Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk reageert op beschuldigingen van PiS over de overstromingen

Gestart door Pieszyce, 21 september 2024, 23:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Donald Tusk reageert op beschuldigingen van PiS over de overstromingen
"Ze moeten hun mond houden"

Onet Nieuws journalisten
18 september 2024, 20:29

Ik had dit verwacht en ik ben er niet van onder de indruk. Ik heb serieuze dingen te doen. We hebben de oppositie die we hebben," zei Donald Tusk in een interview met TVP Info over de woorden van Jaroslaw Kaczynski over de acties van de regering tijdens de overstromingen.

Donald Tusk werd gevraagd naar de woorden van Jaroslaw Kaczynski, die dinsdag zei dat "Donald Tusk eindelijk heeft gemerkt dat de propaganda van het succes niet bestand is tegen de botsing met de werkelijkheid".

- Ik had dit verwacht en ik ben er niet van onder de indruk. Ik heb serieuze dingen te doen. We hebben de oppositie die we hebben,- verklaarde Donald Tusk. - Alle leden van de PiS partij die vandaag roepen dat "Tusk de overstroming heeft opgemerkt" moeten hun mond houden, want ze hebben redenen om zich te schamen. Maar laten we het niet over hen hebben," voegde hij eraan toe.

Donald Tusk licht zijn woorden voor de overstromingen toe. "Het was cruciaal voor mij".

- Ik hou er niet van om te oordelen over gebeurtenissen of de acties van andere mensen, of over mijn eigen acties, aangezien men over kennis na de ramp beschikt. Dan is iedereen wijs", zei de premier in een interview met TVP Info, toen hem werd gevraagd naar zijn woorden vóór de overstromingen over 'prognoses die niet overdreven alarmerend zijn'. Tusk voegde eraan toe dat hij in dezelfde toespraak had gezegd dat mobilisatie nodig was en dat er "dramatische gebeurtenissen" konden plaatsvinden.

- Ja, de voorspellingen waren op dat moment niet al te alarmerend. Wat voor mij cruciaal was, was de eerste personeelsbijeenkomst. Het was vrijdag 13 september, om 8 uur 's ochtends. Er was nog nergens hoog water, er was geen sprake van hoog water in Polen. We hadden deze staf en crisisoperaties ruim van tevoren voorbereid. Als ik had geluisterd naar de voorspellingen van dat moment, die niet al te alarmerend waren, zoals ik toen zei, als ik niet de ervaring van 2010 had gehad, dan zou ik misschien, net als sommige mensen, hebben besloten dat aangezien de voorspellingen niet al te alarmerend waren, er niets was om me zorgen over te maken. Maar in dezelfde toespraak zei ik: hoe alarmerend deze voorspellingen ook zijn, we moeten gemobiliseerd worden. Want het lijdt geen twijfel dat er dramatische gebeurtenissen zullen plaatsvinden," legde Donald Tusk uit.

Op de vraag of hij spijt had van zijn woorden, zei hij van niet. - Nee, ik hou er niet van om te oordelen over gebeurtenissen of de acties van andere mensen of mijn eigen acties als men nawetenschap heeft. Dan is iedereen wijs," voegde hij eraan toe.

- De waarschuwingen om te evacueren en ook om de dijken te beveiligen, waren niet te laat. Helaas hadden we een probleem om mensen snel te laten evacueren aan het begin van de vloedgolf, wat ook begrijpelijk is, zei de premier. Hij voegde eraan toe dat "de samenwerking van de bevolking met het leger en de politie nu misschien niet voorbeeldig is, maar wel bewonderenswaardig en op een hoog niveau".

Onet News-journalisten
ŁGa

Bron:  onet.pl przez ŁGa      język po Polsku