Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Bodnar ineffectief? Op hem rust de moeilijkste missie [POLEMICS].

Gestart door Pieszyce, 18 oktober 2024, 00:19

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Bodnar ineffectief? Op hem rust de moeilijkste missie [POLEMICS].

Land
16 oktober 2024
Wojciech Czuchnowski

Het rechtssysteem herstellen na acht jaar PiS-regering is een taak die door geen enkele van de uitdagingen wordt geëvenaard waarmee de ministers van de regering-Tusk vandaag worden geconfronteerd. Adam Bodnar voert deze taak momenteel op de best mogelijke manier uit.

Ik herinner me school vaag, maar goed genoeg om te weten: "3 met een plus" is een tamelijk slecht of zelfs zeer slecht cijfer. Dat was het cijfer dat de auteurs van de "Wyborcza" gaven voor de evaluatie van de activiteiten van de regering aan de minister van Justitie Adam Bodnar. Wat heeft hij gedaan om dit te verdienen?

In de tekst staat dat "de ernstigste problemen van het Poolse rechtssysteem - de politisering van het KRS, de juridische chaos rond de benoeming van neo-rechters en de traagheid van de rechtbanken - nog steeds niet zijn opgelost. De uitspraken van het Hof in Straatsburg zijn ook niet nagekomen".

Zoals de auteurs schrijven, "is er geen idee hoe dit te veranderen zolang Andrzej Duda president blijft, die onder andere de nieuwe wet op het KRS - Bodnars eerste hervorming - terugstuurde naar het Grondwettelijk Tribunaal". Naar mijn mening is dit echter eerder de schuld van Duda dan van Bodnar. Een andere beschuldiging: "De poging om een deal te sluiten met de kanselarij van Duda (Bodnar wilde concessies doen op het gebied van neo-rechters, in de hoop dat de president de wet zou ondertekenen) leidde tot de grootste crisis onder deze minister. Bodnar veranderde van standpunt na beschuldigingen van 'spugen in het gezicht van rechters'. Maar het milieu verwijt hem nog steeds onvoldoende en onvoldoende daadkrachtig optreden."

Betaalmuur:

Bron:    wiesci24.pl    język po Polsku