Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Storm na besluit premier. Donald Tusk: Ik ga er niet omheen draaien

Gestart door Pieszyce, 28 augustus 2024, 23:57

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Storm na besluit premier. Donald Tusk: Ik ga er niet omheen draaien
Er is een fout gemaakt

Onet Nieuws journalisten
28 augustus 2024, 14:53

De premier heeft ermee ingestemd dat de zogenaamde neo-senior rechter van het Hooggerechtshof Krzysztof Wesolowski commissaris wordt voor de verkiezing van de voorzitter van de Civiele Kamer. Donald Tusk gaf tijdens een persconferentie commentaar op zijn beslissing: - Ik zal er niet omheen draaien. Er is een fout gemaakt," zei Tusk. - Er is een situatie ontstaan die niet had mogen gebeuren," voegde hij eraan toe.

- Zoals jullie weten is het de taak van de premier om honderden documenten te ondertekenen. De ambtenaar die verantwoordelijk was voor de voorbereiding van de ondertekening heeft de politieke aard van het document, dat de benoeming van de neo-senior door de president vormde, niet onderkend," zei de premier.

- Er is een situatie ontstaan die niet had mogen gebeuren. Het paradoxale is dat minister [Maciej] Berek, die deze documenten heeft voorbereid voor ondertekening, een van de meest competente mensen is die ik ooit heb ontmoet," voegde de premier eraan toe.

- De vergissing is gebeurd, de gevolgen zijn er, een dergelijke situatie kan zich niet meer voordoen, - zei Tusk.

- De regering met minister Berek is een veel betere regering dan zonder. Deze situatie alleen al is een zware straf voor hem, - voegde hij eraan toe. - Ik zal vragen om een bijeenkomst met de juridische gemeenschap, nog steeds in de eerste helft van september, zei Tusk.

- Ik zal niet doen alsof de gevolgen van deze fout catastrofaal zijn, vergeleken met de situatie als deze handtekening er niet was geweest, zei de premier.

Storm na besluit Donald Tusk. "We voelen afkeer".

Premier Donald Tusk heeft, door het besluit van president Andrzej Duda te medeondertekenen, zijn goedkeuring gegeven aan SN-rechter Krzysztof Wesołowski om commissaris te worden bij de verkiezing van de voorzitter van de Civiele Kamer.

Dit is een neo-rechter die bij de SN kwam onder de Wet op het NCJ, geschreven door de Wet en Rechtvaardigheid partij, die de raad politiseerde en in handen gaf van mensen met nauwe banden met de Wet en Rechtvaardigheid politici en Soeverein Polen.

De juridische, zogenaamde oude rechters van de SN zijn geschokt.

- Dit is zelfs een understatement. We voelen afkeer en verontwaardiging," vertelt rechter Michał Laskowski, voormalig woordvoerder van het Hooggerechtshof en voormalig voorzitter van de strafkamer, aan Onet.

- Ik ben zelf niet zozeer woedend, omdat ik geen buitensporige verwachtingen en illusies had over hoe politiek is. Maar teleurgesteld ben ik zeker. Vooral omdat wij, dat wil zeggen de juridische, zogenaamde oude rechters, lange tijd een soort van verzetsbeweging hebben geleid tegen de veranderingen die zijn ingevoerd door Verenigd Rechts en de president, die hebben geprobeerd en proberen het Hooggerechtshof over te nemen, - benadrukt hij.

Volgens Onet zou de meest waarschijnlijke nieuwe oud-voorzitter van de Civiele Kamer van het Hooggerechtshof Joanna Misztal-Konecka kunnen zijn, die de kamer de afgelopen drie jaar heeft geleid en nu op zoek is naar een tweede termijn. Tijdens haar ambtstermijn als voorzitter groeide de achterstand bij de civiele kamer van het Hooggerechtshof tot gigantische proporties en rechters spraken over beslissingen van de voorzitster die op zijn zachtst gezegd "niet in de goede richting" van de rechtsstaat waren.

MZS , ,

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez MZS , ,      język po Polsku

Pieszyce

Ze protesteerden onder PiS, vandaag voelen ze zich verraden door Donald Tusk
"De rechtsstaat wordt niet verkocht"

Piotr Olejarczyk
28 augustus 2024

Tijdens de achtjarige heerschappij van de Wet en Rechtvaardigheid partij protesteerden ze regelmatig voor de rechtbanken tegen de acties van de toenmalige regering, vandaag - na het besluit van Donald Tusk over de zogenaamde 'neo-rechters' - gaan ze weer de straat op. - Ik voel me verraden. Als burger die de vrije rechtbanken verdedigde en als lid van het Hooggerechtshof," vertelt Sława Rafalak, voorzitster van het Pomorskie Comité voor de Verdediging van de Democratie, aan Onet.

• Premier Donald Tusk heeft het besluit van de president goedgekeurd om een neo-rechter te benoemen voor de selectie van het hoofd van de civiele kamer van het Hooggerechtshof.
  • Activisten van het Comité voor de verdediging van de democratie, die al jaren protesteren tegen de erkenning van neo-rechters, voelen zich verraden
  • Deze handtekening is een verraad dat niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Ik weet niet waar de rechtsstaat voor is ingeruild", aldus de voorzitster van de Pommerse KOD.
  • De ambtenaar die verantwoordelijk was voor de voorbereiding van de ondertekening heeft de politisering van het document dat de nominatie voor de neo-rechter door de president vormde, niet gezien," verklaarde de situatie aan de minister-president.

"Dit is niet het soort Polen waar we sinds 2016 voor opkomen in rechtbanken in heel Polen. Het is niet onze instemming om de rechtsstaat uit te verkopen. Wij nodigen u uit voor het Protest tegen het cementeren van neo-rechters in de structuren van het Hooggerechtshof, Hoog Administratief Hof, Gemeenschappelijke Rechtbanken, Administratieve Rechtbanken en Militaire Rechtbanken. Wij eisen het herstel van de rechtsstaat in Polen". - dit is een uittreksel uit de aankondiging van het protest van vandaag, dat om 19.00 uur zal beginnen voor de rechtbank van Gdańsk in Gdańsk.

De demonstratie "Omdat de rechtsstaat niet verkocht wordt" wordt onder andere georganiseerd door het Comité voor de Verdediging van de Democratie, dat tijdens de rechtsstaat regelmatig protesteerde tegen de acties van de toenmalige autoriteiten. Het blad van de demonstratie van vandaag is echter gericht tegen de nieuwe regering, in het bijzonder Donald Tusk.

De KOD-activisten zijn woedend dat Donald Tusk het besluit van de president heeft aanvaard om een zogenaamde neo-rechter aan te stellen, d.w.z. een kandidaat van het gepolitiseerde NCJ, om toezicht te houden op de selectie van de nieuwe voorzitter van de Civiele Kamer van het Hooggerechtshof.

- Tusk heeft de neo-rechters geaccepteerd. Hij heeft zijn handtekening gezet en daarmee het milieu geaccepteerd waartegen we al zoveel jaren vechten. Ik voel me verraden. Als burger die vrije rechtbanken verdedigde en als jurylid van het Hooggerechtshof van de tweede termijn," vertelt Sława Rafalak, voorzitster van de Pommerse KOD, aan Onet. Ze is een van de medeorganisatoren van het protest van vandaag in Gdańsk, samen met een andere bekende lokale activist, Michał Szulc.

Rafalak staat bekend om haar vele protesten en acties tegen de vorige regering. Nu, benadrukt ze, is de tijd gekomen om haar diepe verzet tegen de slechte beslissing van Donald Tusk te laten zien. - Deze handtekening is een verraad dat niet meer ongedaan kan worden gemaakt. Ik weet niet waar de rechtsstaat voor is ingeruild. Maar het is al gebeurd en daarom gaan we vandaag de straat op. Net zoals we deden toen PiS het Grondwettelijk Hof aanviel.

- Nu reageren we ook meteen omdat 'onze premier', de man die we op onze schouders droegen om de integriteit van de verkiezingen te bewaken, zo'n document heeft ondertekend. Voor ons is dit een grote klap," voegt zij eraan toe.

De handtekening van Donald Tusk

Premier Donald Tusk heeft, door het besluit van president Andrzej Duda mede te ondertekenen, ermee ingestemd dat Krzysztof Wesołowski, rechter bij het Hooggerechtshof, commissaris wordt voor de verkiezing van de voorzitter van de Civiele Kamer.

Dit is een neo-rechter die bij het Hooggerechtshof kwam onder de wet op het NCJ, geschreven door de Wet en Rechtvaardigheid partij, die de raad politiseerde en in handen gaf van mensen met nauwe banden met Wet en Rechtvaardigheid politici en Soeverein Polen.

- Dit is ronduit afschuwelijk. We voelen afkeer en verontwaardiging," zei rechter Michał Laskowski, voormalig woordvoerder van het Hooggerechtshof en voormalig voorzitter van de strafkamer, in een interview met Magdalena Galczyńska van Onet.

De minister-president legt uit

- Zoals u weet, is het de taak van de premier om honderden documenten te ondertekenen. De ambtenaar die belast was met de voorbereiding van de ondertekening heeft niet gezien dat het document dat de nominatie voor de neo-rechter door de president vormde, gepolitiseerd werd, aldus de premier.

- Er heeft zich een situatie voorgedaan die niet had mogen gebeuren. Het paradoxale is dat minister Berek, die deze documenten heeft voorbereid voor ondertekening, een van de meest competente mensen is die ik ooit heb ontmoet, voegde de premier eraan toe.

- De vergissing is gebeurd, de gevolgen zijn er, een dergelijke situatie mag zich niet meer voordoen," zei Tusk.

Piotr Olejarczyk
Dziennikarz Onet

Bron:  onet.pl przez Piotr Olejarczyk    język po Polsku

Pieszyce

Citeerdat de nominatie voor de neo-rechter door de president vormde, gepolitiseerd werd, aldus de premier.

Vreemd dat wat er in de quote staat niet direct duidelijk wordt gemaakt, immers, het was Andrzej Duda die het voorstel indiende en die weet zeer goed hoe de vork aan de steel zit.
Die weet ook heel goed wat hij moest doen om Tusk in diskrediet te brengen en daar is hij constant mee bezig. Dus weer een subversieve daad van Duda, die kan gelijk bij de lijst van de rest.

Verder begrijp ik Donald Tusk. Als je de tekenmap krijgt, ga je niet alles zitten lezen, daar heb je werknemers voor, op hen moet je blind kunnen rekenen is namelijk secuur werk.

Iedereen die zo'n map onder ogen heeft gehad snapt wat ik bedoel.

Laten we de rangen sluiten en verder gaan.  :)

Pieszyce

Donald Tusk geeft zijn fout toe: een nieuwe kwaliteit in de Poolse politiek

29 augustus 2024

De afgelopen dagen stond Donald Tusk, de leider van het Burgerplatform, in het middelpunt van de media- en publieke aandacht nadat hij een fout had gemaakt bij het nomineren van de zogenaamde "neo-rechter". Hoewel de beslissing controverse en een golf van kritiek veroorzaakte, verraste Tusk velen met zijn reactie: hij gaf zijn fout toe, verontschuldigde zich en kondigde corrigerende maatregelen aan. Deze stap wordt gezien als een geheel nieuwe kwaliteit in de Poolse politiek en een uiting van verantwoordelijkheid tegenover de kiezers.

Een fout die uw reputatie had kunnen schaden

De benoeming van een neorechter was volgens veel politieke commentatoren een stap die in strijd was met de waarden die door het Burgerplatform werden gepromoot. Critici wezen erop dat een dergelijk besluit het vertrouwen in de partij, die al jaren strijdt voor de rechtsstaat en de onafhankelijkheid van de rechtbanken in Polen, zou kunnen ondermijnen. Als ervaren politicus begreep Tusk de ernst van de situatie en aarzelde niet om op de beschuldigingen te reageren.

Een fout toegeven – een zeldzaamheid in de Poolse politiek

In de politieke omgeving is het toegeven van fouten geen gebruikelijk verschijnsel. Wanneer zij met kritiek worden geconfronteerd, kiezen veel politici voor een strategie waarbij zij hun verantwoordelijkheid ontlopen of proberen de schuld op anderen af te schuiven. Ondertussen besloot Donald Tusk een andere aanpak te kiezen. In een speciale verklaring gaf hij toe dat het besluit om de nominatie te ondertekenen een vergissing was. Hij benadrukte dat hij na analyse van alle omstandigheden tot de conclusie kwam dat dit besluit in strijd was met de wet en de waarden die hem leidden.

Deze stap kan cruciaal blijken bij het opbouwen van een nieuwe kwaliteit in de Poolse politiek, waarin de verantwoordelijkheid voor genomen beslissingen en de bereidheid om fouten te corrigeren een steeds belangrijkere rol zullen spelen. Voor Donald Tusk is het ook een kans om zijn positie te versterken als leider die niet bang is voor moeilijke beslissingen en een fout kan toegeven.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku