Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een bekende verdediger onthult: het parket heeft het publiek misleid

Gestart door Pieszyce, 21 augustus 2024, 23:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een bekende verdediger onthult: het parket heeft het publiek misleid

21 augustus 2024

– Begin augustus heb ik eindelijk de Polnord-dossiers ontvangen. Ik was verrast toen ik zag dat, in tegenstelling tot wat het precies een jaar geleden (een maand voor de verkiezingen) had aangekondigd, het regionale openbaar ministerie in Lublin geen nieuw besluit met nieuwe aanklachten tegen mij had. Om deze informatie te verifiëren, ging ik speciaal naar Lublin en had een ontmoeting met het hoofd van het team dat deze zaak behandelde, die mij vertelde dat er geen nieuwe aanklachten waren, en dat de beschuldigingen die er wel waren precies die waren die al herhaaldelijk door de rechtbanken als ongeloofwaardig waren beoordeeld. . Kunt u zich dit voorstellen? – vraagt Roman Giertych, verdediger en parlementslid.

– Een jaar lang leefde ik in de overtuiging dat Ziarkiewicz en Ziobro een aantal nieuwe beschuldigingen tegen mij hadden verzonnen met betrekking tot de zaak Polnord. Het was moeilijk om de woorden van de woordvoerder van het regionale parket niet te vertrouwen. Ondertussen bleek dat dit een bescheiden bijdrage was van de heer Ziarkiewicz en Ziobro aan de campagne van mijn belangrijkste concurrent in het woiwodschap Świętokrzyskie, de heer Jarosław Kaczyński. Ik moet toegeven dat er tijdens de campagne vragen zijn gerezen over deze nieuwe beschuldigingen. Op 6 augustus heb ik, nadat ik had bevestigd dat de woordvoerder van het openbaar ministerie had gelogen, een tuchtrapport tegen hem ingediend. Er wordt ook een aanklacht wegens smaad en een rechtszaak ter bescherming van de persoonlijke rechten voorbereid.

– Ik heb nog nooit van zoiets gehoord, waarbij het Openbaar Ministerie publiekelijk een aantal aanklachten tegen een kandidaat voor het parlement bekendmaakte, en dat vervolgens een leugen bleek te zijn. Tot zover de eerlijkheid van de vorige verkiezingen. Ik neem dit ook in overweging bij de Nationale Kiescommissie. Het was niet financieel, maar het maakte mijn campagne ongetwijfeld veel moeilijker. Tijdens mijn bezoek aan het regionale parket heb ik ook voldaan aan de openstaande verplichting om te verschijnen, die het parket had aangevraagd om alle formaliteiten in deze zaak te kunnen vervullen. Omdat ik volledige toegang tot de dossiers heb gekregen, bereid ik momenteel een verzoek voor om de procedure te staken.

–   Mijn status in deze procedure is controversieel tussen de rechtbanken en het openbaar ministerie, maar ik hoop dat dit het niet moeilijk zal maken om deze zaak te beëindigen. Vandaag werd op het parket van de districtsaanklager in Warschau een andere getuige ondervraagd over de druk die de aanklagers Ostrowski, Ziobro, Święczkowski en anderen uitoefenen op de aanklagers. Deze keer was het een CBA-agent die deelnam aan bijeenkomsten waar ze probeerden de aanklagers in Wrocław te overvallen, en ze konden zich daartegen verzetten. Onder de link vindt u een voorbeeldrapport van vorig jaar. Dit is hoe de media informatie van de woordvoerder van het openbaar ministerie presenteerden. Het verbaast mij dat ik ondanks zo'n gemene aanval een zetel in het parlement heb weten te bemachtigen. Dit is het land waarin we nog maar een jaar geleden leefden – in het hypocriete PiS-land – vat Giertych samen.

Bron:    wiesci24.pl       język po Polsku