Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Jacek Dubois: een gemaskeerde Ziobrist verstopt zich in het openbaar ministerie in Wrocław

Gestart door Pieszyce, 9 oktober 2024, 21:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Jacek Dubois: een gemaskeerde Ziobrist verstopt zich in het openbaar ministerie in Wrocław

8 oktober 2024, 8:52
Bron: RMF24, tvn24.pl

Een gemaskeerde Ziobrist verstopt zich in het kantoor van de openbare aanklager in Wrocław. Het is noodzakelijk om deze persoon te ontmaskeren en de huidige autoriteiten te helpen om hem uit dit openbaar ministerie te verwijderen," vertelde Jacek Dubois, advocaat voor Janusz Palikot, aan RMF24.

Janusz Palikot hoorde acht aanklachten, waaronder zeven van fraude en een van verduistering van eigendom. De rechtbank besloot hem voor twee maanden te arresteren. Palikots verdediger Jacek Dubois zei dat de aanklager de telefoon van zijn cliënt in beslag had genomen, waarop zijn correspondentie met zijn advocaat stond. Hij beweert dat de aanklager hiermee het privilege van de advocaat-cliënt heeft geschonden.

Dubois: er houdt zich een gemaskeerde Ziobrist schuil in het kantoor van de openbare aanklager in Wrocław

Op dinsdag zei Dubois op RMF24 dat hij maandag om 15.30 uur een strafklacht en een document had ingediend bij het nationale openbaar ministerie in deze zaak, waaruit blijkt dat hij sinds mei vorig jaar de verdediger van Janusz Palikot is in een andere strafzaak. Hij oordeelde dat hij nog steeds verwacht dat het Openbaar Ministerie hier dinsdag een standpunt over zal innemen en dat als dit niet gebeurt, dit betekent dat hij de zaak niet serieus neemt.

Volgens de advocaat werkt er bij het openbaar ministerie in Wroclaw nog steeds iemand uit het "vorige systeem" die de processen van de rechtsstaat saboteert. - Hij slaat op de meter en elke minuut dat deze aanklager in het gebouw is, vooral met deze zaak, is een schande voor de instelling.

De vraag is of het openbaar ministerie zichzelf onder ogen kan zien? - vroeg de advocaat zich af, eraan toevoegend dat "er een gemaskeerde Ziobrist zich schuilhoudt in het kantoor van de openbare aanklager in Wrocław. - Deze persoon moet worden ontmaskerd en de huidige autoriteiten moeten worden geholpen om hem uit het openbaar ministerie te verwijderen, voegde hij eraan toe.

Dubois verklaarde dat hij minister Adam Bodnar er niet van verdenkt "de bezieler te zijn van de schending van het advocaat-cliënt privilege".

- Ik wil niet in een autoritaire staat leven, ik wil de democratische waarden verdedigen, daarom ben ik met zoveel kracht bij deze zaak betrokken geraakt en heb ik alles op het spel gezet", voegde hij eraan toe.

Auteur: pp/adso

Bron: RMF24, tvn24.pl

https://tvn24.pl/polska/jacek-dubois-we-wroclawskiej-prokuraturze-ukrywa-sie-zamaskowany-ziobrysta-st8124960

Pieszyce

CiteerDubois verklaarde dat hij minister Adam Bodnar er niet van verdenkt "de bezieler te zijn van de schending van het advocaat-cliënt privilege".

Ik zou hiervoor mijn handen sinda enkele andere zaken van Bodnarniet in het vuur willen steken. Bodnar doet vreemde dingen.
Naar mijn mening komt dat ook door zijn ex. werk bij de Helsinki stichting.
Ik zie liever een harde Procureur Generaal die puur voor recht gaat en zo dat het recht ook geschied en niet half.