Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk hield Duda tegen. Consternatie in het presidentiële paleis

Gestart door Pieszyce, 6 september 2024, 23:33

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk hield Duda tegen. Consternatie in het presidentiële paleis

6 september 2024

Andrzej Duda vergat waarschijnlijk dat PiS niet langer aan de macht is in Polen. En dat is de reden waarom hij zijn kandidaat probeerde te overtuigen de tijdelijke president van de Arbeidskamer van het Hooggerechtshof te worden.

– We wachten op de medeondertekening van de premier van de persoon die zal worden aangewezen als de persoon die tijdelijk de leiding heeft over de Kamer van Arbeid – zei Małgorzata Paprocka, hoofd van de kanselarij van de president.

Behalve dat dat allemaal niet zal gebeuren. Dat maakte Donald Tusk bekend tijdens een bijeenkomst met juridische kringen.

– Dit wil ik u, als eerste ontvangers van dit bericht, graag vertellen. Ik wil dat we het maximale niveau van wederzijds vertrouwen behouden. We kunnen verschillen in verschillende tactische beoordelingen, maar ons doel is werkelijk hetzelfde en de test is uiteraard het volgende verzoek van de president om een medeondertekening. Ik zal het niet toestaan en dit weerspiegelt onze staat en ons standpunt, zei het regeringshoofd.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Donald Tusk over het verzoek van Andrzej Duda:
Ik zal geen medeondertekening geven

Onet News-journalisten
6 september 2024

— We hebben hetzelfde doel: de test is een nieuw verzoek van de president om een medeondertekening. Ik geef het niet en dat weerspiegelt ons standpunt. We willen op geen enkele manier iemand een excuus geven om te denken dat het onze bedoeling is een stand van zaken te legaliseren die wij als fundamenteel slecht beschouwen, zei Donald Tusk, verwijzend naar de motie van Andrzej Duda om een nieuwe verkiezingscommissaris bij het Hooggerechtshof te benoemen. Het regeringshoofd heeft niet bekendgemaakt wie de president in deze functie wil benoemen, maar bekend is dat het gaat om de situatie in de Kamer van Arbeid, waar de functie van president sinds 2 september vacant is.

• Donald Tusk wees erop dat na de eerdere situatie met de medeondertekening met betrekking tot de benoeming van rechter Krzysztof Wesołowski als commissaris voor de verkiezing van de president van de Burgerlijke Kamer van het Hooggerechtshof, sommige juridische kringen hun twijfels hierover hadden geuit.
  • De premier benadrukte tijdens de ontmoeting met advocaten ook dat "het rechtvaardigheidsgevoel zo snel mogelijk moet worden vervuld." – Projecten voorbereid door minister Adam Bodnar moeten deze belangrijkste en moeilijkste problemen oplossen, inclusief het oplossen van de kwestie van de neo-rechters en het herstellen van de menselijke gerechtigheid, benadrukte hij.
  • – Tegenwoordig beseffen maar weinig mensen dat het niet zo was: "O, er is een regeringswisseling in Polen en binnen zeven jaar zal er 600 miljard PLN vrijgemaakt worden." Het was helemaal niet gemakkelijk om de EU te overtuigen, met een blokkerende president, een pakket wetten die we niet konden veranderen, of beslissingen met betrekking tot het openbaar ministerie - zei de premier

– Sommigen van u lieten een krachtige stem horen na mijn medeondertekening van de motie van president Andrzej Duda, waarbij u mij er duidelijk en krachtig op wees dat dit geen besluit was dat een voortzetting zou zijn van onze gezamenlijke acties voor de rechtsstaat in Polen – wees Donald Tusk erop, verwijzend naar zijn handtekening op het verzoek van Andrzej Duda aan rechter Krzysztof Wesołowski van het Hooggerechtshof om commissaris te worden om de president van de burgerlijke kamer te kiezen. Hij is een rechter die tijdens de PiS-regering werd benoemd tot lid van het Hooggerechtshof op grond van de Wet op de Nationale Raad voor de Rechtspraak.

De premier benadrukte dat vertegenwoordigers van de juridische gemeenschap hem na deze situatie publiekelijk vroegen of het een vergissing en een incident was. — Ik wilde je vertellen dat we hetzelfde doel hebben: de test is een nieuw verzoek van de president om een medeondertekening. Ik geef het niet en dat weerspiegelt ons standpunt. We willen op geen enkele manier iemand een excuus geven om te denken dat het onze bedoeling is een stand van zaken te legaliseren die wij als fundamenteel slecht beschouwen, kondigde hij aan.

Donald Tusk: we bevinden ons in deze situatie dankzij inspanningen en vastberadenheid

Donald Tusk richtte zich tot de aanwezigen tijdens het overleg van vrijdag onder de naam "Rule of Law" en merkte op dat "ik moet beginnen met het woord: 'dank u'". "Dit is te wijten aan mijn diepe overtuiging dat zonder uw houding en aanwezigheid de situatie vandaag veel erger zou zijn", zei hij.

"We bevinden ons vandaag in deze situatie dankzij uw inspanningen en vastberadenheid door de jaren heen. (...) Dit is het moeilijkste proces: de rechtsstaat opnieuw opbouwen zonder de wet te overtreden. We hebben ons ertoe verbonden de rechtsstaat in Polen te herstellen en de beginselen van de rechtsstaat te handhaven, zei het hoofd van de regering vrijdag.

De premier oordeelde ook dat "het gevoel voor rechtvaardigheid zo snel mogelijk moet worden vervuld". "De projecten die door minister Adam Bodnar zijn voorbereid, moeten een einde maken aan deze zeer belangrijke en moeilijke problemen, waaronder het oplossen van het probleem van nieuwe rechters en het herstellen van menselijke gerechtigheid als het gaat om personeelskwesties", benadrukte Donald Tusk.
"Het is echt ook zo dat ik menselijk, als burger en premier van de regering, zou willen dat deze veranderingen sneller plaatsvinden, vooral in het rechtssysteem. Ik kom hier niet om te klagen, maar in feite heeft niemand meer last van deze situatie die door de-regering is ingesteld dan degenen die de rechtsstaat willen uitoefenen. (...) Op de lange termijn is het onmogelijk om efficiënt te regeren in deze staat van juridische dubbele macht en dit grijze landschap", benadrukte Donald Tusk.

Regeringsleider: het was een voorwaarde om geld voor Polen te deblokkeren

De premier vestigde ook de aandacht op het handhaven van de hoogste normen van de rechtsstaat op het gebied van afrekeningen. – Vandaag de dag realiseert bijna niemand zich dat het niet zo was van 'oh, er is een machtswisseling in Polen en 600 miljard zloty zal worden gedeblokkeerd in het perspectief van zeven jaar'. Het was niet zo gemakkelijk te overtuigen, met de blokkerende president, de bagage van wetten die we niet konden veranderen, beslissingen met betrekking tot het openbaar ministerie – benadrukte Donald Tusk.

"Tegelijkertijd moesten we ervoor zorgen dat de hele Europese Unie erkende dat we terugkeerden naar het pad van de wet, omdat het een noodzakelijke voorwaarde was, echt niet mijn persoonlijke charme – nogal dubieus – maar het was gewoon een voorwaarde om dit geld voor Polen te deblokkeren: specifieke acties en het niet overschrijden van bepaalde grenzen – zei de premier.

Donald Tusk verklaarde ook dat "hij zich beter zou voelen in de rol van iemand die nog steeds de macht bewaakt en een kreet aanheft wanneer macht, wie die ook uitoefent, dingen doet die niet helemaal acceptabel zijn". – Ik heb nooit het gevoel gehad dat wanneer je de verantwoordelijkheid voor de uitvoerende macht op je neemt, je beslissingen moet nemen vanuit het oogpunt van de hoogste normen... Ze zijn niet altijd zo eenduidig in het geval van de uitvoerende macht. Het herstel van de rechtsstaat moest ook een dimensie hebben die begrijpelijk is voor mensen, ik heb het over de afwikkeling van misdaden, schurken, fraude", merkte de premier op.

"Ik wil ook zeggen dat de reikwijdte van de schikkingen en de verantwoordelijkheid, inclusief strafrechtelijke aansprakelijkheid, van mensen aan de macht, rekening houdend met heel Europa, de grootste is in tientallen jaren. Alleen Neurenberg na de Tweede Wereldoorlog en Joegoslavië zijn onvergelijkbaar. Bovendien zijn de afrekeningen de grootste van heel Europa", aldus de premier.

JKM , ,

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez JKM   język po Polsku