Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Rzeczpospolita publiceert nepnieuws over het Justitie Fonds-schandaal

Gestart door Pieszyce, 30 juli 2024, 19:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Rzeczpospolita publiceert nepnieuws over het Justitie Fonds-schandaal
De redactie ontving in een paar maanden tijd ruim 1,24 miljoen złoty van het team van Ziobro

29 juli 2024

Chrabota's leugenaars.

Medewerkers van "Rzeczpospolita", dicht bij aanklagers Zbigniew Ziobro en de CBA, publiceerden nepnieuws over het Justitie Fonds-schandaal. Ze misleidden de lezers dat Tomasz Mraz, die de criminelen registreerde, daartoe niet het recht had.

Ondertussen had Mraz, als deelnemer aan de gesprekken, het recht om dit te doen om de misdaad te documenteren. De auteurs van het nepnieuws – Izabela Kacprzak en Grażyna Zawadka – publiceren al jaren de verhalen van Zbigniew Ziobro's mensen in de krant.

Kacprzak is de beste vriendin van Piotr Nisztor van TV Republika, die samenwerkt met CBA.

Het kwam tot "Rzeczpospolita" tijdens de eerste PiS-regering, toen de krant eigendom was van het ministerie van Financiën.

De leugens van "Rzeczpospolita" over het Justitie Fonds-schandaal zijn geen toeval. Het was deze redactie die enorme bedragen uit het Ziobro Fonds heeft ontvangen en mogelijk gedwongen zal worden deze terug te geven.

Laten we niet vergeten dat het ministerie van Justitie het eerste deel van de lijst met media-uitgaven uit het Justitiefonds heeft gepubliceerd. De lijst bevat de bedragen die de individuele uitgeverijen in 2019-2023 hebben ontvangen.

Dit betekent dat de lijst de uitgaven over de jaren 2015-2018 niet bevat, maar de lijst met transfers zorgde toch voor opschudding.

Op de lijst stonden onder meer: uitgever van "Rzeczpospolita" onder leiding van Bogusław Chrabota, Michał Szułdrzyński en Michał Kolanko.

De uitgever ontving in slechts één jaar, het verkiezingsjaar 2019, ruim 1,24 miljoen złoty.

Dit waren de contracten:

27-05-19 –  369.000 złoty

15-07-19 –   442.800 złoty

27-09-19 –   430.500 złoty

Laten we niet vergeten: in 2019 nam Bogusław Chrabota deel aan het Orlen-evenement van Daniel Obajtek.

Michał Kolanko werd betrapt toen hij de PiS-regering adviseerde. Hij verdiende een fortuin in de door PiS gecontroleerde staatsradio - meer dan 7.000 złoty  voor programma's van 20 minuten (wat 252.000 złoty oplevert voor 46 dagen werken).

Michał Szułdrzyński doneerde geld aan de PiS-verkiezingscampagne.

Bron:   wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Het vertrek van "Rzeczpospolita"
Waarom ondersteunt de krant PiS?

29 juli 2024

Er verscheen een bizar artikel in de "Rzeczpospolita" van vandaag. Het dagblad eist de straf van Tomasz Mraz, een ambtenaar dankzij wie we veel hebben geleerd over PiS-bestuurspraktijken.

– Het artikel van vandaag in "Rzeczpospolita", waarin de noodzaak wordt aangegeven om Tomasz Mraz te straffen, is een ander bewijs dat we alle PiS-mediaverbindingen moeten onthullen - schreef KO-parlementslid Roman Giertych op website X.

– Ed. B. Chrabot, de hoofdredacteur van "Rzeczpospolita", steunt PiS al jaren - voegde de advocaat eraan toe.

Bron:   wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Chrabota moet 1,24 miljoen złoty uit het justitiefonds overhandigen!
"Rzeczpospolita" is bang voor het onderzoek van het Openbaar Ministerie en publiceert nepnieuws ter verdediging van Ziobra

29 juli 2024

De Chrabota-affaire.

citaat foto wiesci24.pl

Vrouwelijke medewerkers van "Rzeczpospolita" die dicht bij de aanklagers van Zbigniew Ziobra en de CBA stonden, publiceerden nepnieuws over de Justice Fund-affaire. Ze misleidden lezers door te denken dat Tomasz Mraz, die misdadigers opnam, daar geen recht toe had.

Mraz, als deelnemer aan de gesprekken, had echter wel het recht om dit te doen om de misdaad te documenteren. De auteurs van het nepnieuws - Izabela Kacprzak en Grażyna Zawadka - hebben jarenlang de verhalen van Zbigniew Ziobra's mensen op de pagina's van de krant gedrukt.

Kacprzak is de beste vriendin van Piotr Nisztor van TV Republika, die samenwerkt met de CBA.

Ze kwam bij "Rzeczpospolita" tijdens de eerste regering van Wet en Rechtvaardigheid, toen de krant eigendom was van de staatskas.

De leugens van "Rzeczpospolita" over het Justice Fund schandaal zijn geen toeval. Het was dit redactionele artikel dat enorme bedragen aan het Ziobra Fonds onttrok en mogelijk moet terugbetalen.

Het ministerie van Justitie heeft het eerste deel van de lijst met mediabestedingen uit het justitiefonds gepubliceerd. De lijst bevat de bedragen die individuele publicaties hebben ontvangen tussen 2019 en 2023.

Dit betekent dat de lijst geen uitgaven bevat voor 2015 - 2018, maar toch heeft de lijst met overschrijvingen voor opschudding gezorgd.

Op de lijst stonden onder andere de uitgever van "Rzeczpospolita", onder leiding van Bogusław Chrabota, Michał Szułdrzyński en Michał Kolanko.

Meer dan 1,24 miljoen złoty ging naar de uitgever in slechts één jaar - het verkiezingsjaar 2019.

De contracten waren:

27.05.19 -  369.000 złoty

15.07.19 -  442.800 złoty

27.09.19 -  430.500 złoty

Bedenk: in 2019 woonde Boguslaw Chrabota het Orlen-evenement van Daniel Obajtek bij.

Michal Kolanko werd betrapt op het adviseren van de PiS-regering. Hij verdiende een fortuin bij het door de PiS gecontroleerde staatsradiostation - meer dan 7.000 zł voor uitzendingen van 20 minuten (wat neerkomt op 252.000 zł voor 46 dagen werk).

Michał Szułdrzyński heeft geld bijgedragen aan de verkiezingscampagne van de PiS.

De vrouw van de vicepresident van de PiS kreeg ook een baan bij de publicist en Chrabota zelf verdedigde haar tegen ontslag.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Chrabot-systeem.
Wiesci24.pl onthult de connecties van de hoofdredacteur van "Rzeczpospolita" met PiS

30 juli 2024

Hoe behandelt Chrabota, de hoofdredacteur van een krant die de regering aanvalt, PiS? Het geheim van het Chrabot-systeem wordt onthuld door Jan Piński, hoofdredacteur van Wieści24.pl:

– In 2013 werkte ik 100% voor Grzegorz Hajdarowicz. eigenaar van Rzepa en Dnia Rze. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de herstructurering van het bedrijf. De eigenaar van GH vroeg me om de vrouw van PiS-vice-president Adam Lipiński, mevrouw HW, te ontslaan. Hij zei dat hij er al anderhalf jaar last van had, omdat zijn ondergeschikten er bang voor waren. De dame verdiende ongeveer 11.000 złoty bruto, zonder zelfs maar een fractie van dit bedrag voor het bedrijf te genereren - schrijft Jan Piński.

- Toen ik haar ontsloeg, belde Boguś Chrabota met een sms waarin hij zei dat hij mijn leven redde en dat ik hem een etentje schuldig was omdat ik niet wist wie ik had ontslagen. Toen hij me uitlegde wie (de vrouw van de vice-president van Wet en Rechtvaardigheid zelf, haar onmiddellijk herplaatsen, iemand anders ontslaan), antwoordde ik dat hij me niet had overtuigd. Toen hoorde ik: weet Grzegorz (Hajdarowicz impliciet) wat je hebt gedaan? Ik: bel en vraag, je hebt een mobiele telefoon. Dat is niet goed, je doet het verkeerd. Ik: Boguś, jij hebt een bedrijf, breng haar naar jou, jij nam werknemers van mij, iedereen zal blij zijn. Hij nam het niet. Van juni 2011 tot december 2013 nam de vrouw van de vicevoorzitter van Wet en Rechtvaardigheid 0,5 miljoen złoty aan van Hajdarowicz omdat ze bang was om ontslagen te worden. PiS zat toen in de oppositie. Nu is PiS veel sterker en Boguś verleent 'gunsten' aan PiS, voor het geval dat, - vat Piński samen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Chrabota de beklaagde.
Rzeczpospolita presenteerde het materiaal op een vervormde en gemanipuleerde manier die niet strookte met de waarheid

30 juli 2024

– Ik heb een rechtszaak aangespannen tegen het dagblad Rzeczpospolita voor de publicatie van een correctie. Het zou niet zijn gebeurd als redacteur Bogusław Chrabota zich eervol had gedragen - zegt Bartosz Kramek.

– 21 februari dit jaar verschillende burgerinitiatieven organiseerden een openbare hoorzitting met kandidaten voor het ambt van nationaal aanklager. Uiteindelijk namen Ewa Wrzosek en Dariusz Korneluk eraan deel. De overige kandidaten trokken zich terug vanwege gezondheidsredenen of vanwege (althans declaratieve) beroepsverplichtingen. Redacteuren Izabela Kacprzak en Grażyna Frey-Zawadka presenteerden het hele evenement op een vervormde en gemanipuleerde manier, en bovendien onwaar op een aantal fundamentele kwesties. Uit respect voor de serieuze perstitel en zijn hoofdredacteur, B. Chrabota, hebben we hem gevraagd een polemisch antwoord te publiceren waarin hij verwijst naar belangrijke feiten.

– De rechtszaak is het resultaat van zijn onbeschaamdheid – de redacteur beloofde ons vriendelijk dat het onmiddellijk zou worden gepubliceerd, maar hij hield zich vervolgens niet aan de afspraak. De auteurs van het artikel staan bekend om journalistiek met een scriptie en het creëren van hun eigen realiteit. Toevallig zijn – op een meer beschaafde manier dan de openlijke PiS-piepjes – het optreden van het Openbaar Ministerie en zijn management de afgelopen jaren verbeterd.

– Het lijkt er ook op dat ze hun gevoelens jegens Zbigniew Ziobro en Bogdan Święczkowski tot op de dag van vandaag hebben behouden. De bizarre beschrijving van de zaak van de opnames van klokkenluider Tomasz Mraz is slechts de kers op de taart in relatie tot hun lange reeks twijfelachtige werk. In ons geval zouden we de hele zaak willen wijten aan tekortkomingen in de werkplaats of aan juridische onwetendheid, maar de zeer uitgebreide informatie en uitleg die we hebben gegeven staan ons niet toe dit te doen. Helaas werden de meeste van hen genegeerd en werd de plantenetende aanklager Jacek Skała als belangrijkste bron aangesteld.

– Want wat betekenen feiten als ze niet passen in het geaccepteerde concept? Het is betreurenswaardig dat de innovatieve formule voor het vergroten van de transparantie en burgerparticipatie in het selectieproces van kandidaten voor de PK op deze manier werd behandeld - vat Bartosz Kramek samen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku