Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Burgerlijke partnerschappen in Polen. Er is een project

Gestart door Pieszyce, 18 oktober 2024, 23:43

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Burgerlijke partnerschappen in Polen. Er is een project

18 oktober2024
Polska

Het wetsontwerp inzake burgerlijke partnerschappen is gepubliceerd op de website van het Nationaal Centrum voor Overheidswetgeving. De auteur van het project is de minister van Gelijkheid Katarzyna Kotula. "Het is officieel! Dit is een heel belangrijke dag voor mij omdat ik het resultaat van vele maanden werk van ons hele team presenteer", schreef ze op sociale media.

"Het is officieel! Ontwerpwetten over partnerschappen besproken met niet-gouvernementele organisaties zijn verzonden voor sociaal en interministerieel overleg", aldus Katarzyna Kotula op de X-website.

Burgerlijke partnerschappen in Polen. Katarzyna Kotula: Dit is een nieuw hoofdstuk

"Dit is een heel belangrijke dag voor mij, omdat ik u het resultaat geef van vele maanden werk van ons hele team", voegde de minister van Gelijkheid eraan toe.

Ze benadrukte dat "we daarmee het wetgevingsproces voortzetten dat nog niet heeft plaatsgevonden in Polen en waarvan we hopen dat het zal eindigen met de introductie van een nieuwe instelling in de Poolse wetgeving."

"Dit is een nieuw hoofdstuk in de lange mars voor gelijkheid, die ons, dankzij vele jaren werk van veel LHBT-organisaties en het maatschappelijk middenveld, naar dit historische moment heeft geleid. Bedankt allemaal voor de afgelopen tijd en steun!" - schreef Kotula.

Katarzyna Kotula: Ik ben klaar om met de president te praten

- Ik reken op mijn gezond verstand, ik hoop dat ik mijn collega's uit de coalitie kan overtuigen - zei Katarzyna Kotula in de Sejm. – De verklaring van premier Donald Tusk betekende dat er een project over partnerschappen zou komen - voegde ze eraan toe.

Toen haar werd gevraagd of er enige oppositie was vanuit de Poolse Volkspartij, zei ze dat ze 'op goede gesprekken rekende'. - Dit is een zeer redelijke oplossing. Dit is een stap terug die ik heb gezet, die links heeft gezet, een heel compromis, maar een heel goede stap, benadrukte ze.

- Kamerwetsvoorstellen hebben minder macht. Ik ben ervan overtuigd dat er minder controverse zal zijn als het om dit overheidsproject gaat. Iedereen in de campagne legde verklaringen af, Derde Weg verklaarde: wij steunen partnerschappen. Als ze het steunen, zijn ze zeker bereid om te praten, aldus de minister.

Kotula benadrukte ook dat "ze klaar is om president Andrzej Duda te ontmoeten." - Het was het idee van de president, deze daad tegen een familielid. Vanuit het presidentieel paleis waren er signalen dat als het project klaar was, de president klaar zou zijn voor gesprekken, aldus de minister.

Een doorbraak op het gebied van burgerlijke partnerschappen. Het wetsvoorstel is gepubliceerd

De ontwerpwet geregistreerd partnerschap gaat ervan uit dat een dergelijk partnerschap wordt gesloten ten overstaan van het hoofd van de burgerlijke stand wanneer twee personen consistente verklaringen indienen.

"Een persoon in een geregistreerd partnerschap heeft recht op deelname aan de dagelijkse zorg van een bij hem of haar inwonend kind dat onder het ouderlijk gezag staat van de andere persoon in een geregistreerd partnerschap en de opvoeding ervan, met inbegrip van het nemen van beslissingen in zaken van het dagelijks leven, tenzij een van de ouders hier bezwaar tegen maakt.

Het wetsontwerp bepaalt tevens dat personen in een geregistreerd partnerschap een partnerschapsvennootschap of een scheiding van goederen met verevening van de bezittingen zullen kunnen aangaan door middel van een overeenkomst gesloten in de vorm van een notariële akte.

Zoals we in de motivering van het project lezen, "zal een geregistreerd partnerschap gebaseerd zijn op de principes van gelijkheid en non-discriminatie, en ervoor zorgen dat alle mensen, ongeacht hun geslacht, hun behoeften en verlangens in het leven kunnen verwezenlijken."

"Het waarborgen van de mogelijkheid om een geregistreerd partnerschap aan te gaan voor mensen van hetzelfde en een ander geslacht zal deze mensen beschermen tegen uitsluiting, en zal ook de mogelijkheid garanderen om wederzijdse rechten en plichten duidelijk te definiëren. Het project is daarom een antwoord op de sociale behoeften van paren van hetzelfde geslacht die geen toegang hebben tot huwelijksinstellingen, maar ook paren van verschillend geslacht die in informele relaties leven en om verschillende redenen niet kunnen of willen trouwen", aldus het rapport.

Bron:  polsatnews.pl przez Marta Stępień      język po Polsku

Pieszyce

Lewica    @__Lewica

Poseł Sawicki jasno zakomunikował, że nie jest zainteresowany związkami partnerskimi. Spieszymy z odpowiedzią na jego problem – wystarczy, że takiego nie zawrze. Poważnie, to nie jest przymus! Związki partnerskie dla osób w związkach heteroseksualnych są alternatywą dla małżeństwa, dla par jednopłciowych są pierwszym krokiem w stronę równości, dla obu – sposobem na to, żeby ich relacja była widziana w świetle prawa.
Kamerlid Sawicki heeft duidelijk aangekondigd dat hij niet geïnteresseerd is in burgerlijke partnerschappen. We hebben haast om zijn probleem te beantwoorden; het enige wat hij hoeft te doen is er geen op te nemen. Serieus, het is niet verplicht! Burgerlijke partnerschappen voor mensen in heteroseksuele relaties zijn een alternatief voor het huwelijk, voor koppels van hetzelfde geslacht zijn ze de eerste stap naar gelijkheid, en voor beiden een manier om hun relatie in het licht van de wet te zien.

Pieszyce

Ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zelfs binnen de PSL woedend zijn over het besluit van de PSL leiding. Schande en onderstaand wat opmerkingen.

Peggy (odbudowa)         @smutnahistoria

Związki partnerskie - nieeee Rozwód i druga żona - ,,to zupełnie inna historia" Kosiniak-Kamysz?.
Burgerlijke partnerschappen - neeeeee Echtscheiding en een tweede vrouw - "dat is een heel ander verhaal" Kosiniak-Kamysz?.

Grzegorz Mister News // Paris      @GregParis75017

Dostali stołki ministerialne, wicepremiera, są w Sejmie dzięki wielkiemu zrywowi ale mają gdzież wszystkich wyborców 15 X! Dekryminalizacja aborcji Nie! Prawa do związków partnerskich Nie, ale stołki już Tak! Napisze krótko to są ,,szantażyści wyborców koalicji 15 października"!
Ze hebben ministeriële posities gekregen, een vice-premier, ze zitten in de Sejm dankzij een grote opstand, maar waar vinden ze alle kiezers op 15 oktober! Decriminalisering van abortus Nee! Rechten op burgerlijke partnerschappen Nee, maar ontlasting Ja! Ik zal kort schrijven: dit zijn "afpersers van de oalitiekiezers van 15 oktober"!

Lewica     @__Lewica

" Z @RobertBiedron spędziłem ostatnie 25 lat życia. [...] Jeśli wyszedłbym dzisiaj z waszego studia i na przykład przejechał mnie samochód, to mój partner nie miałby nic do powiedzenia, jeśli chodzi chociażby o kwestie pochówku." Europoseł  @K_Smiszek

"Ik heb de laatste 25 jaar van mijn leven doorgebracht met @RobertBiedron . [... ] Als ik vandaag je studio verliet en bijvoorbeeld werd aangereden door een auto, zou mijn partner niets te zeggen hebben als het gaat tot zaken als begrafenis." EP-lid @K_Smiszek

Video:  https://x.com/i/status/1848627180856647855

Pieszyce

Paszyk: het aangaan van een burgerlijk partnerschap op de burgerlijke stand is onaanvaardbaar

23 oktober 2024

Krzysztof Paszyk, die te gast was bij de PAP Studio, sprak over partnerschappen, het PSL-project over de status van de nabestaanden, het huisvestingsprogramma, deregulering, het beperken van controle en faciliteiten voor ondernemers, de verkoop van alcohol online en bij benzinestations, en de toekomst van de Derde Weg.

We zullen aan de projecten van Links en PSL werken om de beste oplossing te vinden, verzekerde hij.

Toen hem in de PAP Studio werd gevraagd of PSL het wetsontwerp inzake burgerlijke partnerschappen, dat vrijdag in het Government Legislation Center werd gepubliceerd, zou steunen, zei Paszyk dat zijn partij de komende weken een concurrerend wetsvoorstel over de status van een familielid zou indienen. "We willen op Sejm-niveau samenwerken aan deze twee projecten om de beste oplossingen te ontwikkelen", zei hij.

"Ik kan me een dergelijk scenario voorstellen, waarbij er twee projecten zullen zijn. Het ene dicht bij links, het andere van de PSL, dat een poging tot verzoening zal zijn, een zeker compromis tussen de tegenstanders van burgerlijke partnerschappen en de fervente voorstanders van de meest verregaande oplossingen. Een zeker compromis dat kan worden geaccepteerd en, wat het waard is om te benadrukken, geaccepteerd door president Andrzej Duda," - zei hij.

De PSL-politicus was van mening dat de status van de nabestaanden zo moet worden geregeld dat dit onder meer mogelijk maakt de mogelijkheid van erfenis, toegang tot medische informatie, gezamenlijke belastingafrekening – zaken die naar zijn mening aanvaardbaar zijn voor Polen.

Volgens hem is het sluiten van burgerlijke partnerschappen in een burgerlijke standkantoor, dat "toch een plaats is die bedoeld is voor huwelijken", onaanvaardbaar. Hij wees erop dat het sluiten van een burgerlijk partnerschap bij de USG te dicht bij het instituut van een burgerlijk huwelijk zou staan, en daarom voorziet het PSL-project in het sluiten van zo'n verbintenis bij een notaris.

"Veel Polen zijn echter zeer gehecht aan het instituut huwelijk en vinden dat er een scheiding moet zijn tussen de twee instituten in het rechtssysteem. We willen deze gevoeligheid respecteren". - benadrukte hij.

Het ontwerp over burgerlijke partnerschappen, opgesteld door Katarzyna Kotula, bepaalt dat een burgerlijk partnerschap openstaat voor twee meerderjarige personen, ongeacht hun geslacht; de partner heeft het recht om deel te nemen aan de dagelijkse zorg voor het kind onder het ouderlijk gezag van de ander en aan de opvoeding van hun kind.

Volgens het ontwerp kan een burgerlijk partnerschap worden gesloten bij de burgerlijke stand. De personen die het aangaan, zullen een gemeenschappelijke achternaam kunnen dragen. Bovendien gaat het ontwerp ervan uit dat personen in een burgerlijke maatschap recht zouden hebben op gezamenlijke inkomstenbelasting - ze zouden de mogelijkheid krijgen om een partnerschapsovereenkomst inzake onroerend goed te sluiten in de vorm van een notariële akte, waarin gezamenlijk onroerend goed wordt vastgelegd. Partners zouden worden opgenomen in belastinggroep I, die bestaat uit directe familieleden.

De vicevoorzitter van de PSL, Urszula Pasławska, die verantwoordelijk is voor het project van de Volkspartij, kondigde aan dat de oplossingen die zij hebben opgesteld de mogelijkheid van gezamenlijke vestiging, erfenis, toegang tot medische informatie en het recht op zorg in geval van ziekte zouden omvatten. Volgens haar wordt in het ontwerp van minister Kotula het voorstel om een burgerlijk partnerschap af te sluiten bij de burgerlijke stand (USC) niet gesteund, evenmin als oplossingen met betrekking tot de voogdij over een kind van de partner en de mogelijkheid om de achternaam van de partner te adopteren. (PAP)

Geïnterviewd door: Adrian Kowarzyk

amk/ godl/ ktl/ know/

Bron:  pap.pl przez amk/ godl/ ktl/ know/    język po Polsku

Pieszyce

Poolse Katholieke Kerk steunt geregistreerd partnerschap, maar stelt het niet gelijk aan het huwelijk

24 oktober 2024 

Kardinaal Kazimierz Nycz, aartsbisschop van Warschau en een prominent figuur in de Poolse Katholieke Kerk, heeft zijn steun uitgesproken voor het mogelijk maken van geregistreerd partnerschap, op voorwaarde dat het niet gelijkgesteld wordt aan het huwelijk.

Hij benadrukte dat de Kerk zich niet zal bemoeien met het wetgevingsproces, maar haar standpunten over de kwestie wel kan delen.

In een interview met de particuliere omroep Polsat News merkte Nycz op: "Als er een groep mensen is voor wie een burgerlijk contract bij een burgerlijke stand te veel is en die een gemakkelijker gevormd en ontbonden partnerschap willen, dan zou er enige tolerantie moeten zijn voor dergelijke opvattingen van gelovigen en de Kerk."

"De Kerk zal zich er niet mee bemoeien"

De kardinaal, die sinds 2007 de aartsbisschop van Warschau is en in 2010 door paus Benedictus XVI tot kardinaal werd benoemd, benadrukte dat mensen dergelijke partnerschappen zouden moeten mogen vormen, maar dat het essentieel is om te voorkomen dat ze gelijkgesteld worden aan sacramentele of kerkelijke huwelijken. "Het is belangrijk om duidelijk onderscheid te maken tussen het onbreekbare, sacramentele huwelijk en elke andere vorm van verbintenis. We zien een verscheidenheid aan dergelijke partnerschappen in West-Europa," voegde hij toe.

Toen hem werd gevraagd of de kerk het wetsvoorstel voor geregistreerd partnerschap zou steunen dat door minister van Gelijkheid Katarzyna Kotula werd voorgesteld, herhaalde Nycz dat de kerk een mening mag uiten, maar zich niet zal bemoeien met het parlementaire wetgevende werk. "Dat is de rol van politici van verschillende facties," zei hij.

(jh)

Bron: Polskie Radio 24

Bobal

Het wetsvoorstel van minister Kotula zou heel wat juridische pijnpunten oplossen. Naar wat ik begrepen heb niet alleen in situaties van hetero- of homostellen maar denk ook aan allerlei situaties van samenwonende broers-zussen-ouders.
Ik snap wel, dat er mensen zijn die een volledige gelijkstelling aan een huwelijk prefereren, of zelfs een echt huwelijk voor gelijk geslacht, maar zie dit als een eerste stap. En naar mijn mening een goede stap. En zelfs de kerk lijkt er geen moeite mee te hebben :o .

Pieszyce

Kotula is met veel zaken goed bezig en timmert niet zoals de rest van Links aan de weg. :)

Pieszyce

Adam Bodnar   @Adbodnar

Wprowadzenie związków partnerskich to nie jest kwestia wyborów światopoglądowych, to kwestia jakości życia obywatelek i obywateli oraz wymóg nałożony na Polskę wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
De introductie van burgerlijke partnerschappen is geen kwestie van ideologische keuzes, het is een kwestie van de levenskwaliteit van burgers en een vereiste die aan Polen wordt opgelegd door de uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

citaatfoto Twitter.com