Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Haat doorspekt met angst

Gestart door Pieszyce, 8 september 2024, 00:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Haat doorspekt met angst
Het bleek wat PiS-mensen over Tusk denken

7 september 2024

Gisteren sprak Donald Tusk tijdens een persconferentie over de lopende PiS-schikkingen. En de gigantische omvang van de onregelmatigheden waarmee we nu te maken hebben.

– Ik moet je zeggen, ook als historicus die geïnteresseerd is in de politieke geschiedenis van Europa... De reikwijdte van de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid, en nu ook strafrechtelijke aansprakelijkheid, van machthebbers die hun macht tegen mensen hebben misbruikt, is de grootste in tientallen jaren , rekening houdend met heel Europa. Alleen de naoorlogse afrekeningen van Duitsland, ik bedoel Neurenberg en de gevolgen daarvan. En Joegoslavië na de Joegoslavische oorlog... Ze zijn natuurlijk onvergelijkbaar, zei Tusk.

En deze woorden veroorzaakten een waar feest van haat onder PiS-politici. Ze gaven lucht aan hun emoties door op sociale media te schrijven.

Alleen de obsessie van Poetin met Oekraïne is groter dan de obsessie van Tusk met PiS, benadrukte Mateusz Morawiecki op het X-platform.

– Tusk is weggevaren. Er is geen brood, er moeten spelletjes zijn - zei Jacek Sasin.

– De premier van het glimlachende Polen beoordeelt de genocide in Rwanda milder dan het beschamende feit dat Wet en Rechtvaardigheid de verkiezingen durfde te winnen – betoogde Radosław Fogiel.

– Toen ik op de middelbare school zat en iemand vreselijke onzin zei, zeiden mijn vrienden en ik soms: "Ga weer op de been, want het is te laat voor je hoofd", zei Łukasz Schreiber.

En we denken dat mannen (of in ieder geval sommigen van hen) gewoon bang zijn. Dat zij vroeg of laat ook vragen zullen moeten beantwoorden over wat er na 2015 is gebeurd.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku