Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Adam Bodnar verdedigt Donald Tusk. "Hij gaf zijn fout toe"

Gestart door Pieszyce, 3 september 2024, 23:39

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Adam Bodnar verdedigt Donald Tusk. "Hij gaf zijn fout toe"

Pools persagentschap
2 september 2024

Later deze week zal ik de aannames voor de wetsontwerpen presenteren, die zowel betrekking zullen hebben op de status van rechters als op het toekomstige Hooggerechtshof", aldus het hoofd van het ministerie van Justitie, Adam Bodnar. Op TOK FM gaf de minister commentaar op de handtekening van Donald Tusk onder het besluit van de president over de benoeming van rechter Krzysztof Wesołowski, die in maart 2022 werd benoemd tot lid van de civiele kamer van het Hooggerechtshof.

• Premier Tusk gaf vorige week toe dat er een fout was gemaakt bij de medeondertekening van het besluit van de president, op grond waarvan rechter Wesołowski werd benoemd tot voorzitter van de vergadering van de civiele kamer van het Hooggerechtshof
  • – De premier gaf zijn fout toe. Ik denk dat het benadrukt moet worden, hij heeft het duidelijk aangegeven", aldus minister Bodnar
  • Zoals Donald Tusk meedeelde, zal de minister van Justitie in de nabije toekomst drie projecten presenteren met betrekking tot: de status van rechters, de Nationale Raad voor Justitie, het Hooggerechtshof

Maandag werd Bodnar op TOK FM gevraagd naar de handtekening van Donald Tusk onder het besluit van de president over de benoeming van rechter Krzysztof Wesołowski, die in maart 2022 werd benoemd tot lid van de civiele kamer van het Hooggerechtshof en dus door de Nationale Raad voor Justitie werd voorgedragen na de door de regering PiS aangebrachte wijzigingen, tot voorzitter van de vergadering van rechters van de civiele kamer.

Het hoofd van het ministerie merkte op dat de situatie een reactie veroorzaakte van veel advocaten die een brief schreven aan premier Donald Tusk, waarin ze een beroep deden dat een dergelijke situatie zich niet zou herhalen in het geval van de Arbeidskamer van het Hooggerechtshof, merkte op dat het voor hem duidelijk was dat het niet meer zou gebeuren. "Ik denk dat het van groot belang is dat de beslissing wordt genomen, zodat de Arbeidskamer zo lang mogelijk onafhankelijk kan zijn", zei hij.

De minister van Justitie verdedigt de premier. "Het gebeurt zelden"

Verwijzend naar de bewering dat de premier, door de brief in het geval van rechter Wesołowski te ondertekenen, "de neorechter heeft gelegaliseerd", antwoordde hij dat dit "een buitensporige beschuldiging" was. – De premier gaf zijn fout toe. Ik denk dat het benadrukt moet worden, hij heeft het duidelijk aangegeven. Het komt zelden voor dat de premier in zo'n situatie, zo luid en krachtig, openlijk zegt: ja, ik geef toe dat ik ongelijk heb, en toch vond zo'n verklaring een paar dagen geleden plaats", herinnerde hij eraan.

Hij wees erop dat "de vraag wat er na 2018 zal gebeuren met rechters die door de Nationale Raad voor Justitie zijn benoemd, een andere zaak is". "Later deze week zal ik de aannames voor de wetsontwerpen presenteren, die zowel betrekking zullen hebben op de status van rechters als op het toekomstige Hooggerechtshof", zei hij.

"Het is noodzakelijk om een bepaalde correctie aan te brengen met betrekking tot de wet die door de Sejm is aangenomen, d.w.z. de wet op de Nationale Raad voor Justitie. [...] Wat is de basis van al deze veranderingen die pro-Pool zullen zijn?

Adam Bodnar over de toekomst van rechters van het Hooggerechtshof. "Even geduld a.u.b."

Op de vraag of de rechters van het Hooggerechtshof onder leiding van eerste president Małgorzata Manowska de status van rechters van het Hooggerechtshof zullen verliezen, antwoordde hij: "Wacht alstublieft tot vrijdag; Het zal een zeer uitgebreide en gedetailleerde oplossing zijn."

"Alles zal zo worden voorbereid dat de wetten, naar ik hoop, zullen worden aangenomen en klaar zullen zijn voor de ondertekening van de president, die wil meewerken in het kader van het oplossen van het probleem van de rechtsstaat in Polen", zei hij.

De minister merkte op dat er stemmen gaan dat de veranderingen in de rechterlijke macht te traag gaan en merkte op dat al ongeveer 80 rechtbankvoorzitters uit hun ambt zijn ontheven. "Ten tweede zullen er in september de eerste zaken voor het Hooggerechtshof komen met betrekking tot de opheffing van de immuniteit voor rechters die betrokken waren bij het schandaal over haatzaaiende uitlatingen", zei hij. Hij voegde eraan toe dat het Nationaal Parket zeer vergevorderde procedures voert en dat "het ad hoc mogelijk is geweest om een hele reeks van deze krachtige, ernstige, je zou kunnen zeggen: politieke, tuchtzaken tegen rechters te blokkeren".

"Ik denk dat ik in deze politieke omstandigheden voortdurend de rol van de president, het ministerie van Justitie, benadruk, de regering doet er alles aan om veranderingen in het rechtssysteem aan te brengen", oordeelde hij.

NATK
Polska Agencja Prasowa

Bron:PAP,  Onet.pl przez NATK     język po Polsku