Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Onthulling. Zbigniew Ziobro negeerde de onderzoekscommissie

Gestart door Pieszyce, 18 oktober 2024, 00:17

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Onthulling. Zbigniew Ziobro negeerde de onderzoekscommissie,
maar getuigde in het kantoor van de officier van justitie

Kamil Dziubka
Andrzej Stankiewicz
17 oktober 2024

Citaatfoto: Zbigniew Ziobro (links) en zijn vrouw Patrycja Kotecka-Ziobro - Warschau, 27 maart 2024.

De dag nadat Zbigniew Ziobro zijn hoorzitting voor de parlementaire onderzoekscommissie had geboycot, verscheen hij in het kantoor van de openbare aanklager in Sieradz, waar hij zonder problemen zijn getuigenis aflegde, stelde Onet vast. De voormalige minister van Justitie getuigde in een onderzoek waarin hij de status van benadeelde partij heeft. Hij verschuilde zich niet achter zijn slechte gezondheid.

Het bezoek van Zbigniew Ziobro aan het Openbaar Ministerie

Onze informatie wordt bevestigd door de woordvoerster van het regionale parket van Sieradz, officier van justitie Jolanta Szkilnik:

"Het regionale parket in Sieradz is aangesteld om procedures te voeren naar de omstandigheden van de huiszoekingen in de woonplaats van de echtgenote van Ziobro. In dat geval hebben de echtgenote de status van benadeelde partij. Zbigniew Ziobro is op 15 oktober 2024 als getuige verhoord in de aangegeven zaak", lezen we in antwoord op onze vragen.

Laten we niet vergeten dat de dag ervoor, op 14 oktober, de voormalige minister van Justitie niet verscheen voor een hoorzitting voor de onderzoekscommissie naar Pegasus. Voorzitster Magdalena Sroka deelde mee dat Zbigniew Ziobro daadwerkelijk op de hoogte was gebracht van de datum.

Ziobro stuurde geen excuus voor zijn afwezigheid. Maar op de ochtend van 14 oktober publiceerde hij een bericht op internet over zijn gezondheid. Hij beschuldigde de premier ervan kanker te moeten onthullen vanwege hem, en voegde drastische foto's en een video van het ziekenhuis toe aan de post.

De leden van de commissie stemden over een motie om een boete op te leggen aan de-politicus. De vice-voorzitter van de commissie, Tomasz Trela, diende een motie in om bij de rechtbank in Warschau een verzoek in te dienen om een boete op te leggen aan Zbigniew Ziobro. Zoals het parlementslid meedeelde, stuurde Ziobro geen excuus voor zijn afwezigheid. Hij benadrukte ook dat de-politicus actief is in de media.

"We hebben twee keer een medisch attest aanvaard. We wendden ons tot de expert die een advies uitbracht dat Zbigniew Ziobro vandaag had kunnen worden opgeroepen en uitleg had kunnen krijgen", aldus Tomasz Trela.

Ziobro zou getuigen voor de onderzoekscommissie die onderzoek doet naar de aankoop en het gebruik van de Pegasus-spyware van het Justitie Fonds. Het fonds werd, door Ziobro, als minister van Justitie beheerd.

Storm over de gezondheid van de oud-minister

Eind september ontving de onderzoekscommissie een advies van een deskundige die beoordeelde of Zbigniew Ziobro voor de onderzoekscommissie kon verschijnen en getuigen. Onet onthulde de conclusies van het advies. Een deskundige radiotherapeut-oncoloog beoordeelde dat Zbigniew Ziobro kanker had, maar op dit moment is hij "oncologisch gezond" en zijn toestand was goed gedurende het hele behandelingsproces.

De voormalige minister van Justitie moet "volledig functioneel" zijn, in staat om licht werk uit te voeren. De auteur van het advies heeft ook twijfels over het ziekteverlof dat Ziobro verstrekte aan de Pegasus-onderzoekscommissie, die hem in de zomer opriep voor verhoor.

De auteur van het advies adviseerde dat – zoals TVN24 voor het eerst meldde – de voormalige minister van Justitie tijdens zijn getuigenis voor de onderzoekscommissie maximaal twee uur onafgebroken zou moeten spreken. Er moeten pauzes van enkele dagen zijn tussen de vergaderingen. De geluidsinstallatie moet goed zijn, zodat Ziobro zijn stem niet belast. Hij moet ook lauw water tot zijn beschikking hebben.

De deskundige maakte echter geen melding van de operatie die Ziobro in het buitenland zou ondergaan. De voormalige minister van Justitie verwierp de opinie.

"Ik ben verrast om te horen over de mening over mijn gezondheid, omdat geen enkele deskundige me heeft onderzocht of zelfs maar met me heeft gesproken. Bovendien hebben noch de deskundige, noch het parket noch de onderzoekscommissie mij gevraagd om actuele medische documentatie! En toch word ik in verschillende centra behandeld, ook in het buitenland. Ik onderga momenteel een zeer intensieve revalidatie om te herstellen. Het is erg vermoeiend, maar ik ben optimistisch", schreef hij op het X-platform.

Maatregelen van het Agentschap voor interne veiligheid

Het onderzoek dat wordt uitgevoerd bij het regionale parket in Sieradz heeft betrekking op de gebeurtenissen van eind maart. Op dat moment doorzochten agenten van de Binnenlandse Veiligheidsdienst de eigendommen van Zbigniew Ziobro in verband met het onderzoek van de openbare aanklager naar onregelmatigheden bij het gebruik van middelen uit het Justitie Fonds.

De huiszoekingen duurden bijna een dag. De voormalige minister van Justitie is van mening dat de acties onrechtmatig waren. "De manier waarop deze activiteiten werden uitgevoerd, beroofde me van de basisrechten waar elke Poolse burger recht op heeft. In termen van de mogelijkheid om kennis te nemen van de beslissing over de huiszoeking, de mogelijkheid om de items te overhandigen, of als ik die had, de mogelijkheid om mensen te selecteren om deel te nemen aan de zoekactiviteit die ik vertrouw en, ten slotte, om te garanderen dat de activiteiten zullen worden uitgevoerd zonder het gebouw waarin ik woon te vernietigen", aldus de politicus.

De woordvoerder van het Nationaal Parket verwees naar deze beschuldigingen: "In de loop van deze procedure was er behoefte aan aanvullend materiaal, dat niet anders kan worden verkregen dan tijdens de huiszoeking", zei officier van justitie Przemysław Nowak.

Hij voegde eraan toe dat de ramen niet waren gebroken en dat de deur zo was opengebroken dat deze toegang tot de kamer mogelijk maakte. Hij zei ook dat de hele activiteit was gefilmd. In de woning van Ziobro vonden de diensten onder meer het originele bewakingsdossier van de dossiers van de voorbereidende procedure in de zaak van het overlijden van zijn vader.

Kamil Dziubka Dziennikarz Onetu
Andrzej Stankiewicz

Bron:    Onet przez Kamil Dziubka / Andrzej Stankiewicz    język po Polsku

Pieszyce

Ziobro gaat waar hij wil. Dit moet eindigen!

17 oktober 2024

Op 14 oktober verscheen voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro niet voor de Sejm-onderzoekscommissie voor Pegasus. Media die Ziobro vriendelijk gezind waren, begonnen hem onmiddellijk te verdedigen en beweerden dat hij ernstig ziek was.

Ondertussen verscheen Ziobro een dag later op het parket van de officier van justitie in... Sieradz. De plaatskeuze is niet toevallig. Terwijl hij in Warschau had moeten vertalen, werd hij in Sieradz ondervraagd als... getuige. De zaak betreft de doorzoeking van zijn appartement.

– De echtgenoten hebben de status van slachtoffer in de zaak. Zbigniew Ziobro werd op 15 oktober 2024 als getuige in bovengenoemde zaak ondervraagd, aldus de woordvoerder van het parket.

Een dergelijke minachting kan werkelijk niet worden getolereerd. Of Ziobro is ziek en wordt behandeld, wat begrijpelijk is. Of onder het mom van ziekte kiest hij plaatsen om te verschijnen. In het laatste geval is het een pure aanfluiting van de in Polen geldende wet.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Dit is geweldig! Ziobro beschouwde de parlementaire commissie over Pegasus als... illegaal

18 oktober 2024

PiS-politici zullen altijd blijven verbazen. Zbigniew Ziobro bijvoorbeeld, in plaats van voor de parlementaire commissie voor Pegasus te verschijnen, begon te zeggen dat het... illegaal was.

– Waarom ben ik niet bij de commissie verschenen? Niet omdat ik deze foto's heb gepubliceerd, maar omdat ze een reactie waren op deze valse mening van de haters van Donald Tusk. Ik ben niet verschenen omdat een dergelijke commissie volgens de wet niet bestaat - betoogde hij op de partij Televisie wPolsce24.

– Daarom is elke actie van parlementsleden, voormalige leden van deze commissie, die vandaag de dag nog steeds verwijzen naar hun vermeende lidmaatschap van een commissie die juridisch niet bestaat, illegaal en bovendien een misdrijf dat is gedefinieerd in het Wetboek van Strafrecht en, naar mijn mening , bestraft met maximaal 10 jaar gevangenisstraf. Ik weet niet of ze zich ervan bewust zijn, waarschijnlijk wel, maar ze voelen een gevoel van straffeloosheid. De tijd vliegt snel en er zal een tijd komen dat ze voor de aanklager moeten verschijnen en het moeten uitleggen, voegde hij eraan toe.

–  Het is niet mijn bedoeling om de illegale en criminele acties te legitimeren van parlementsleden die de eer opeisen voor de acties van een onderzoekscommissie die in de ogen van de wet niet langer bestaat. Ik zal nooit wetteloosheid accepteren, concludeerde hij.

Welnu, naar onze mening moet Ziobro niet alleen gezondheid maar ook nederigheid worden gewenst. Dat laatste mist hij enorm. En hij zal waarschijnlijk snel begrijpen dat dit tekort zeer tastbare gevolgen heeft.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

CiteerIk zal nooit wetteloosheid accepteren

Oh!! Maar op je eigen wetteloosheid heb je geen rem staan en ben je een geboren crimineel.

Hé Zbigniew, wanneer worden de ECHTE documenten, over de dood van Barbara Blida en Andrzej Lepper vrijgegeven??  Weet je trouwens dat je niet hoeft te komen, maar in dat geval komen ze je gewoon een keer halen of plukken je van de straat.

Wat je ook vergeet is dat een door valsheid in geschriften gekozen president, illegaal de vraag voorlegde aan het Grondwettelijk Tribunaal, waar de voorzitster eigenlijk geen recht meer heeft om recht te spreken, omdat haar termijn verlopen is en ze niet opnieuw door Duda benoemd is (Ze bleef gewoon zitten). Zij in samenhang met 4 rechters die er ook al niet meer hadden mogen zitten wegens verlopen termijnen en illegale benoeming, bepaalde. . . . . dat een legale commissie illegaal was omdat zij dat zo bepaalde.

Nu deze hardwerkende commissie illegaal noemen past precies bij het beeld wat we van je hebben, namelijk een man die trots is op zijn daden, niet eens jurist is, maar magister en denkende dat hij alles weet.

De groeten men is al een datum voor ophalen aan het plannen.  :)

Pieszyce

Ziobro is onveranderlijk. Hij dreigt weer

18 oktober 2024

Het lijkt erop dat de problemen met de wet die Ziobro's collega's van het ministerie van Justitie hebben hem tot enige nederigheid zouden moeten dwingen. Maar dat maakt niet uit. Ziobro blijft bedreigingen en beschuldigingen uiten, net als in de 'beste' jaren van PiS.

–  Ik kan niet accepteren dat Tusk beweert dat er geen Constitutioneel Tribunaal bestaat waarvan hij de uitspraken niet zal publiceren en respecteren. Nee, meneer Donald, u beslist hier niet over. Op een dag zult u hiervoor ook verantwoording moeten afleggen aan de aanklager, maar niet alleen hiervoor, want Donald Tusk pleegt herhaaldelijk misdaden, door op illegale wijze de openbare televisie over te nemen, op illegale wijze het ambt van de nationale aanklager over te nemen en een aantal andere acties die zeker de moeite waard zullen zijn. de meest ernstige behandeling door het rechtssysteem en wetshandhavingsinstanties – zei ze op de partij Television wPolsce24.

– Ik ga mij zeker niet aanmelden voor dit circus. Ik zal achter de wet staan en de wet verdedigen. Het parket van Sieradz voert deze specifieke procedure uit in overeenstemming met de wet. Dit is een instelling die in overeenstemming met de wet opereert, er was een geplande hoorzitting en ik zag geen reden om niet te verschijnen, voegde hij eraan toe. Uitleggen waarom hij niet voor de parlementaire onderzoekscommissie voor Pegasus kon verschijnen. Dat weerhield hem er niet van om naar het parket van Sieradz te gaan.

Ziobro speelt eenvoudigweg met het rechtssysteem. De vraag is: hoe lang zal dit worden getolereerd?

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku