Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS wil niet langer "maandelijks"

Gestart door Pieszyce, 8 september 2024, 23:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS wil niet langer "maandelijks"
Kaczyński begon erover na te denken

8 september 2024

De ontmoediging groeit in PiS. 'De Leider' leidt niet langer tot overwinningen, integendeel. De partij gaat van nederlaag naar nederlaag. En alles wijst erop dat het onder dit leiderschap alleen maar erger zal worden.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de ontmoediging onder activisten groeit. En het eerste slachtoffer waren de beroemde "maandelijkse". Een bizar ritueel ter herdenking van de slachtoffers van de ramp van 10 april 2010.

– De activisten met wie we spraken wezen op de imagoverliezen die ze lijden als ze Jarosław Kaczyński moeten verdedigen, die pleit voor een "onwettige" (naar zijn mening) krans – schrijft "Fakt".

Kaczyński moest zijn toevlucht nemen tot bedrog om parlementsleden naar de volgende maandelijkse vergadering in september te lokken. Hij belegde op maandag 9 september een vergadering van de parlementaire club. Dus om 10.00 uur zullen, zonder het minste excuus, PiS-Kamerleden verschijnen voor de volgende maandelijkse vergadering. Of ze het nu willen of niet.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Kaczyński's fanatici bereiden zich voor om Warschau te bestormen
Ze kregen instructies over hoe ze met Polen moesten omgaan

9 september 2024

Smoleńsk-storm.

De parlementaire club PiS zal dinsdag bijeenkomen, en de Sejm zal op woensdag, donderdag en vrijdag bijeenkomen. Tegelijkertijd is dinsdag de volgende maandelijkse verjaardag van Smoleńsk, die wordt bijgewoond door de gevaarlijkste fanatici van de Macierewicz-sekte.

Volgens Fakt wordt een hoge opkomst verwacht. Desondanks zijn sommige PiS-leden bang om naar het maandelijkse jubileum te komen vanwege de camera's die hun gezichten opnemen en de aanvallen op Polen die geen fanatici in de hoofdstad willen.

Volgens de bevindingen van journalisten ontvingen PiS-activisten speciale orders uit de Nowogrodzka-straat. Ze zijn verplicht een apparaat bij zich te hebben dat registreert wat er gaat gebeuren bij het monument van de broer van de PiS-president.

– Vanwege talrijke provocaties tijdens ceremonies ter herdenking van de ramp in Smoleńsk, raden we aan lichaamscamera's te gebruiken om de gebeurtenissen te documenteren – leest de inhoud van het bericht dat onder partijactivisten werd verzonden.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Aan de ene kant had ik niets willen plaatsen
Aan de andere kant moet het wel om niet ineens verassingen te zien.
Ik zeg niets over de stemmer op PiS
Ik zeg alleen dat de PiS activisten een aantal steken los hebben in hun hoofd.

Ze denken nog steeds dat ze regeren en dat Polen van HEN is.
Is dat zo??

Ik hoop van niet!!

𝕸𝖔𝖗𝖌𝖊𝖓𝖘𝖙𝖊𝖗𝖓           @Morgenstern616

Cyrk. Co to za nasiadówka?
Circus. Wat voor zitsessie is dit?

Video:      https://x.com/i/status/1833465946452664654

Krzysztof Boczek      @Bacon227

J. Kaczyński zwołał posłów PiS pod pomnik, o 11.30 ma być "konferencja prasowa" Śmietanka PiS i SuwPolu już na miejscu Poseł Kaleta próbuje namówić policjanta by złożenie wieńca przez @KomosaZbigniew
potraktować jako "usiłowanie popełnienia przestępstwa znieważenia pomnika"
J. Kaczyński riep PiS-Kamerleden naar het monument, er zal om 11.30 uur een "persconferentie" zijn. De crème de la crème van PiS en SuwPol zijn er al. Kamerlid Kaleta probeert een politieagent over te halen een krans te leggen door @KomosaZbigniew behandeld als een "poging tot het plegen van de misdaad van het ontheiligen van een monument"

Arkadiusz Szczurek        @ArkadiuszSzczu2

Udsło się postawić wieniecale policja slabo daje sobie radę agresywnymi z piswcami
Er kon wel een krans worden opgehangen, maar de politie is niet zo goed in de omgang met agressieve pissers

Antek Maczierewicz voelt zich door een agent geblokkeerd en wil hem slaan. Jammer dat dit hem niet lukte.

Tijdens de schermutsekingen werd Babcia Kasia express ten val gebracht en brak het enkel gewricht.   >:(

Krzysztof Boczek  @Bacon227

#Babciakasia ma zlamaną nogę w stawie skokowym. Czeka na operację na SOR Złamanie jest efektem dość brutalnych przepychanek pod pomnikiem smoleńskim Aktywiści składali tam wieniec Komosy gdy zwolennicy i politycy PiS rzucili się by im to uniemożliwić Policja już szuka sprawcy
#Babciakasia heeft een gebroken been in het enkelgewricht. Hij wacht op een operatie op de eerste hulp De breuk is het gevolg van behoorlijk brute gevechten bij het Smolensk-monument Activisten legden daar een Komosa-krans toen PiS-aanhangers en politici zich haastten om hen hiervan te weerhouden De politie is al op zoek naar de dader

Krzysztof Boczek    @Bacon227

Zwolennicy PiS zaatakowali 3 kobiety które trzymały wieniec Komosy Wśród nich była Dorota Halaburda- niewidoma aktywistka z Bydgoszczy Pytam posła Błaszczaka co on na ten atak na niewidoma kobietę "Ja nie widzę tu ataku (na kobietę- red) Widzę tu atak na nieżyjącego człowieka"
PiS-aanhangers vielen drie vrouwen aan die de krans van Komosa vasthielden Onder hen was Dorota Halaburda, een blinde activiste uit Bydgoszcz Ik vraag parlementslid Błaszczak wat hij vindt van deze aanval op een blinde vrouw "Ik zie hier geen aanval (op een vrouw – red) 'Ik zie hier een aanval op een dode man.'  >:(

Video: https://x.com/i/status/1833484959312449855

Błaszczak is echt een idioot, de reden van het neerstorten van het vliegtuig wordt door PiS nog niet geaccepteerd, Ik hoor bij de groep, die er van overtuigd is, dat Jarosław K. tijdens zijn laatste telefoongesprek met zijn broer iets gezegd heeft waardoor men roekeloos werd.

Laten we s.v.p. iet vergeten dat JK, erg jaloers was op de successen van zijn broer die hij zelf niet kon innen wegens zijn vele tekortkomingen. Eens zal de waarheid boven komen, het kan nog lang duren maar eens zal het gebeuren.

alle foto's zijn citaatfoto's van Twitter.com

Ik hoop dat er op de een of andere manier een einde aan gemaakt wordt.

Pieszyce

Arkadiusz Szczurek     @ArkadiuszSzczu2

Aktualizacja. Człowiek który sprzątał powiedział, że ok.7 rano
@Macierewicz_A
Zabral wieniec. Policja nie reagowała bo "ma immunitet" Czyli za wcześnie pochwaliłem policję za wczorajszą postawę Ktoś rano, ukradł wieniec obywatelski spod schodów i przestawił wieniec kaczystow w jego miejsce. Wierzę, że zostało to zanotowane przez policję i monitoring Bo o 5tej rano jeszcze stał było wiec już jasno

Update. De man die aan het schoonmaken was, zei dat het rond 07.00 uur
@Macierewicz_A
de krans van Komosa wegnam. De politie reageerde niet omdat "hij immuniteit heeft." Daarom prees ik de politie te vroeg voor de houding van gisteren. Iemand stal 's ochtends de burgerkrans onder de trap en verplaatste de Kaczyst-krans op zijn plaats. Ik geloof dat het is opgenomen door de politie en het bewakingssysteem. Omdat hij om vijf uur 's ochtends nog stond, was het dus al licht

Pieszyce

Hij was het die werd aangevallen door de voorzitter van PiS 
Nu onthult hij de backstage. "Hij sloeg me twee keer in mijn gezicht"

Piotr Halicki
11 september 2024

- Jarosław Kaczyński probeerde eerst de microfoon van me af te pakken, maar dat lukte niet. Toen maakte de voorzitter van PiS  gebruik van het knijpen en duwen en sloeg me twee keer in het gezicht. De derde klap haalde het niet," zegt Zbigniew Komosa in een interview met Onet. Hij vertelt ook hoe de vechtpartij van dinsdag op het Piłsudski-plein in Warschau er vanuit zijn perspectief uitzag. - Ik zal de zaak niet zo laten," verklaart hij.]

Citaatfoto: PAP/East News; Leszek Szymański, Marysia Zawada/REPORTER
Jarosław Kaczyński i Zbigniew Komosa

• Zbigniew Komosa beschuldigt Jaroslaw Kaczyński ervan hem te hebben aangevallen. Hij is van plan om de PiS voorzitter aan te geven bij het Openbaar Ministerie en de politie.
  • Op het moment van zijn aanval stonden we met de krans op een afstand van ongeveer 30-40 meter van het monument en maakten ons net klaar om de krans te leggen. Het was dus een actieve aanval op mensen die op het plein stonden - benadrukt de activist in een interview met Onet
  • We werden aangevallen en het doel was om onze krans te stelen. Dit alles gebeurde in volledige passiviteit van de politie - meent hij.
  • Iemand komt naar het plein, mishandelt mensen en neemt hun krans af, en zegt dan op sociale media en televisie dat hem onrecht is aangedaan omdat iemand hem geen krans laat leggen. Ik heb nooit iemand verhinderd zijn krans te leggen," beweert Zbigniew Komosa.

Zbigniew Komosa legt sinds de onthulling van het monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp in Smoleńsk, d.w.z. sinds april 2018, er een krans onder met de inscriptie: "Ter nagedachtenis aan de 95 slachtoffers van Lech Kaczyński, die, alle procedures negerend , de piloten beval om in extreem moeilijke omstandigheden in Smoleńsk te landen. Rust in vrede. Poolse natie. Stop met het creëren van valse helden! De rechtbank heeft hem het recht verleend om de krans te plaatsen.

'Jarosław Kaczyński profiteerde van de druk en sloeg mij twee keer in mijn gezicht'

Dinsdag, ter gelegenheid van de Smoleńsk-maand, kwam hij opnieuw met zijn krans. Dit irriteert vooral Jarosław Kaczyński en andere PiS-politici, die de plaquette vernietigen of de hele krans meenemen. Ook dit keer was er sprake van een vechtpartij omdat politici van Wet en Rechtvaardigheid probeerden te voorkomen dat activisten de krans plaatsten.

Beide groepen schelden elkaar uit en duwen elkaar. Er was ook een fysieke aanval op Komosa zelf, en Jarosław Kaczyński zou hem in zijn gezicht hebben geslagen. Wij vroegen de activist onder welke omstandigheden dit gebeurde.

— Ik luisterde naar de conferentie van de heer Kaczyński, die hij bijeenriep bij de "Smoleńsk-trappen". Zoals gewoonlijk konden journalisten hem geen vragen stellen, dus nadat het afgelopen was, gebruikte ik ons PA-systeem en vertelde hen dat ik, als andere partij, graag commentaar wilde geven op de woorden van de voorzitter. Hij dreigde mij dat als hij weer aan de macht zou komen, hij met mij zou afrekenen en dat de rechtbanken mij zouden straffen voor mijn illegale daden, namelijk het leggen van een krans. Dus zei ik dat de heer Kaczyński loog, omdat ik gedurende de zes jaar van zijn bewind beschuldigd werd van het beledigen van het monument en voor de rechter werd gesleept, maar ik won alle zaken. Ik heb de vonnissen laten zien dat deze krans het recht heeft om daar te staan, zegt de activist.

Toen richtte Jarosław Kaczyński, die het met barrières omheinde gebied al verliet en dit alles hoorde, zijn stappen samen met de politici en lijfwachten die hem omsingelden richting Zbigniew Komosa. Hij kwam heel dichtbij hem. Slechts één persoon scheidde hen.

— Jarosław Kaczyński probeerde eerst de microfoon van mij af te pakken, maar dat mislukte. Vervolgens profiteerde de PiS-voorzitter van de druk en het handgemeen en sloeg mij twee keer in mijn gezicht. De derde klap bereikte me niet. Natuurlijk waren ze niet sterk. Ik werd niet echt geslagen, ik werd alleen maar geraakt. Maar het gaat juist om het schenden van mijn persoonlijke integriteit, benadrukt Zbigniew Komosa.

Zbigniew Komosa: het was een actieve aanval op mensen die op het plein stonden

- Daarom laat ik deze zaak niet zo. Ik zal bij de politie en het openbaar ministerie melden dat Jarosław Kaczyński een misdrijf heeft gepleegd in de vorm van schending van de lichamelijke integriteit. Ik zal het waarschijnlijk deze week doen, nadat ik het met mijn beschermheer heb besproken. Ik zal ook aangifte doen van de diefstal van de krans, zoals dat woensdag rond gebeurde 7.00 uur Zoals de politie mij bevestigde, is het gedaan door iemand met immuniteit, - informeerde de activist.

– Het is de moeite waard te benadrukken dat de heer Kaczyński en zijn kring beweren dat deze krans niet onder het monument mag worden geplaatst, maar op het moment van zijn aanval stonden we met hem ongeveer 30-40 meter van het monument en waren we ons net aan het voorbereiden om het te plaatsen. Het was dus een actieve aanval op de mensen die op het plein stonden. Het gaat er niet om dat iemand deze krans bij het monument wel of niet leuk vindt, maar blijkbaar heeft hij volgens de PiS-voorzitter helemaal geen recht om te worden gecreëerd en mag hij zelfs nergens in de openbare ruimte worden bewaard - voegt hij toe.

Zbigniew Komosa heeft een slecht beeld van het politieoptreden, of beter gezegd het gebrek daaraan. - We werden aangevallen en het doel was om onze krans te stelen. Dit alles gebeurde met volledige passiviteit van de kant van de politie. Ondanks de vele brieven die ik heb gestuurd naar het hoofdbureau van politie, het bureau voor interne zaken en het ministerie van Binnenlandse Zaken, krijg ik alleen maar te horen dat hun "acties in overeenstemming zijn met de wet en de voorschriften". Dit was het antwoord dat ik zowel onder de vorige als onder de huidige regering kreeg. De vraag is of dit passieve gedrag van de politie er niet toe zal leiden dat er over een tijdje iets ergs met iemand gebeurt. Daar ben ik bang voor, - zegt onze geïnterviewde.

- Ondertussen blijven de politie en het ministerie van Binnenlandse Zaken doen alsof alles in orde is. De vraag is hoe lang en wat er moet gebeuren voordat ze adequaat ingrijpen in de situatie. Want naar mijn mening heeft iemand met een immuunsysteem niet het recht om mensen aan te vallen alleen omdat hij het niet eens is met wat deze mensen te zeggen hebben. Hij heeft ook niet het recht om zich andermans eigendom toe te eigenen. We hebben het hier eigenlijk over fundamentele zaken, - voegt hij eraan toe.

Zbigniew Komosa: Ik zou Jarosław Kaczyński één vraag willen stellen

We vragen of Zbigniew Komosa een oplossing ziet voor dit conflict, dat, zo kan men de indruk krijgen, met elke opeenvolgende maand van herdenking nog meer oplaait. - Het is belangrijk om te benadrukken dat het er hier niet om gaat of Jarosław Kaczyński's immuniteit zal worden ontnomen, of dat er een terugslag zal komen. Dit is voor mij een secundaire kwestie, maar wel een die zich afspeelt in de publieke ruimte, en daarom rapporteer ik dit, omdat ik denk dat dergelijke dingen die door de voorzitter van PiS en zijn mensen worden gepresenteerd, onaanvaardbaar zijn, - zegt hij.

– Als ik even rustig met Jarosław Kaczyński zou kunnen praten, zou ik hem deze vraag stellen: waarom heeft hij besloten om zijn broer, zijn naam en zijn positie te gebruiken om een aanval te creëren waarvoor geen bewijs bestaat? Omdat hij mij ervan beschuldigt de nagedachtenis van zijn broer te beledigen. Ik denk dat het andersom is. Het gebruik door de PiS-voorzitter van het geheugen van zijn broer voor puur politieke spelletjes en het bedenken van theorieën over de aanval is een belediging van de nagedachtenis van Lech Kaczyński - vat Zbigniew Komosa samen.

Jarosław Kaczyński: Ik heb nergens spijt van

We vroegen Rafal Bochenek, woordvoerder van PiS, om commentaar op het gedrag van Jarosław Kaczyński vandaag. We wilden weten waarom de voorzitter van de partij dit deed, of hij er spijt van heeft en of hij van plan is zijn excuses aan te bieden aan Zbigniew Komosa. Toen het artikel werd gepubliceerd, hadden we nog geen antwoord ontvangen.

Tijdens een gesprek met journalisten in de Sejm werd Jarosław Kaczyński gevraagd naar de terugslag op het Piłsudski-plein. - Ik heb nergens spijt van", verzekerde hij en voegde eraan toe dat hij alleen "de tolerantie van deze autoriteit tegenover een bende die door de speciale diensten zou moeten worden aangepakt, betreurde.

- Ze lijken duidelijk op Russische agenten. (Ik betreur) dat deze bende kan handelen en naar iemand toe kan komen om te zeggen dat ze de ramp in Smoleńsk hebben georganiseerd, dat ze die hebben voorbereid," verklaarde de voorzitter van PiS.

Piotr Halicki
Journalist Onet

Bron:  Onet przez Piotr Halicki