Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Advocaat Giertych schrijft aan Rydzyk:

Gestart door Pieszyce, 24 augustus 2024, 23:42

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Advocaat Giertych schrijft aan Rydzyk:
Naar mijn mening was het persoonlijke voordeel hier politieke steun in de verkiezingscampagnes van individuele overheidsfunctionarissen

23 augustus 2024

Beste vader directeur!

Allereerst enkele correcties op de stellingen in uw brief.

In de eerste plaats kan mijn opmerking over de schending van het concordaat door de priester en zijn broers niet worden geïdentificeerd met enige aanval op katholieken die naar Radio Maryja luisteren. Zoals alle burgers van ons land respecteer ik hen en zou ik hen onder geen beding willen aanvallen. Te meer omdat ik hen beschouw als slachtoffers van jarenlange manipulatie en acties van de priester die het katholicisme met zichzelf identificeerde, in die mate dat de priester zijn beeltenis op een glas-in-loodraam plaatste in de kerk die hij aan het bouwen was. Dit ogenschijnlijk kleine feit weerspiegelt het beste uw houding ten opzichte van wat de Kerk is en uw houding ten opzichte van de gelovigen van de Kerk.

Mijn inzending is een aanval op de Geachte Priester, en niet op welke luisteraar dan ook, een aanval die voornamelijk wordt gedicteerd door woede over het gebruik door de priester van de Katholieke Kerk en de gelovigen van de Kerk om een politiek en zakenimperium op te bouwen. Mijn inzending weerspiegelt min of meer de toon van ons gesprek dat we 22 jaar geleden in Krakau voerden tijdens het bezoek van onze grote landgenoot Johannes Paulus II aan Polen.

Ten tweede heb ik nergens in mijn brief gezegd dat Radio Maryja overheidssubsidies ontving. Ik schreef dat subsidies, subsidies, donaties, ongepaste advertenties, enz. werden ontvangen door "de instellingen van Pater Rydzyk". Ik wil hier niet in detail treden, maar slechts één bedrijf, Geotermia Toruń, eigendom van de stichting Lux Veritatis van de priester, ontving dergelijke subsidies (volgens een uittreksel uit het Nationale Gerechtsregister) voor een bedrag van 38,2 miljoen PLN. In totaal ging het om enkele honderden miljoenen zloty.

Ten derde schrijft u mij: "Als advocaat weet u heel goed dat de Lux Veritatis Foundation geen particuliere instelling is van pater Tadeusz Rydzyk." U moet het KRS-uittreksel bekijken. Sinds 2002 bent u voorzitter en oprichter van deze stichting. Stichtingen zijn privaatrechtelijke rechtspersonen en hun eigenaar is een priester, of beter gezegd een burger, Tadeusz Rydzyk, omdat het priesterschap niets te maken heeft met een dergelijke inschrijving in het Nationale Hofregister.

En tot slot: to-the-point.

U bent verontwaardigd over het feit dat ik schreef dat u het concordaat schendt en politieke corruptie beoefent. Dat is precies wat ik denk.

Als advocaat en parlementslid ben ik van mening dat de praktijk van veel verschillende staatsinstellingen die subsidies, donaties, subsidies of andere vormen van steun verstrekken, verband houdt met het feit dat de priester de partij steunde waarvan de vertegenwoordigers werden vertegenwoordigd door het gemeenschapsradiostation (de enige katholieke radiozender) die deze winsten boekte, voldoet aan alle elementen van een corruptiemisdrijf beschreven in art. 229 van het Wetboek van Strafrecht. Naar mijn mening was het persoonlijke voordeel hier politieke steun in de verkiezingscampagnes van individuele overheidsfunctionarissen - beheerders van publieke middelen, en de activiteiten die verband hielden met deze functie waren betalingen aan entiteiten die verband hielden met de priester.
Dit is min of meer de structuur van de kennisgeving die we momenteel voorbereiden in het KO-team voor de PiS-schikking, hoewel ik voorbehoud maak dat of het openbaar ministerie en de rechtbanken onze mening zullen delen, afhangt van deze onafhankelijke rechterlijke autoriteiten.

En tot slot. U schrijft mij "als katholiek" dat ik weet dat Radio Maryja evangelisatiedoelstellingen nastreeft. Welnu, ik verklaar dat ik dit niet weet. Naar mijn mening is het resultaat (Evangelievrucht) van de acties van de priester de secularisatie van miljoenen Polen en een leegte in de seminaries. En het is aan dit soort fruit dat evangelisatie wordt erkend, niet aan het aantal stemmen voor de partij die geliefd is bij de priester, of aan de bedragen van donaties aan de zogenaamde door de priester "werken van Radio Maryja".

Bron:   wiesci24.pl     język po Polsku