Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De priester werd geboeid weggevoerd. Schok in de parochie

Gestart door Pieszyce, 6 oktober 2024, 00:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De priester werd geboeid weggevoerd. Schok in de parochie
Ze noemden hem 'Sisior'

Onet News-journalisten
5 oktober 2024

De pastoor in Mostek, Małopolskië, Jacek K., werd door de diensten aangehouden. Het Openbaar Ministerie in Sosnowiec heeft een aanklacht tegen hem ingediend. De priester wordt verdacht van pedofilie. De man kreeg drie maanden gevangenisstraf. Zijn oud-studenten vertelden 'Fakt' over de daden die hij tegen kinderen pleegde.

Wat weten we over de detentie van de priester?

De 63-jarige Jacek K. leidt al 13 jaar de parochie in Małopolskië Mostek bij Wolbrom. Volgens getuigen verliet hij de pastorie geboeid en werd zijn auto afgevoerd door een takelwagen. Hij is een van de drie priesters uit het bisdom Sosnowiec die op dinsdag 1 oktober vóór de middag zijn gearresteerd. Op de dag van zijn arrestatie werd hij door de bisschop uit zijn ambt geschorst. Ook mocht hij geen contact hebben met kinderen.

Met welke aanklachten werd Jacek K. geconfronteerd?

Het Openbaar Ministerie in Sosnowiec beschuldigde hem van "het plegen van twee seksuele misdrijven ten nadele van minderjarigen". Hij riskeert een gevangenisstraf van 2 tot 12 jaar. — Vanwege het bijzonder laakbare karakter van het gedrag dat de verdachte wordt verweten, en gelet op het risico op procedurele fraude en het risico op zware straffen, is verzocht om voorlopige aanhouding van de man. De rechtbank was het eens met de argumenten van de aanklager, aldus onderzoekers.

Schokkende informatie over de gearresteerde priester

Volgens de bevindingen van "Fakt" was Jacek K. 15 jaar geleden catechist op basisschool nr. 2 in Bukowno. Zijn bijnaam was "Sisior". – Op de basisschool streelde hij mij en mijn vrienden over de rug, legde zijn hand onder onze blouses en raakte ons aan op onze blote lichamen – vertelde een van de studenten aan de krant. – En ik herinner het me tot op de dag van vandaag. Hij vertelde ons, terwijl hij mij en mijn vrienden aaide, dat Jezus ook van kinderen hield. Ieder kind dacht dat de priester dat moest doen. Er was niet zo'n bewustzijn over het gebrek aan toestemming voor aanraking door andere mensen. Pas als volwassenen begrepen we dat het een misdaad was - zei ze in een interview met "Fakt".

De arrestatie van de pastoor schokte de inwoners van Mostek. – Laten we niet oordelen voordat er een vonnis is. Als blijkt dat pater Jacek een pedofiel was, zullen we hem niet vergeven. Er is geen reden om hier terug te komen, zeggen de journalisten.

łgo ,

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez łgo      język po Polsku

Pieszyce

Heeft het ministerie van Ziobro pedofielen beschermd?
Walgelijke acties van het Openbaar Ministerie

5 oktober 2024

Het blijkt dat een van de gedetineerde katholieke priesters uit Sosnowiec al in 2021 werd verdacht van pedofilie. Het parket van Ziobro voerde een onderzoek uit, maar dit werd in juni 2022 stopgezet omdat de aanklagers geen misdaden constateerden! Dit kan betekenen dat er op het niveau van het ministerie – en Zbigniew Ziobro was destijds de minister – sprake was van een doofpotoperatie van pedofilieverschijnselen.

De vraag blijft of het een regeling was tussen het episcopaat en het soevereine Polen, waarbij de bisschoppen Ziobro een beschermende paraplu en steun verleenden aan Kaczyński. En een dergelijk scenario is helemaal niet uitgesloten.

De pedofiele maffia is erg sterk. Het omvat Polen met zijn web en het is heel moeilijk om mensen te straffen die onze kinderen schade toebrengen. Als er in de tijd van PiS en Soeverein Polen al een regeling op ministerieel niveau bestond, is het tijd om niet alleen gevangenisstraffen voor politici te overwegen, maar ook ernstiger gevolgen.

Genoeg hiervan!

Bron:    wiesci24.pl    język po Polsku