Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

“Ze moeten stil zijn. En verdragen.”

Gestart door Pieszyce, 30 september 2024, 23:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een artikel over een sekte van een Poolse priester. Het is nog niet de helft van het artikel wat ik vertaalde, maar het is aan hen
die interesse hebben dit zelf door Google te halen.

Ik heb maar één reactie, "Ziek dat er zulke mensen bestaan die anderen manipuleren.
>:(

"Ze moeten stil zijn. En verdragen."
De nachtmerrie van kinderen in de sekte van pater Kadziński 

Mateusz Baczyński
30 september 2024 

Hij verdeelt kinderen in beter en slechter. De laatsten worden geslagen, gestraft, gepest. De beleefden nodigt hij bij zichzelf uit - bijvoorbeeld om zijn lichaam in te laten insmeren met oliën. We onthullen de schokkende getuigenis van voormalige sekteleden van priester Luke Kadziński.

Absolute macht

Lijfstraffen, intimidatie, schreeuwen, afzondering van de buitenwereld en gedwongen worden om te werken - dit is volgens getuigen het dagelijks leven van kinderen die leven in de sekte van pater Łukasz Kadziński, een controversiële priester met banden met onder andere de Ordo Iuris vice-president en politicus Grzegorz Braun. Hoewel het interne onderzoek van de curie de schandalige leefomstandigheden van de minderjarigen bevestigde, concludeerde het openbaar ministerie dat er geen probleem was en liet de zaak vallen.

De gemeenschap van pater Lukasz Kadzinski wordt bekend in juli 2023, wanneer een video van Pawel Kostowski met de titel "Ik zat in een sekte" wordt gepubliceerd op YouTube. "Ik zat in een sekte". In de beelden leest Kostowski een aangrijpende brief voor die hij overhandigde aan het aartsbisdom van Warschau. Daarin vertelt hij dat hij zes jaar lang in de organisatie van pater Kadzinski verbleef en getuige was van dramatische situaties.

Volgens Kostowski oefent de priester absolute macht uit over de leden van de gemeenschap. Hij dwingt hen zware handenarbeid te verrichten, snijdt hen van hun familie af, verbreekt en regelt relaties en beslist over elk, kleinste aspect van hun leven. De kinderen die in de gemeenschap wonen zijn daarentegen volledig afgesloten van de buitenwereld. Ze gaan niet eens naar school en krijgen thuis les.

Pater Kadzinski verwees onmiddellijk naar Kostowski's materiaal in een verklaring gepubliceerd op dorzeczy.pl.

"De publicatie over mijn pastorale activiteiten, die inhoud bevat die ik als laster beschouw, is al de basis geworden voor een bericht dat ik naar het Openbaar Ministerie in Plock heb gestuurd. [In afwachting van de maatregelen van het Openbaar Ministerie zal ik geen commentaar geven op deze zaak". - wijst de priester.

Later diezelfde maand publiceert de katholieke columnist Tomasz Terlikowski een artikel over de gemeenschap van pater Kadzinski in de "Rzeczpospolita". Hierin bevestigt hij alle verhalen die eerder door Paweł Kostowski zijn verteld. Terlikowski twijfelt er ook niet aan dat de activiteiten van de geestelijke de kenmerken van een sekte dragen.

Naar aanleiding van de mediastorm die is ontketend door latere publicaties over dit onderwerp, stelt het aartsbisdom van Warschau een onderzoek in naar de activiteiten van pater Kadzinski. Als gevolg van de aangifte door Kostowski, start ook het Openbaar Ministerie in Zyrardow een onderzoek.

- Ik heb een aantal maanden gesproken met mensen die onrecht was aangedaan door ds. Lukasz "Shepherd" Kadziński. Hieronder waren ook mensen die zelfmoordpogingen hadden ondernomen als gevolg van hun ervaringen met zijn sekte," benadrukt Kostowski in een interview met de Goniec.

- Ikzelf heb tijdens het onderzoek de status van slachtoffer gekregen. Het is echter niet mijn schade die hier het belangrijkste is, maar de schade aan de kinderen die voortdurend plaatsvindt," voegt hij eraan toe.

The Courier heeft materiaal geraadpleegd van de aanklager, het onderzoek van de curie en getuigenissen van voormalige leden van de gemeenschap en hun families. Wat naar voren komt is een gruwelijk beeld van een sekte waarvan de grootste slachtoffers minderjarigen zijn die onderworpen worden aan strenge discipline.

Gemeenschap

Pater Łukasz Kadziński werd in 2002 tot priester gewijd en toen al begon hij de fundamenten van zijn communiteit te leggen. Mensen die met hem in contact komen in de parochie in Milanowek, vlakbij Warschau, zijn betoverd door de energie en betrokkenheid van de jonge priester. Hij is charismatisch, welbespraakt en snel in het kort. Hij voelt zich vooral aangetrokken tot jonge mensen die meer nodig hebben dan alleen de zondagsmis.

In de eerste jaren van zijn ambt raakt pater Kadziński sterk betrokken bij de World-Life Movement, beter bekend als de Oasis. Het wordt echter al snel duidelijk dat hem daar iets dwarszit. Hij eist meer inzet en een radicalere benadering van het geloof, zowel van hemzelf als van anderen.

Uiteindelijk besluit hij zijn betrokkenheid bij de Oase te beëindigen. Dan begint hij bijeenkomsten van zijn eigen gemeenschap te organiseren. Dit zijn meestal uren van gebed gecombineerd met zogenaamde onderscheiding (het lezen van Gods wil) en het uitdrijven van boze geesten. Zo verzamelt hij steeds meer gelovigen om zich heen, gefascineerd door zijn ongewone aanpak.

De plaatselijke pastoor in Milanowek is echter niet blij met deze acties. Hij voelt dat er daar iets onrustbarends broeit dat snel uit de hand zou kunnen lopen. Als gevolg van zijn interventie wordt pater Kadzinski overgeplaatst naar een andere parochie - deze keer in Łomianki.

Daar zet hij echter samen met zijn vriend pater Jacek Gomulski zijn 'levensproject' voort. In hun hoofd ontstaat het idee om huizen te bouwen waarin de leden van de gemeenschap die om hen heen verzameld zijn, samen kunnen wonen.

Aanvankelijk worden deze gebouwen gehuurd in de voorstad Łomianki, maar uiteindelijk vestigt de gemeenschap zich op een stuk land in de Mazovische stad Teresin, dat voor dit doel is aangekocht. Pater Kadziński richt ook de Stichting Maximilianum voor Goed Onderwijs op, die na verloop van tijd de basis en het kenmerk van hun activiteiten wordt.

"Ik kende beide priesters persoonlijk - Kadzinski en Gomulski. Ze waren allebei kapelaan in mijn parochie, ik bezocht ze, ik luisterde naar hun verhalen over seksueel misbruik in de kerk, over de 'homoseksuele lobby' in het aartsbisdom Warschau en over het feit dat ze het zelf probeerden te onderzoeken en dat ze daarom 'onder censuur' staan. "Ik heb zelfs een keer een bijeenkomst bijgewoond in de gemeenschap die zij beiden hebben opgericht," vertrouwt Tomasz Terlikowski aan Rzeczpospolita toe.

"Stoorde mij daar toen iets aan? Misschien alleen het feit dat alle vrouwen bijna als chassidische joden gekleed gingen: ze droegen - ook al was het warm - blouses met mouwen tot voorbij de elleboog en rokken tot voorbij de knie. Maar er ging geen alarmlichtje branden in mijn hoofd. Dit veranderde pas door verdere informatie over de gemeenschap".

God in de sekte

Er zijn momenteel ongeveer 100 leden van de gemeenschap van pater Kadzinski, waaronder ongeveer 50 minderjarigen onder de 18 jaar (hoewel sommige informatie suggereert dat er meer kinderen kunnen zijn). Alles functioneert er volgens zeer strikte regels die zijn opgesteld door de priester, die zichzelf "herder" noemt. 

Zo wordt de situatie in de gemeenschap beschreven door pater Dr. Michal Turkowski, die namens de bisschop van Warschau belast is met interne onderzoeken naar misbruik van kinderen en jongeren door geestelijken:

"Het bestaat uit het feit dat alles functioneert volgens het principe van een efficiënt georganiseerde organisatie, die een sekte genoemd kan worden. De deelnemers worden zo gemanipuleerd door pater Kadzinski dat ze hem in alles onderdanig zijn. De Stichting werkt op zo'n manier dat pater Kadzinski alles beslist, bijvoorbeeld wie met wie trouwt en wanneer, waar, in welke hoedanigheid en of ze überhaupt professioneel mogen werken".

"Het is vrouwen volledig verboden om beroepsmatig te werken, ze worden geacht voor het huis, de man en de kinderen te zorgen. De priester bepaalt wanneer getrouwde stellen kinderen krijgen, hoe de leden van de stichting zich kleden, wat ze doen en waar ze wonen".

De woorden van de geestelijke worden bevestigd door bijna alle voormalige leden van de gemeenschap die in de zaak getuigen bij de openbare aanklager en de curie. Het leven van ieder van hen werd volledig beheerst door pater Kadzinski. Zijn woorden werden behandeld alsof ze heilig waren en tegenspraak werd beantwoord met onmiddellijke onderdrukking.

Magdalena: "Pater Kadzinski manipuleerde en psychologisch misbruikte de jongeren en elke ongehoorzaamheid werd bestraft met verbanning uit de gemeenschap. De mensen in de gemeenschap zijn afhankelijk van pater Kadzinski en zijn beslissingen. Kinderen mogen alleen spelen met leden van de gemeenschap. Vrouwen mogen niet studeren, niet werken, ze mogen alleen baren".

Vertaal verder na op de link te klikken.

Bron:  goniec.pl     język po Polsku