Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Het einde van Kaczyński's wereld. Het eindigt slecht met de leider

Gestart door Pieszyce, 31 augustus 2024, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Het einde van Kaczyński's wereld. Het eindigt slecht met de leider

31 augustus 2024

– Alles was hun toegestaan. Ze voelden zich ongestraft. Ze voelden zich de meesters van Polen. Ze hadden de politie, het leger en de geheime diensten voor hun boodschappen. Ze veranderden het parket in een gepolitiseerd moeras waar lastige papieren verloren gingen in de diepte van... privégarages. De bedrijven van het staatsfinanciën leken op de oude communistische staatsboerderijen waar de staat alles en op alle manieren melkte - schrijft Pablo Morales in zijn nieuwste column.

Ze veranderden de publieke media in een van de meest walgelijke propaganda-afvalwater. Een plek die wordt gekenmerkt door leugens, haat en hebzucht.

Ze maakten van de grootste boeren, sukkels en idioten de nieuwe elites van Polen. Kaczyński's elite. Ze vertelden hen dat ze alles konden doen. Zoals in Hongarije, Turkije of... Rusland. Ze hebben het in hun hoofd gehaald dat Polen van hen is en zal zijn. Dit Rijk zou opnieuw duizend jaar duren. Het geven van eeuwige bescherming aan een bende die opzettelijk het land terroriseerde. Een band die zo verstoken is van principes dat het moeilijk is om vergelijkbare voorbeelden te vinden in de geschiedenis van de rivier de Vistula.

Kaczyński was de bedenker van de 'nieuwe Pool'-formule: ik zie niets, ik hoor niets, ik ben blij met 500+ en een aanvullend pensioen. Ik schakel bewust de hersenkwabben uit die verantwoordelijk zijn voor kritisch denken. Want dat is wat de leider wil. Omdat het handiger en gemakkelijker is. De staat denkt voor mij. Ik hoef niets meer te doen. Sta gewoon op, ga naar je werk en eet als een zekere commissaris. Het enige dat ik in ruil daarvoor van mij verwacht, is dat ik geen vragen stel, me er niet in verdiep, niet dieper graaf...

Hetzelfde patroon was perfect zichtbaar in alle 'ismen': communisme, nazisme, fascisme. Kortom: voor een dictatuur zijn geen grijze cellen nodig. Dictatuur is gebaseerd op dictatuur, die zich voedt met ondergeschiktheid en hulpeloosheid.
Dit is hoe Polen er in 2023 uitzag. De nieuwe 'zieke man van Europa'...

En vandaag? Verbaasd dat de Nationale Kiescommissie verantwoordelijk is voor diefstal. Verrassing dat het Openbaar Ministerie de gouden kinderen van het Kaczyński-regime achtervolgt. PiS-activisten, onder leiding van Sun of the Baltic Sea, ervaren een pijnlijke botsing met de werkelijkheid. Eén die hun grootste vijand is. Omdat zij er geen invloed op hebben. Ze kunnen niet bevelen, verbieden of intimideren. Ze kunnen alleen maar hulpeloos staan en schreeuwen.

Velen zijn al op zoek naar parachutes. Velen zien de hulpeloosheid van Kaczyński. En niemand heeft een hulpeloze dictator nodig. Behalve "Błaszczak"...

De hulpeloosheid van Kaczyński is de beste voorbode van de val van de PiS-wereld. De tot voor kort almachtige heerser blijkt belachelijk, nutteloos en verloren. Contant geld is een sterke impuls die dit proces versnelt. Er is geen weg meer terug. Er is alleen maar herfst. Hoe lang zal het duren? Maanden in plaats van jaren.

Het Rijk valt. Berlijn staat in brand. In een sombere, vochtige bunker verplaatst een gekke despoot niet-bestaande legers op de kaart... - besluit Morales.

Bron:    wiesci24.pl       język po Polsku