Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Het onderzoek tegen Morawiecki begint!

Gestart door Pieszyce, 26 augustus 2024, 00:13

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Het onderzoek tegen Morawiecki begint!

25 augustus 2024

Het onderzoek tegen voormalig premier Mateusz Morawiecki is officieel gestart. Het Openbaar Ministerie heeft al een datum vastgesteld voor de verschijning van Morawiecki in verband met de lopende procedures, die betrekking hebben op een zaak waarover de media en politici al enige tijd speculeren.

Roman Giertych, een bekende advocaat en oud-politicus die in het verleden veelvuldig met Morawiecki in botsing kwam, reageerde snel op de informatie over de opening van het onderzoek. Giertych, die het doelwit was van pogingen om hem van de balie uit te sluiten, stak zijn tevredenheid niet onder stoelen of banken over het feit dat Morawiecki nu voor de rechter moet verschijnen. Op sociale media schreef hij:

"Meneer Morawiecki, ik vertelde u vier jaar geleden dat u zich op een dag zou verantwoorden omdat u mij uit de bar probeerde te gooien. Het onderzoek is net begonnen en u heeft al een datum vastgelegd voor uw verschijning op het parket.

Giertych houdt de regeringen van Verenigd Rechts verantwoordelijk, waaronder Morawiecki zelf, en heeft herhaaldelijk benadrukt dat de acties van de voormalige premier erop gericht waren zijn professionele activiteiten als advocaat te beperken.

De zaak waarin de voormalige premier wordt ondervraagd, is van groot publiek belang. Hoewel de details van de procedure nog niet bekend zijn, is juist het feit dat een persoon die zo'n hoge positie in de staat bekleedt, wordt ondervraagd een belangrijk element in het politieke en juridische debat. Polen verwachten dat de leugenaar naar de gevangenis wordt gestuurd.

Het onderzoek tegen Morawiecki kan verstrekkende gevolgen hebben, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor het hele politieke toneel in Polen.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce

Roman Giertych     @GiertychRoman

Panie  @MorawieckiM   mówiłem Panu 4 lata temu, że za próbę wyrzucenia mnie z adwokatury kiedyś Pan odpowiesz. Śledztwo właśnie ruszyło, a Pan ma już wyznaczony termin stawiennictwa w prokuraturze.

Meneer @MorawieckiM Ik heb u 4 jaar geleden verteld dat u zich op een dag zou verantwoorden voor uw poging om mij uit de advocatuur te gooien. Het onderzoek is nog maar net begonnen en u staat al ingepland om bij de officier van justitie te verschijnen.