire aan de redactie van 'Wprost' verstrekte. Volgens de publicatie van Wojciech Surmacz zou hij geregistreerd zijn als medewerker van de CBA onder het pseudoniem 'Jelinek' in de tijd dat Paweł Wojtunik hoofd van het bureau was (2009-2015).

(PAR, 24.07.2024)

Bron:  press.pl    język po Polski