Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Plaatsvervangend Daniel Obajtek gaf 800.000 złoty uit

Gestart door Pieszyce, 6 september 2024, 19:46

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De plaatsvervanger van Daniel Obajtek gaf 800.000 złoty
uit Orlen's kassa voor sigaren

5 september 2024

Wetteloosheid en onrechtvaardigheid.

Jacek Krawiec, voormalig president van Orlen, vandaag president van PGNIG Upstream Noorwegen, publiceerde een brief over Daniel Obajtek en zijn prestaties. In de brief bespreekt hij niet alleen de misstanden en het hofleven van Obajtek in Orlen, maar ook hoe de collega's van het PiS-lid van het Europees Parlement hem behandelden toen zij de macht overnamen.

De situatie is lastig voor PiS omdat Krawiec de broer is van Małgorzata Bochenek, die de functie van staatssecretaris bekleedde bij de kanselarij van de president van de Republiek Polen, Lech Kaczyński.

Hieronder vindt u de volledige brief van Krawiec aan Obajtek:

Daniel Obajtek, na zes jaar uitgebreid onderzoek hebben uw PiS-collega's mij fictieve beschuldigingen ten laste gelegd:

– voor het vermeende gebrek aan toezicht op de aankoop van zand en de afwikkeling van kaartjes voor een sportevenement (ca. 3 miljoen złoty) omdat volgens hen de president van Orlen verantwoordelijk was voor het tellen van zandkorrels.

– reis naar de Wereldkampioenschappen atletiek (Orlen was sponsor) en ontmoetingen met aannemers, wat volgens hen ongeoorloofde reizen waren, met een totaalbedrag van ongeveer 500.000 złoty.

Ter vergelijking: uw plaatsvervanger gaf alleen al 800 duizend zloty uit de schatkist van Orlen uit aan sigaren, en de huur van een privéjet en een reis naar Tulsa in Oklahoma alleen al kostte ongeveer 1,2 miljoen zloty.

Ik ontving ook bizarre aanklachten omdat ik mijn vrouw een fictieve baan zou hebben gegeven bij een particulier bedrijf, terwijl enkele tientallen mensen getuigden over haar werk en de uitvoering van haar toevertrouwde taken (een bedrag van ongeveer 200.000 złoty) en omdat ze naar verluidt een overheidsfunctionaris hadden gecorrumpeerd die zogenaamd om voor mij een baan te regelen bij Orlen, waar de hele beschuldiging gebaseerd is op de leugens van een zwakke, geïntimideerde man in hechtenis.

Enkele tientallen mensen getuigden dat een dergelijke situatie onmogelijk was. Ik ben via een wedstrijd verkozen tot lid van de raad van bestuur van Orlen, en de president wordt benoemd door de raad van toezicht en niet door "een" functionaris (ongeveer 200.000 złoty). Ik ben drie keer aangehouden (ook in aanwezigheid van een kind met Asperger), ik heb vier keer zitting gehad waarbij de rechtbank absurde verzoeken tot detentie vier keer heeft afgewezen. Mijn paspoort werd ingenomen, ik moest me één keer per week melden op het politiebureau en mijn enorme borgsom is tot op de dag van vandaag niet terugbetaald.

6 maanden na vertrek volgens de media "op geweten" en/of bij het parket:

1) verduistering van 1,6 miljard złoty van een Zwitsers bedrijf

2) verkoop van de raffinaderij van Gdańsk voor een onderschat bedrag van 5-7 miljard złoty

3) afschrijving op investeringen in olefinen (waarschijnlijk niet de laatste) van ongeveer 10 miljard złoty

4) leidend naar de ondergang van Ruch

En dit is slechts een klein deel van je 'prestaties' die geleidelijk in de mediaruimte zullen verschijnen.

Rekening houdend met mijn hierboven beschreven ervaringen zou ik medelijden met je moeten hebben, maar dat kan ik niet omdat ik de enorme omvang ken van de vernietiging en de achteruitgang waarin ik Orlen aantrof na 8 jaar PiS-heerschappij vol incompetentie en corruptie.[/i]

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku