Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Negen uur lang stond hij gevangen op een eiland te midden van het woedende element.

Gestart door Pieszyce, 17 september 2024, 13:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Negen uur lang stond hij gevangen op een eiland te midden van het woedende element
Onthullende schokkende beelden achter de schermen. "Ik ben er kapot van..."

Renata Cius-Rassek
Verslaggeefster van de Katowice-tak van "Fakt"
17 september 2024, 06:00 uur.

citaatfoto:  Renata Cius-Rassek  en de heer Tomasz Kramarczyk

Tomasz Kramarczyk (54) uit Głuchołazy stond negen uur lang op een heuvel van stenen en zand. Hij wachtte op hulp. Hij kon alleen maar rekenen op een wonder dat zou voorkomen dat hij door het stromende water zou worden meegesleept. De hele wereld keek naar het drama van meneer Tomasz. Meneer Tomasz kan niet begrijpen dat niemand hem heeft bereikt. Hij overleefde door een wonder. Na de grote climax zakte het water voldoende om over te steken, wadend door water dat tot boven zijn middel reikte. Hij was slechts een tiental meter verwijderd van het blok waar hij woonde.

– Op vrijdag (13 september) heb ik tot half één geholpen met het vullen van zandzakken. Er was een hele straat van bewakers. Volledige mobilisatie. Premier Donald Tusk zou komen. Hij kwam, ze maakten samen foto's en verdwenen. Zondag was er niemand aanwezig. We gingen door met het vullen van de zandzakken. Eén man, een politieagent, kwam op de dijk naar ons toe en waarschuwde ons. Hij vroeg: "Mensen, wat doen jullie hier? Het staat op het punt een ramp te worden." Ik had geen tijd om de auto eruit te halen, hij stond voor het huis geparkeerd - zegt meneer Tomasz. Zonder te wachten ging hij naar het huis om de auto hogerop te brengen, naar het hoger gelegen deel van de stad, voordat het water het gebied overstroomde.

citaatfoto fakt.pl 9 uur stond de man op die heuvel

Overstroming in Gluchołazy. Eenzame man op een heuvel

Op de terugweg braken twee bruggen. Het water begon het marktplein te overstromen. De golf verspreidde zich overal. De heer Tomasz bevond zich enkele meters voor het gebouw toen de zee zich om hem heen vormde. Hij overleefde omdat bergen steenslag en zand werden gebruikt om de brug te bouwen.

– Ik probeerde via deze bergen naar huis te komen. Dat was onmogelijk, meldt hij. Op een ervan stond hij als een overlevende. – Iedereen heeft mij gezien. Buren, familie uit Duitsland, vrouw uit Oostenrijk - zegt meneer Tomasz. Foto's van de eenzame man gingen viraal op internet. Iedereen die ze zag, belde 112 of de politie.

– Ik had contact met mijn buren, zij zagen mij vanuit hun raam. Ze vertelden me dat ze onderweg waren, de diensten waren al onderweg naar mij, iedereen riep om hulp, en ik stond daar gewoon - het is als een horrorverhaal. Buren hingen witte vlaggen op als signaal aan de diensten dat een evacuatie nodig was. De helikopter vloog boven zijn hoofd. – Ik zwaaide op een afgesproken manier naar ze. Mensen uit het blok schreeuwden om mij te redden omdat ze de auto van een soldaat zagen. Deze soldaten zwaaiden alleen maar naar mij en vertrokken. Nul, geen hulp - voegt meneer Tomasz toe.

Hij zag soldaten. De buren hingen een witte vlag, er kwam niemand

citaatfoto fakt Tomasz en zijn inmiddels droge berg puin

De heuvel van zand werd steeds lager. - Als ik bewoog, zakte alles weg. Ik wilde een soort geul maken. Ik dacht dat het water me zou opslokken. De hele stroming ging erdoorheen, een momentopname het was allemaal een waas," voegt hij eraan toe. - Ik wilde mezelf in die stroming gooien, maar ik wist dat er constructie was, er waren metalen platen, puin, stenen die in het water dreven. Uiteindelijk was het allemaal hetzelfde voor mij," herinnert hij zich.

Negen uur lang keek hij naar een strook op de muur van een van de gebouwen in de buurt. En hij wachtte op een wonder. Eerst steeg het waterpeil, maar op een gegeven moment begon het te dalen. Hij besloot de oversteek te maken. Het water stond tot zijn middel, en hij is helemaal niet klein. Hij bereikte gelukkig de flat.

- Om zoiets te ervaren.... - breekt hij af. Hij is helemaal van slag als hij zich de gebeurtenissen van een tiental uur geleden vers herinnert. - Schrijf erover, laat Polen weten dat er geen hulp is. Ik ben kapot van wat de diensten doen. Op TV, in de pers, op de radio adverteren ze mooi dat ze helpen? Ik heb zelf ondervonden dat er gewoon geen hulp is. Ik had kunnen verdrinken, wat maakt het uit. Dan was ik de zoveelste statistiek geweest," zegt Tomasz.

20 foto's

Bron:  fakt.pl    język po Polsku