Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS heeft veertien jaar lang over Smoleńsk gelogen

Gestart door Pieszyce, 30 juli 2024, 21:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS heeft veertien jaar lang over Smoleńsk gelogen
Politici van deze partij zouden hiervoor de gevangenis in moeten!

29 juli 2024

In april 2010 vond een tragisch vliegtuigongeluk plaats nabij Smolensk, waarbij president Lech Kaczyński, zijn vrouw en vele belangrijke vertegenwoordigers van de Poolse staat omkwamen. Sindsdien zijn er veertien jaar verstreken en was PiS naar verluidt op zoek naar bewijs dat er een aanval had plaatsgevonden. Ondanks talloze onderzoeken en onderzoeken is er geen bewijs voor deze theorie gevonden.

Ondanks het gebrek aan bewijs zette PiS het verhaal over de aanval voort, terwijl het bewijs verborgen hield dat de tragedie het gevolg was van een ongeval. Het vervalsen van rapporten, het veranderen van de mening van deskundigen en het manipuleren van onderzoeksresultaten zijn onderdeel geworden van de politieke strategie. Veel experts en analisten wezen op onregelmatigheden in de uitgevoerde onderzoeken en het gepresenteerde bewijsmateriaal, maar hun stemmen werden gemarginaliseerd.

De Smoleńsk-ramp werd een politiek en propaganda-instrument. In plaats van respect voor de slachtoffers en hun families werd de tragedie gebruikt om politieke steun op te bouwen. Herdenkingsmarsen, monumenten en vieringen werden elementen van een politiek spel gericht op het versterken van de macht en het consolideren van het electoraat.

Het gebruik van tragedie voor politieke doeleinden is moreel onaanvaardbaar. We mogen niet vergeten dat het manipuleren van feiten en het creëren van een vals verhaal niet alleen respectloos is tegenover de slachtoffers, maar ook een gevaarlijk spel van publiek vertrouwen is. De nagedachtenis aan Smoleńsk moet een eerbetoon zijn aan degenen die zijn omgekomen, en geen instrument voor politieke spelletjes. Daarom is het belangrijk om te streven naar volledige waarheid en transparantie, ongeacht de politieke gevolgen.

PiS-politici zouden hiervoor vele jaren de gevangenis in moeten. Ze hebben tegen veel mensen gelogen.

Bron:   wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Ik heb bovenstaande post een paar keer doorgelezen en dacht, nu moet ik toch echt een keer reageren.
Met de eerste vier alinea's ben ik het eens, en dat zullen de meesten die helder nadenken ook wel zijn. Het venijn zit in de laatste twee zinnen waar ik heel kritisch op ben:"PiS-politici zouden hiervoor vele jaren de gevangenis in moeten. Ze hebben tegen veel mensen gelogen."
Je kunt het hartgrondig met iemand oneens zijn, zijn/haar daden en woorden verafschuwen omdat hij/zij leugens, complottheorieën of gewoon onzin vertelt. Kortom, een ongelofelijke eikel. Maar dat maakt die persoon juridisch nog geen crimineel die daarvoor de gevangenis in moet. Dan zou het daar namelijk lelijk vol worden, en niet alleen in Polen..... Heel veel politici nemen immers een loopje met de waarheid.
Dit wordt uiteraard een ander verhaal als je lid van de Smolensk-commissie (van AM) was en je hebt bewust de uitkomst van het onderzoek vervalst. Dan heb je op kosten van de belastingbetaler de boel belazerd en dan komt strafrechtelijk fraude en valsheid in geschrifte, e.d. in  beeld. Maar dan zal wel hard bewezen moeten worden, dat het bewust is gebeurd. Uit domheid een verkeerde afweging maken of een verkeerde conclusie trekken is een wanprestatie die normaliter leidt tot ontslag. Maar domheid is geen misdaad. En PiS-politici die in het verleden of heden met het rapport van de Smolensk-commissie zwaaien en eruit citeren, die zullen zeggen, dat het is opgesteld door deskundigen die door de toenmalige regering zijn aangesteld. Domheid, beetje liegen, maar daarvoor ga je echt de gevangenis niet in. Het zou je kiezers moeten kosten, maar ja, PiS heeft een aantal blinde volgers die het niet uitmaakt hoeveel onzin er geroepen wordt.

Waarom deze uitgebreide reactie? Ik lees op dit forum toch heel regelmatig, dat een aantal mensen wel heel makkelijk de gevangenis in moet. Dat schept naar mijn mening onterechte verwachtingen want zo makkelijk is dat juridisch nog niet te realiseren. En dat wil ik met voorgaand voorbeeld een beetje duidelijk maken. En dat staat helemaal los van mijn persoonlijke mening want ik zie er toch ook wel graag een paar langdurig zitten. Maar verzin maar eens een juridisch sluitende zaak.
En denk hier eens over na. Ooit hadden we in de USA de beruchte gangster Al Capone waarvan iedereen "wist", dat hij het halve wetboek van strafrecht overtreden had. Toch is het nooit gelukt om hem daar voor te veroordelen maar uitsluitend voor belastingontduiking (omdat hij zijn rijkdom niet met inkomen kon verklaren).

Pieszyce

Hai Bobal,

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar ook in Polen heeft men te maken met het Al Capone syndroom.

Vele kopstukken in PiS, hebben in waarde meer bezittingen dan ze met hun rechtmatige inkomen zouden kunnen betalen. Daar is het dus al mis. Kijk maar naar Obajtek maar vergeet de rest ook niet. Wat Kaczyński bezit weet niemand, want wie daarover praat verdwijnt op de een of andere manier.

Kijk naar wat de Politici deden . . . . . . .  Het Poolse leger werd tot 2023 alleen maar gesloopt, zelfs Macierewicz's kunstleger WOT stelt niets voor en is er alleen maar voor de show. Ik volg Oud kaderleden van de Poolse defensie die door Macierewicz zijn weggewerkt, laten we hopen dat ze het verkeerd hebben.

Politie:  85% van de Poolse politie bestaat uit mannen die hun hele politiestudie niet hebben afgemaakt, maar hun benoeming kregen als dank voor het harde optreden tijdens demonstraties.
Een nicht van ons trok haar uniform op het kantoor van de commandant uit en zij tegen hem zij per direct ontslag nam en dat hij maar een idioot moest aannemen, maar dat zij geen acties zou ondernemen die niet door de wet gesteund werd.  Vorige week was ze nog hier op visite op weg naar de VK naar haar broer, ik heb groot respect voor haar.

CiteerHeel veel politici nemen immers een loopje met de waarheid.

Ja, en daar had Sikorski gelijk toen hij stelde en min of meer eiste dat een Politicus een acte moet ondertekenen, dat wanneer hij liegt hij juridisch strafbaar is en de gevolgen accepteert.

Mijn vader zaliger zei altijd . . . . . "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

Ik zou denken aan dat graag zien dat elke politicus, en dat maakt niet uit in welk land,  PSYCHOLOGISCH getest wordt, er hebben te veel idioten een parlementaire baan. Voor Nederland, denk even aan Baudet en Wilders, nee ik ben niet links en ook niet rechts, ik ben voor gerechtigheid en vrede voor het volk.

Ik start elke dag om 09:00 uur, ik lees dan eerst het Nederlandse nieuws en daarna ga ik naar het Poolse, vervolgens ga ik naar Twitter waar ik samenwerk met een groep door mij geselecteerde mensen die onderzoek doen. Elke nacht om 02:0 trek ik de stekker eruit. Je mag me geloven als ik zeg, ik heb een lijst van mensen die zonder veel omhaal direct de gevangenis in mogen, omdat zij op ZEER grove manier het recht van onze Poolse vrienden hebben geschonden.

Politiek gezien wil ik in korte termijn:

Onderzoek naar de moord op Barbara Blida, waar Ziobro van op de hoogte is, maar het wil verzwijgen.
Onderzoek naar de moord op Andrzej Lepper, waar Ziobro van op de hoogte is, maar het wil verzwijgen.
Onderzoek naar Jarosław Kaczynski's geestelijk staat want daar is zeer veel mis mee.
Onderzoek naar het Poolse kabinet wat regeerde van 2015 tot 2023 daar zitten veel idioten in met Pinoccio op de eerste plaats.

Als dat verwerkt is mensen die een baan hebben, maar daar niet voor geschoold zijn en deze alleen maar gekregen hebben omdat een familielid, lid van PiS naar huis sturen. Ondeskundigheid is de dood van een land en Polen, ik weet niet of je het gevolgd hebt, is dankzij de vorige regering bijna Bankroet. Vergelijkingen met het staatsbudget vallen mee, maar er is een enorme schuld buiten dat budget om. Zij die dat geregeld hebben ter eigener glorie moeten de bajes in en voor lange tijd.

De Polen die de sovjet missen, moeten maar naar Rusland vertrekken, dan krijgen ze een schijthuis in hun tuin.

Sorry Bobal als ik wat heftig ben, maar de laatste weken teveel onrecht in Polen gelezen.

En dan heb ik het nog niet over Smoleńsk, want wie schuldig is aan het neerstorten weet alleen JK. Het is een groot misbruik theater ban hem en zijn kader. Hij kan niet terug, want sommigen weten teveel van hem.  :)