Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Vrouw van Piesiewicz en politieke connecties: er ligt een rapport bij het parket

Gestart door Pieszyce, 20 augustus 2024, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

vervolg van:  https://forum.polenforum.nl/index.php?topic=6012.0

Vrouw van Piesiewicz en politieke connecties: er ligt een rapport bij het parket

20 augustus 2024

Recente gebeurtenissen in verband met PKOL en de aanstelling van de vrouw van Radosław Piesiewicz als adviseur van de raad van bestuur van PKO SA hebben publieke verontwaardiging en vragen over de politieke invloed in de Poolse financiële sector gewekt.

Radosław Piesiewicz is een activist die talloze connecties heeft in machtskringen, waaronder Jacek Sasin, een van de leidende politici die banden heeft met de PiS- en Kaczyński-kampen. Speculatie suggereert dat Piesiewicz zijn relaties met politici mogelijk heeft gebruikt om de carrière van zijn vrouw te ondersteunen, wat tot publieke controverse leidde.

In de context van deze beschuldigingen is het de moeite waard om te kijken naar artikel 21 van het Wetboek van Strafrecht, dat verwijst naar het misdrijf machtsmisbruik. Deze bepaling bepaalt dat "een ieder die, terwijl hij activiteiten verricht die binnen het kader van het openbaar gezag vallen, handelt om een financieel voordeel voor zichzelf of een ander te verkrijgen, zijn bevoegdheden overschrijdt of zijn plichten niet vervult, zal worden gestraft." In het geval van president Piesiewicz en zijn vrouw bestaat er geen twijfel over.

Het PIS-schikkingsteam zal een officiële kennisgeving indienen bij het Openbaar Ministerie. Het doel van deze stap is om duidelijk te maken of er sprake was van machtsmisbruik bij de acties van Radosław Piesiewicz en of zijn politieke connecties de personeelsbeslissingen beïnvloedden. De zaak vereist een grondig onderzoek om de wettigheid van de tewerkstelling van de vrouw van Piesiewicz en mogelijke misbruiken in verband met haar nieuwe functie te beoordelen.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku

Bobal

Citaat: "De zaak vereist een grondig onderzoek om de wettigheid van de tewerkstelling van de vrouw van Piesiewicz en mogelijke misbruiken in verband met haar nieuwe functie te beoordelen."

Kijk, dit is nou één van de redenen, dat er zo weinig door het Openbaar Ministerie (OM) gepresteerd wordt. Die mw P is voor Polen feitelijk volstrekt irrelevant. OK, ze heeft haar baan aan vriendjespolitiek te danken maar laten we eerlijk zijn: dat kwam voor 2015 ook voor en in andere landen dan Polen gebeurt dit ook. Onethisch: ja, maar een misdrijf....? Het OM zit voor mw P helemaal niet op een grondig onderzoek te wachten, ze hebben wel iets belangrijkers te doen. Wat verwachten we in een strafzaak van het OM? Mw P gaat echt de gevangenis niet in en haar man voor vriendjespolitiek ook niet. Machtsmisbuik is in dit soort zaken nauwelijks te bewijzen dus zo goed als kansloos. De zaak van mw P en vele andere vriendjes en familieleden van PiS in mooie functies had door het huidige bewind al lang opgelost kunnen zijn.
1. Is er een nepfunctie gecreëerd om de zakken te vullen? Zo ja => bezuinigen, functie opheffen, persoon ontslaan.
2. Is het een reële functie waar het vriendje of familielid werkzaam is? Nagaan of de persoon capabel daarvoor is en zijn/haar salaris rechtvaardigt. Zo ja: het werk moet gedaan worden dus hij/zij kan blijven zitten (ook PiS-aanhangers moeten tenslotte ergens werken en zo lang ze hun werk doen en geen politiek bedrijven is dat uiteraard geen probleem). Zo nee: funtioneringsgesprek houden en persoon ontslaan, er zal dan wel een goede vervanger gevonden moeten worden.

Ik snap, dat er irritatie is over de salarissen die vriendjes en familieleden hebben genoten. Maar de PiS regering is door een meerderheid van de Polen gekozen, de bevolking is niet in opstand gekomen, de meerderheid vond het dus schijnbaar prima dat er wat vriendjespolitiek was. Ook nu heb ik het idee, dat de meeste mensen er niet wakker van liggen. Het geld is meestal toch al op dus terughalen kan niet. Zie dat maar als de prijs voor de keuze van PiS. Ontsla zo snel mogelijk de ergste gevallen en ga positief de toekomst in, laat het OM de echt grote zaken oppakken.

Pieszyce

Hoewel ik het meestal met je eens ben, ben ik het deze keer niet.  ;)

Er is in Polen iets gaande wat zo stinkt dat het voor velen reukloos is geworden, puur omdat ze er zelf aan meewerken.

Vroeger werd iemand die verdacht was van een misdrijf eerst opgesloten en daarna begon het onderzoek pas. Nu start men een onderzoek en de crimineel verblijft al in Cuba voor de rest van zijn leven als het OM klaar is.

Ik was een fan van Bodnar, met een duidelijk WAS er worden mensen benoemd die zelf niet deugen. Dat Ziobro en zijn geboefte van openbare aanklagers nog kunnen werken is op zich al een schande. Kanker of niet in de cel met die vent, leg hem daar in bed en behandel hem. Nu zie ik fotoreportages dat hij met zijn criminele vrouw boodschappen aan het doen is in Brussel. Is dat correct NEE.

Men zou het OM op moeten delen in secties.

• OM, zware misdaden:  met onmiddellijke arrestatie en vastzetten tot de zaak klaar is en er een oordeel is, immers het voorarrest kan men aftrekken van de in Polen zware straffen.
  • OM seksuele misdaden: arrestatie, inname van paspoort, verhoor tijdelijke vastzetting uitgaande van de heftigheid, tijdelijke vrijlating zonder teruggave van documenten.[/b]
  • OM administratieve misdaden: zaken als omkoping, corruptie, diefstal van grote bedragen en begunstiging van familieleden. Reisdocumenten inleveren, elke week melden op het politiebureau, zware gevallen tijdelijke vastzetting tot vlucht risico geëlimineerd is.[/b]
  • OM Algemeen:   Diverse zaken die niet onder de andere vallen.

Het OM zou dan in elke zaak een groep van deskundigen kunnen benoemen die gezamenlijk onderzoek doen, het systeem wat Giertych nu hanteert.

Verder elke officier van justitie die één keer in de fout gaat onmiddelijk uit zijn ambt verwijderen en omscholen naar een ander vak.

De zaak van Mevr. Piesiewicz zal harder gaan stinken daar manlief inmiddels ook bij hetzelfde bedrijf werkt, waarover vandaag meer. Vergeet niet dat de bank waar ze werkt een PiS bestuur heeft.

Experts zeggen ook, net als ik stel, PiS zal blijven stelen en roven, tot men ze in de gevangenis zet en dan nog het liefst op een eiland waarvan ontsnappen onmogelijk is.
Als alles niet met keiharde hand gedaan wordt, zal Polen nooit een rustig land worden, want de activisten van PiS houden van onrust. Als het rustig is heeft men in de gaten wat de heren uitvreten. >:(  >:(

Bobal

Nu moet ik nog een keer reageren want ik ben het ook niet met jou eens  :) .

Gevoelsmatig zal vriendjespolitiek (daarmee bedoel ik vriendjes of familie aan een mooie baan helpen) wellicht als roven en stelen worden gezien maar juridisch/strafrechtelijk is het dat niet. In mijn post probeer ik de situatie, ook die van mw P, realistisch in beeld te brengen.
Ten eerste: Het OM heeft geen tijd en capaciteit voor waarschijnlijk duizenden zaken van vriendjespolitiek. En ik begrijp, dat er eigenlijk ook een flink aantal procurateurs vervangen moet worden dus het capaciteitsprobleem is op korte termijn alleen maar groter. Jouw opzet van het OM -daar ben ik het dan wel mee eens- geeft een ideaalbeeld maar is thans helaas niet realistisch volledig in te vullen.
Ten tweede: Vriendjespolitiek als zodanig is geen misdaad. Hooguit is de sollicitatieprocedure oneerlijk geweest, een overtreding van interne regels.
Ten derde: Als het vriendje niet functioneert zal deze ontslagen moeten worden en wellicht ook degene die hem/haar heeft aangenomen.
Ten vierde: Ik denk, dat de overgrote meerderheid van de gevallen vriendjespolitiek (groot en klein) met ontslag is op te lossen. De salarisstroom van de incapabelen wordt gestopt, door een goede vervanger neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe en het overbelaste OM blijft er buiten (win-win-win dus  ;) ). Supersnel schoon schip maken. Voor zover ik weet is er een aantal ontslagen geweest maar dat hadden er volgens mij veel meer kunnen zijn. Niet alleen bij (staats)bedrijven maar ook in de media, rechterlijke macht, politie, leger, enz. Dus ik begrijp zeker wel het onbevredigende gevoel bij jou.

En uiteraard in zaken waar er meer bij komt kijken, bijv. diplomavervalsing, liegen in CV, enz. kan het mogelijk wel een gevalletje strafrecht worden. Maar ik schat in (en hoop eigelijk), dat dit maar een kleine minderheid betreft.

Dus: vriendjespolitiek met een flinke ontslagronde oplossen. Het echte roven en stelen (oa justitiefonds) aan het OM overlaten en daadkrachtig aanpakken. Zijn we het nu weer eens  :D ?

Pieszyce

We zijn het gedeeltelijk eens.  :D  :)

Mijn vader was legerofficier, dus ik ben strak opgevoed en geen vriendjes politiek. Zoals mijn vader zei, "als je iemand matst, wordt er zeer vaak iets teruggeëist en juist DAT gaat meestal de grootste problemen geven".

Ik heb 20 jaar politiek achter de rug in mijn oude gemeente met als dossier Volkshuisvesting en Ruimtelijke ordening. Ik raakte betrokken bij een groep, die hun huizen gingen renoveren. Een van de aannemers, vijf totaal,  die een offerte in moesten dienen was zo onhandig naast de offerte flinke persoonlijke voordelen aan te bieden. Hij heeft zelfs geen antwoord van mij gehad en dus geen werk gekregen.

De meeste procureurs die vervangen moeten worden hebben diplomatechnisch, geen poot om op te staan. Wist je dat Ziobro bijvoorbeeld, alleen "Magister" is? Veel PiS aanhang met Dr.  of Prof. Voor hun naam hebben dat in de afgelopen jaar geschonken gekregen. Ook hier doet het mij pijn dat ik het oude forum niet heb kunnen omvormen zodat alle posts bewaard bleven, regelmatig heb ik daar over gepost. Het algehele probleem is dat Tusk geen Haat cultuur wil creëren en alles wil doen met een zachte maar dwingende hand. DAT werk volgens mij niet.

Een van de grootste problemen is de PiS politiek van mensen op plaatsen zetten met een langjarig contract, dat zijn ook de grootste uit de ruif vreters.

Men heeft dus PiS vriendjes en familie op plaatsen gezet, waar ze voor PiS gunstig zouden kunnen zijn. Die "vriendjes" hingen daar een prijskaartje aan en een tijdsbestek, DE reden waarom nu veel via het OM moet omdat de vriendjes niet op een normale manier te ontslaan zijn. Kijk maar eesn bij de schrijvende media, haters en dreigers worden niet ontslagen omdat men teveel van elkaar weet. Radio en TV, zoals TVP heeft last van de Komuch Zandberg, die met PiS aanhang samenwerkt om Tusk dwars te zitten. Men heeft nog geen harde manager gevonden die het aandurft daar te zuiveren, dus wil men het gewoon opheffen. JUIST NU, is het informeren van de PiS achterban over de misdaden van die partij zo belangrijk. En, de laatste keer dat ik in Świbna was er niemand die andere ontvangst had dan TVP. Vorige week Bogdan nog gevraagd hoe het zat, hij heeft nog steeds alleen TVP, want dat heeft hij gratis. Ik heb er verder maar niets meer over gezegd.

Men zou de oude commandanten van Leger en Politie die door Macierewicz zijn ontslagen of die zo getreiterd zijn dat ze wegliepen terug moeten halen want het is al bewezen dat het meeste kader PiS aanhangt of het geen bal kan schelen. DAN wordt zuiveren erg moeilijk.

Wat diploma vervalsing betreft . . .  . zelfs de President van het Conditionele Tribunaal is Magister en heeft niet een diploma wat haar werk rechtvaardigt. De Duck uit Żoliborz had er maling aan, ze kookte goed. Weet je nog de universiteit weaar je een belangrijk diploma kon kopen als je geld had en 3 maanden les nam??

Ik ben bang dat we er niet uitkomen vanwege de langlopende contracten, tenzij men de afkoop wil betalen. Maar DAT kan ook niet de bedoeling zijn. Ik zie een vorm van PiS terugkeren als men niet keihard aanpakt.  >:(  >:(