Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ze arriveerden in een Porsche en maakten foto's van de overstroming

Gestart door Pieszyce, 22 september 2024, 23:50

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ze arriveerden in een Porsche en maakten foto's van de overstroming
"De haren op mijn hoofd gingen overeind staan"

Journalisten van Onet News
22 september 2024, 11:39

Overstromingstoerisme in gebieden die door een grote golf worden overspoeld, is nog steeds een probleem voor mensen die proberen beschadigde eigendommen op te ruimen, maar ook voor degenen die hen helpen. Dit onderwerp werd tijdens de zondagse vergadering van het crisisbeheersingsteam met deelname van premier Donald Tusk aan de orde gesteld door brigadegeneraal Michał Kamieniecki, de gevolmachtigde van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Administratie in Lądek-Zdrój en Stronie Śląskie.

Het crisisteam kwam zondagochtend bij elkaar. Er werden onder andere meldingen gehoord van specifieke secties in de door de overstroming getroffen gebieden. Brigadier Michał Kamieniecki, Ermland-Mazurisch commandant van de staatsbrandweer, die momenteel het werk van crisisbeheersingsteams in Lądek-Zdrój en Stronie Śląskie beheert, benadrukte dat de situatie momenteel relatief onder controle is.

"De voortgang van het werk is echt zichtbaar voor het blote oog", zei hij, terwijl hij online contact maakte met de deelnemers aan de vergadering. "We zijn erin geslaagd om te doen waar we gisteren voor hebben gevochten: reparaties uitvoeren aan de belangrijkste communicatieroutes, die voor ons cruciaal zijn vanwege de verwijdering van afval en de invoer van opgegraven materiaal, om de infrastructuur te onderhouden en opnieuw op te bouwen", voegde hij eraan toe.

Brandweercommandant over 'gigantisch'

De brandweercommandant wees er echter op dat er in de overstroomde gebieden nog steeds een probleem is met "gigantisch ramptoerisme". Hij noemde het voorbeeld van mensen die in een sportwagen door het overstromingsgebied rijden en foto's maken. - Als ik mensen zie met een Porsche sportwagen, die slenterend rondrijden en foto's maken, dan verlamt dat ons werk. De haren gaan er echt van overeind staan en ik ben niet verbaasd over de nervositeit van alle reddingswerkers," zei hij tijdens de crisisstafvergadering.

Eerder deden de diensten een oproep om niet meer uit pure nieuwsgierigheid naar overstromingsgebieden te komen, om niet meer over overstromingsdijken te lopen, vaak met kleine kinderen. "Ik waarschuw iedereen die bijzonder dicht bij de dijken is waar de grootste wateren doorheen zijn gegaan - ze zijn dodelijk gevaarlijk", zei Tomasz Siemoniak, minister van Binnenlandse Zaken en Administratie, tijdens een van de vergaderingen van het crisisbeheersingsteam.

BMi
Journalisten van Onet News

Bron:    onet.pl przez BMi   język po Polsku