Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Mirek Szczerba over Cenckiewicz:

Gestart door Pieszyce, 2 augustus 2024, 21:44

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Mirek Szczerba over Cenckiewicz:
Ik heb al zijn boeken gelezen, slechts één kan als wetenschappelijk worden beschouwd

31 juli 2024

- Cenckiewicz dacht dat hij erin zou slagen president Lech Wałęsa te vernietigen - schrijft Mirek Szczerba. Ik heb al zijn boeken gelezen en geanalyseerd en in principe kan ik zeggen dat alleen het eerste boek, dat hij samen met Dr. Gontarczyk heeft geschreven, als wetenschappelijk kan worden beschouwd, omdat het een bijdrage is aan een eerlijke discussie op vele niveaus. De rest, geschreven door Dr. Cenckiewicz zelf, is een typische aanval en een verlangen om geld te verdienen.

- Later schreef hij een recensie-uitgave van een boek over FOZZ - dat nooit verscheen en ook niet zal verschijnen. "De lange arm van Moskou" zonder de auteur van Martial Law, Gen Janiszewski, maar wat een aanval op voormalig bestuurder Antoni Macierewicz. Bijt men in de hand die voedt? ?

Op een gegeven moment bevrijdde de historicus zich echter samen met de astronoom Woyciechowski - nadat ze beiden in de WSI zaten - van de invloed van Macierewicz. Het was een tijd waarin ze er allebei in slaagden om veel staatsgeheime documenten te leren kennen.... – voegt Szczerba toe.

- Hij zweeg bijna 16 jaar over de Russische illegaliteit. Toen Dr. Pawel P. werd gearresteerd, zei hij geen woord ter verdediging... Hij zou iedereen verraden, al was het maar om zichzelf en zijn vroegere positie als rechtse Cato van de speciale diensten te verdedigen. Hij beledigt voortdurend het uniform, de eer en de waardigheid van een officier van het Poolse leger aan wie de mensen - de "operationele" structuren van de NAVO - nooit de minste twijfel hebben gehad. Het domein van deze man die bijbedoelingen had om hoofd van de militaire inlichtingendienst te worden, blijft het hekelen van andere officieren en, in dit geval, van contraspionageofficieren... Toen hij 5 jaar werkloos was, was zijn "historische" baan in de olie-industrie ook goed en het geld op aanbeveling van een voormalig lid van de criminele PZPR stonk niet eens... - concludeerde hij.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku