Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Onderzoek naar de dood van de zoon van een parlementslid van het Burgerplatform

Gestart door Pieszyce, 1 september 2024, 23:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Onderzoek naar de dood van de zoon van een parlementslid van het Burgerplatform
De beslissing door de officier van justitie is genomen

Magdalena Gałczyńska
31 augustus 2024

Het Openbaar Ministerie in Szczecin heeft besloten het onderzoek naar de dood van de zoon van het parlementslid van het Burgerplatform Magdalena Filiks stop te zetten. Het was een daad op grond van artikel 151 van het Wetboek van Strafrecht "zelfmoord veroorzaken". Het parket zei in een verklaring dat er geen elementen van een verboden handeling zijn gevonden. "Kwesties met betrekking tot de mogelijke rol van de media in verband met deze tragische gebeurtenis zijn gescheiden in een afzonderlijke procedure en zullen nog worden onderzocht", zegt een woordvoerder van het parket van Szczecin in een interview met Onet.

Op 29 december 2022 werd materiaal gepubliceerd op de websites van Radio Szczecin en op het TVP Info-portaal, die zo waren gebouwd dat ze de identificatie van de slachtoffers van de pedofiel mogelijk maakten. De auteur van het materiaal van Radio Szczecin was de toenmalige hoofdredacteur, Tomasz Duklanowski.

De kwestie werd intensief opgepakt door TVP, die veel materiaal maakte voor televisiediensten en internet, en dit pedofilieschandaal in verband bracht met het Burgerplatform. Vooraanstaande politici van de Partij voor Recht en Rechtvaardigheid sloten zich bij deze operatie aan.

Op 3 maart 2023 deelde parlementslid Magdalena Filiks het tragische nieuws van de dood van haar bijna 16-jarige zoon Mikołaj via sociale media.

De procedure naar de dood van de tiener werd ingeleid door het Openbaar Ministerie in Szczecin. Het was een daad op grond van artikel 151 van het Wetboek van Strafrecht "zelfmoord veroorzaken".

Het parket beëindigt het onderzoek. Kwestie van de rol van de media in afzonderlijke procedures

Nu heeft het parket laten weten dat het onderzoek is gestaakt. "De openbare aanklager van het regionale parket in Szczecin heeft besloten het onderzoek naar de aanslag op zijn eigen leven door Mikołaj F. stop te zetten, bij gebrek aan elementen van een verboden handeling. Er zijn geen derden gevonden die betrokken waren bij deze tragische gebeurtenis", luidt de aankondiging op het X-portaal.

Onet vroeg de woordvoerder van het parket in Szczecin naar de stopzetting van het onderzoek. "De stopzetting van het onderzoek betreft slechts één draadje. De officier van justitie concludeerde dat de verzamelde informatie het mogelijk maakte om een inhoudelijke beslissing te nemen over het mogelijk uitlokken of helpen bij zelfdoding. Aan de andere kant zijn kwesties met betrekking tot de mogelijke rol van de media in verband met deze tragische gebeurtenis opgesplitst in afzonderlijke procedures en zullen ze nog worden onderzocht", zegt de woordvoerder van het regionale parket van Szczecin, officier van justitie Piotr Wieczorkiewicz.

"Daarover loopt nog een heel aparte procedure", voegt hij eraan toe.

Parlementslid Magdalena Filiks wilde geen commentaar geven op de beslissing van het parket.

Magdalena Filiks achter de schermen van het onderzoek naar de dood van haar zoon

Aan het begin van het jaar beschreef het parlementslid van het Burgerplatform Magdalena Filiks op sociale media de backstage van het onderzoek naar de dood van haar zoon. "Mijn zoon is in februari 2023 overleden. Ik ben de benadeelde partij in deze procedure. Helaas heb ik op herhaald verzoek van mijn advocaat geen toegang gekregen tot de dossiers van deze zaak. Hoewel de media en apparatsjiks die een inzicht kregen - me publiekelijk intimideerden", schreef ze.

"In de tussentijd ondervraagt het parket mijn dochter nog steeds, stelt vragen over de vraag of ze 5 jaar geleden geen illegale daad heeft gepleegd en vraagt wie haar heeft aangemoedigd om het te doen..." — voegde het parlementslid eraan toe.

"Gegevens uit het onderzoek worden regelmatig gepubliceerd door nepaccounts die samenwerken met het parket van Ziobro. De jongens lezen mijn echtscheidingsdossiers van 5 jaar geleden en stellen me elke week vragen om me te intimideren. Eén feit plus 3 insinuaties. En dat 10 maanden lang. Dag in dag uit", aldus het parlementslid.

Donald Tusk: Ik vroeg om maximale informatie en focus op dit probleem

Donald Tusk sprak over de kwestie na de berichten van het parlementslid. "Ik heb met minister Kierwiński en minister Bodnar gesproken en gevraagd om maximale informatie en concentratie op dit onderwerp, omdat het vele dimensies heeft: moreel, menselijk, politiek en juridisch", verzekerde Donald Tusk.

"Mevrouw Magdalena Filiks ligt me na aan het hart en verkeert in begrijpelijke emoties. We kunnen niet verwachten dat politici, maar ook het slachtoffer zelf, rechtstreeks invloed uitoefenen op wat het openbaar ministerie doet bij het onderzoek naar deze zaak. Het is ongelooflijk dat het parket net na deze tragische gebeurtenis tot op de dag van vandaag niet geïnteresseerd was in degenen die de daders van deze vervolging waren, zei de premier.

– Geen van deze zogenaamde journalisten, geen van de aanklagers die de bronnen waren van lekken die deze intimidatie mogelijk maakten, niemand is het voorwerp van belangstelling van de aanklager. Zo'n object is de moeder van de tragisch overleden jongen", zei Tusk.

Magdalena Gałczyńska
Journaliste Onet

Bron:   onet.pl przez Magdalena Gałczyńska      język po Polsku