Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Korneluk: de president is absoluut geen wettelijke autoriteit voor mij

Gestart door Pieszyce, 5 oktober 2024, 23:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Korneluk: de president is absoluut geen wettelijke autoriteit voor mij

TVN24 | Polen
4 oktober 2024, 8:29

President Andrzej Duda is geen wettelijke autoriteit voor mij. Ik hecht geen belang aan zijn politieke verklaringen," vertelde openbaar aanklager Dariusz Korneluk aan TVN24.

Afgelopen vrijdag oordeelde de strafkamer van het Hooggerechtshof dat de herplaatsing uit het pensioen en de benoeming van Dariusz Barski als openbaar aanklager in 2022 een bindende wettelijke en grondwettelijke basis had en juridisch van kracht was. De resolutie werd aangenomen door de rechters die waren geselecteerd met medewerking van de neo-KRS, in antwoord op een vraag van het kantongerecht van Gdańsk.

De huidige openbare aanklager, Dariusz Korneluk, trad aan nadat was gebleken dat Barski's vorige benoeming niet deugde. Barski is van mening dat hij nog steeds de nationale aanklager is.

Korneluk: niemand heeft me ontslagen, ik ben de nationale aanklager

Korneluk was vrijdag te gast in "Jeden na jeden" op TVN24. Hij verklaarde dat het standpunt van de SN van afgelopen vrijdag "geen rechtsgeldigheid heeft". Volgens hem is de beslissing genomen door mensen die geen rechters zijn. - Ik wijs er in het bijzonder op dat dit standpunt van vrijdag van het Hooggerechtshof op geen enkele manier naar mij verwijst, voegde hij eraan toe.

- De voorzitter van de ministerraad heeft mij in maart de taak toevertrouwd om op te treden als nationale openbare aanklager. Niemand heeft mij van deze functie ontheven, dus ik vervul deze functie," voegde hij eraan toe.

Korneluk: de president is voor mij geen wettelijke autoriteit

Op de vraag of president Andrzej Duda, die als 'nationale aanklager' Dariusz Barski uitnodigde om bij hem te komen werken, een 'wettelijke autoriteit' is, antwoordde hij: - Hij is zeker niet mijn juridische autoriteit, maar de juridische autoriteit zijn zijn leraren, evenals mijn leraren, omdat we elkaar op de universiteit passeerden en we gemeenschappelijke leraren hadden.

- Ik respecteer hen zeer en helaas zeggen deze leraren, de voormalige eerste voorzitter van het Hooggerechtshof, de voormalige voorzitter van het Constitutioneel Hof, vandaag dat de president meerdere schendingen van de grondwet heeft begaan. Hij kan voor mij geen wettelijke autoriteit zijn, absoluut niet," benadrukte hij.

Zoals hij zei, zijn hij en de openbare aanklagers van het land "heel hard aan het werk". - De uitspraken van de president zijn strikt politieke uitspraken. Ik zal eerlijk zeggen dat ze - vanwege wat ik eerder heb gezegd - voor mij persoonlijk absoluut geen betekenis hebben. Ik hecht er geen belang aan," voegde hij eraan toe.

Korneluk over het Justitie Fonds en RARS: er zullen meer beschuldigingen komen

Korneluk werd op TVN24 gevraagd naar de voortzetting van de Justitie Fonds-zaak. - De stip op deze procedure is niet gezet. Er zullen nog steeds acties worden ondernomen, ook in de vorm van aanklachten tegen verdachten. Het materiaal is zeer uitgebreid, het wordt nog steeds geanalyseerd, er komen nieuwe documenten binnen," zei hij.

Hij liet ook weten dat er nog meer aanklachten zullen komen in het schandaal bij het Government Strategic Reserve Agency - RARS.

Korneluk over de uitlevering van Sebastian M.: dit gebraad heeft nog een lange weg te gaan

Sebastian M., verdacht van het veroorzaken van een tragisch ongeluk op de A1, werd ondervraagd in de Verenigde Arabische Emiraten, waar hij voor justitie vluchtte.

Korneluk zei dat "de uitleveringsprocedure gisteren is begonnen, omdat dit de eerste keer is dat je als verdachte wordt ondervraagd. - Ik hoop dat dit snel wordt afgerond. Aan de andere kant moeten we ons er ook juridisch en feitelijk van bewust zijn dat dit soort procedures lang duren," zei hij.

Op de vraag hoe lang dit proces zou kunnen duren, antwoordde hij: - 'Gisteren tijdens deze hoorzitting was er deze uitdrukking dat dit gebraad nog lang geroosterd moet worden.

Sebastian M. pleit onschuldig en beweert dat de Poolse vervolging gepolitiseerd is. - Dit is zijn verdediging. (...) Het openbaar ministerie is effectief omdat het het bewijs analyseert en niet kijkt naar politieke aspiraties, zoals eerder het geval was. Ik kan je verzekeren dat er bij het openbaar ministerie geen gebrek is aan vastberadenheid om de uitlevering succesvol uit te voeren.
Korneluk over Lukasz Ż.

Korneluk zei dat de uitleveringsprocedure veel sneller verloopt als het gaat om personen die in de EU wonen. Zoals in het geval van Łukasz Ż., de verdachte van het ongeluk op Trasa Łazienkowska in Warschau, die in Duitsland verblijft.

- De procedure loopt en ik denk dat hij binnen maximaal twee maanden naar Polen zal worden gebracht," informeerde Korneluk.

Auteur/ ads/pm

Bron:  TVN24 przez ads/pm     język po Polsku