Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych: Neem de vergunningen van pater Rydzyk af

Gestart door Pieszyce, 19 augustus 2024, 00:08

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych: Neem de vergunningen van pater Rydzyk af

18 augustus 2024

Het is tijd voor Rydzyk.

Mec. Roman Giertych publiceerde de juridische basis op basis waarvan de Poolse autoriteiten de medialicentie van het media-imperium van Toruń-zakenman Tadeusz Rydzyk kunnen intrekken.

Hieronder vindt u de gehele aantekening van advocaat Giertych.

Op grond van art. 1 van het concordaat gesloten tussen de Republiek Polen en de Heilige Stoel verplichtten de staat en de katholieke kerk zich ertoe het beginsel van onafhankelijkheid en autonomie wederzijds te respecteren. Dit is een verplichting van beide partijen, niet alleen van de staat. Met betrekking tot de katholieke Kerk betekent dit engagement in de eerste plaats dat de Kerk zich niet zal mengen in de politieke processen in ons land.

Naar deze interpretatiemethode wordt verwezen in de preambule van het Concordaat, waarin wordt verwezen naar de documenten van het Concilie waarin een dergelijke betrokkenheid bij zowel de individuele als de collectieve activiteiten van de geestelijkheid werd veroordeeld. Met andere woorden, zowel het Tweede Vaticaans Concilie als het Concordaat tussen de Heilige Stoel en de Republiek Polen verbieden het vermengen van de rollen van de instellingen van de staat en de Kerk. Ondertussen werd deze regel in Polen openlijk geschonden door Radio Maryja, geleid door pater Tadeusz Rydzyk, die formeel tot de redemptoristische provincie behoorde (en zijn andere particuliere media).

Deze radio organiseert al jaren openlijke propaganda over deze politieke partij, die op een gegeven moment de beste financiering biedt voor de particuliere instellingen van pater Rydzyk (bijvoorbeeld de Lux Veritatis Foundation, die eigenaar is van Telewizja Trwam).

Bescheiden schattingen geven aan dat de staat de afgelopen acht jaar de instellingen van pater Rydzyk met enkele honderden miljoenen zloty heeft gesubsidieerd. Alleen al uit het Justitiefonds kwamen hiervan enkele miljoenen. In ruil daarvoor veranderde het grootste katholieke radiostation in een open, gedachteloze en opdringerige PiS-propaganda-spreekbuis.

Er is eindeloos bewijs dat dergelijke voor de hand liggende propaganda op dit radiostation werd uitgevoerd. Niemand ontkent het zelfs nog. De invloed van het grootste katholieke radiostation leidde ertoe dat andere katholieke radiostations en uitgeverijen in de voetsporen van pater Rydzyk traden en ook verstrikt raakten in deze corrupte praktijk van het verkopen van steun in ruil voor diverse subsidies. In wezen was het de verkoop van de stemmen van de gelovigen voor geld aan de uitgevers van de media die toegang hadden tot de oren van de katholieken.

De vroegere invloed van bisschoppen en de preekstoel verzwakte. Nog maar twintig jaar geleden waren er kardinalen als de primaat van Polen, kardinaal Józef. Glemp verzette zich tegen de filosofie van Radio Maryja, en de afgelopen jaren hebben de bisschoppen zich stil gehouden of openlijk de lijn van pater Rydzyk gesteund. De samenwerking tussen pater Rydzyk en PiS was zo nauw dat de Redetorist feitelijk een van de meest serieuze oligarchen in het door J. Kaczyński gebouwde land was. Pater Rydzyk had ook een reële invloed op de activiteiten van het parket. Veel informatie hierover zal nog steeds het publiek bereiken. Zoals jullie weten ben ik katholiek.

Bij mijn daden probeer ik mij te laten leiden door mijn geweten, dat ik vorm door diepgaande studie van verschillende problemen. Ik kan mij echter verzetten tegen buitensporig rigorisme van bisschoppen (bijvoorbeeld door te stemmen voor financiering in vitro of door voor te stellen dat abortus tot de twaalfde week alleen vervolgd wordt op verzoek van de vrouw die de abortus heeft ondergaan). Maar ik kan me ook tegen links verzetten, ongeacht de consequenties, als dat naar mijn mening te ver gaat. Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat ik een persoon ben die niet kan worden toegeschreven aan het antikatholicisme en daarom misschien wel de beste persoon is om luidkeels over deze kwestie te zeggen: genoeg is genoeg!

Ons land kan de structurele politieke corruptie van pater Rydzyk en zijn diverse aanhangers niet aanvaarden. Onze staat kan een situatie niet accepteren waarin de grootste religieuze gemeenschap in Polen talrijke privileges heeft, afhankelijk van het feit dat zij zich ertoe heeft verbonden de onafhankelijkheid van de staat te respecteren, en toch openlijk en opzichtig deze fundamentele verplichting niet nakomt. Ons land kan niet zwijgen over de openlijke deelname van de gehele structurele katholieke Kerk aan de daaropvolgende PiS-verkiezingscampagnes, en we hebben talloze voorbeelden van een dergelijke deelname.

De reactie van de Republiek Polen op een dergelijke behandeling van haar verplichtingen moet doorslaggevend zijn. Ik pleit niet voor de beëindiging van het Concordaat. Ik stel echter voor dat het door beide partijen wordt gerespecteerd. Omdat redemtoristen de onafhankelijkheid en autonomie van de staat niet aanvaarden, heeft de staat geen reden om hen concessies, privileges of subsidies te verlenen. Ik ben van mening dat de kwestie van het intrekken van de licentie voor Radio Maryja een van de eerste wettelijke en feitelijke beslissingen zou moeten zijn die moet worden genomen na het winnen van de presidentsverkiezingen, en dat de mogelijke toekenning ervan aan een andere kerkelijke instelling alleen kan worden gedaan nadat de naleving van het Concordaat is gegarandeerd.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku