Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

'Deze is geschikt, die is geschikt, die is geschikt'. President over hoe hij rechters zou kunnen kiezen

Gestart door Pieszyce, 12 oktober 2024, 00:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

'Deze is geschikt, die is geschikt, die is geschikt'. President over hoe hij rechters zou kunnen kiezen

10 oktober 2024, 16:50
Bron: PAP, tvn24.pl

De rechters die ik heb benoemd, zal ik tot de dood verdedigen. Ik zal er niet één of de helft opgeven", zei president Andrzej Duda op een academische conferentie in het Hooggerechtshof. Hij voegde eraan toe dat "de president zelf rechters zou kunnen benoemen op basis van: deze is geschikt, deze is geschikt, deze is geschikt". Hij voegde eraan toe dat hij "met medelijden luistert naar universiteitsprofessoren" die het hebben over de rol van de president in deze kwestie.

President Andrzej Duda nam deel aan een academische conferentie 'Lavoro pericoloso. Over het werk van de rechter" over de uitdagingen van de gerechtelijke dienst. De bijeenkomst werd gehouden in het Hooggerechtshof in samenwerking met rechters en academici uit Italië.

De conferentie werd geopend door de eerste president van het Hooggerechtshof, Małgorzata Manowska. De conferentie werd ook bijgewoond door het hoofd van de presidentiële kanselarij, Małgorzata Paprocka, de president van het Constitutioneel Hof, Julia Przyłębska, en de voorzitter van de Nationale Raad voor Justitie, Dagmara Pawełczyk-Woicka.

Duda: rechters die ik heb benoemd, zal ik tot de dood verdedigen

De president zei dat "alleen het Grondwettelijk Tribunaal het recht heeft om de grondwettigheid van rechtshandelingen te onderzoeken, en daarom was hij verbaasd toen hij de oproepen las van rechtskringen die, toen ze een bepaalde wet in twijfel trokken, het Tribunaal omzeilden".

Hij deelde ook, zei hij, "meer persoonlijke overpeinzingen over de rechterlijke macht, voornamelijk met betrekking tot haar plicht om rechters en assessoren te benoemen". Andrzej Duda benadrukte de rol van de president in deze kwestie. - De Nationale Raad van de rechterlijke macht geeft niemand het recht om de Republiek Polen te vertegenwoordigen. Dit recht krijgt alleen de president van de Republiek Polen door de uitoefening van zijn prerogatief, namelijk de benoeming van rechters, en dit is zijn verantwoordelijkheid, zei hij.

Hij gaf ook commentaar op de aankondiging van richtlijnen voor aanklagers met betrekking tot procedures waarbij rechters betrokken zijn die zijn benoemd tijdens het tijdperk van Wet en Rechtvaardigheid (PiS). De president oordeelde dat "er in een democratische rechtsstaat geen toestemming kan zijn voor dergelijke oplossingen". Hij verklaarde dat hij "zich met alle beschikbare middelen zal verzetten tegen de invoering van dergelijke ongrondwettelijke regels, in overeenstemming met de wet en de grondwet".

- Ik heb nog tien maanden te gaan en ik verzeker u dat ik de rechters die ik heb benoemd tot de dood zal verdedigen. Ik zal er niet één of de helft opgeven," zei hij.

Duda kondigde ook aan dat hij de rechters die hij heeft benoemd zal verdedigen nadat hij zijn functie als president heeft neergelegd. - Er wordt op dit moment geprobeerd om letterlijk een aanslag te plegen op de rechterlijke macht," oordeelde hij.

Duda: hij zou zelf rechters kunnen benoemen

- Met medelijden luister ik soms naar universiteitsprofessoren die zeggen dat de rol van de president op dit gebied (het benoemen van rechters - red.) in feite een technische is. Dat hij net als een notaris - zonder notarissen te willen beledigen - gewoon moet tekenen. Niets is minder waar. Vanuit het oogpunt van de burgers en de essentie van het politieke systeem zou de president zelf rechters kunnen benoemen op basis van deze is geschikt, deze is geschikt, deze is geschikt", aldus de president.

- Naar mijn mening is dit de diepe constitutionele betekenis van de instelling van de president: zorgen voor de continuïteit van het staatsgezag, waarvan ook het doen van rechterlijke benoemingen deel uitmaakt. Niemand anders kan deze benoeming doen," voegde hij eraan toe.

President over 'ongelooflijk schandaal'.

Hij zei dat "het in twijfel trekken van de status van rechters, ook door andere rechters, de fundamenten van de rechterlijke macht in twijfel trekt en de rechtszekerheid van burgers ondermijnt." - De fundamenten van de rechterlijke macht moeten blijven bestaan, en een daarvan is ongetwijfeld de onschendbaarheid van rechterlijke benoemingen. Ik betreur het dat er in de media door regeringsvertegenwoordigers aankondigingen worden gedaan over het wettelijk ter discussie stellen van de status van rechters die na 2018 door de Nationale Raad van de Rechterlijke Macht zijn benoemd, dat deze rechters worden gestigmatiseerd en in groepen worden verdeeld," zei Duda.

Hij voegde eraan toe dat hij het ook betreurt dat "er publiekelijk plannen worden geopperd om hen uit hun ambt te zetten of om hen hun ambt te laten uitoefenen op voorwaarde dat ze actief spijt betuigen, zoals de minister van Justitie het onlangs noemde". - Dit is een ongekende situatie en ik zou ronduit zeggen: een ongelooflijk schandaal," aldus de president.

De president deed ook een beroep op rechters om bij de behandeling van specifieke zaken op individuele basis met burgers om te gaan, professioneel voorbereid te zijn, eerlijk te zijn en in overeenstemming met de wet te handelen en geen politieke standpunten in te nemen.

De president over de rechter en de politieagent

Tijdens de toespraak vertelde de president ook over een hypothetische situatie die een rechter kan overkomen die zich niet aan de verkeersregels houdt. - We rijden te hard en laten de politieagenten onze gerechtelijke kaart zien. Misschien nemen ze toch niet de moeite om al dat papierwerk uit te schrijven - in de regel doen ze dat wel. (De politieagenten - red.) zwaaien met hun hand en laten los. Pas dan komt die politieagent terug naar het bureau en zegt: "Weet je, ik heb die rechter van ons weer aangehouden. Deze keer overschreed hij 20 kilometer, deze keer haalde hij in op een dubbele doorgetrokken streep", aldus Duda.

- De politieagenten glimlachen. Ze denken: 'oké, een klein probleem'. Maar het blijft in het onderbewustzijn - zelfs de rechter houdt zich niet aan de wet. Dan komt het tot berechting. Daar staat een man die een overtreding of misdaad heeft begaan. Hij kijkt ernaar, denkt bij zichzelf in de geest: "hij doet zelf zulke overtredingen, en nu gaat hij hier over mij oordelen". - zei de president voorzitter, waarna hij lachte.

Geschil over het KRS

Het amendement van de regering op de wet op het KRS, dat de Sejm op 12 april goedkeurde, bepaalt dat de 15 rechters-leden van het KRS moeten worden gekozen door directe verkiezing en geheime stemming door alle rechters in Polen, en niet - zoals het geval is na de wijziging van december 2017 - door de Sejm. Na de verkiezing van de nieuwe leden van het RKS zouden de huidige leden van de Raad hun mandaat verliezen.

De kwestie van de afschaffing van het passieve stemrecht voor de rechters die na de wijzigingen van december 2017 in het RKS werden benoemd, maakte deel uit van een geschil tussen het ministerie van Justitie en president Andrzej Duda. Volgens de president, die kritisch was over de door de lidstaten voorgestelde wijzigingen in de wetgeving, hebben alle rechters een gelijke status.

Auteur:  ek/kab
Bron:  PAP, tvn24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Reacties op dit artikel waren op twitter en in de andere media nogal heftig.
Wat Duda zegt klopt dus niet, hij wil alleen alle macht naar zich toetrekken, ook nog eens als iemand die officieel niet eens de diploma's heeft al jurist, maar als magister.

Dat hij zich nu Professor laat noemen is een farce en onwettig want ook dat is hij officieel niet.

Gelukkig nog . . . . .

Pieszyce

Hi.TE. #PYRA      @tad95737840

16 października ogłosi się królem. A potem odwiozą Go do Tworek.
Op 16 oktober zal hij zichzelf tot koning uitroepen. En dan zullen ze Hem naar Tworki brengen.

Hoewel het zo zal eindigen. :)

citaatfoto's Twitter.com