Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Bekende advocaat beschuldigt PiS en de president

Gestart door Pieszyce, 23 oktober 2024, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Bekende advocaat beschuldigt PiS en de president
"Duidelijk voor alle hoogopgeleiden"

Robert Fonte Roldan
Journalist voor Fakt.pl
20 oktober 2024

Chaos is een understatement. Naast de alledaagse problemen van de Poolse rechtbanken, zijn er nieuwe bijgekomen. Ze hebben te maken met zogenaamde neo-rechters. Hun aanwezigheid in jury's leidt tot een lawine van moties om vonnissen te vernietigen. Zullen de zaken zich herhalen? "Fakt" sprak met Piotr Milik over dit onderwerp. De bekende advocaat steekt zijn frustratie niet onder stoelen of banken.

De veranderingen die de afgelopen jaren zijn ingevoerd door de Wet en Rechtvaardigheid partij in samenwerking met president Andrzej Duda werden verondersteld de situatie in de Poolse rechtbanken te verbeteren. Zoals juristen opmerken, hebben ze de situatie alleen maar verslechterd. Wat is de oorzaak van het probleem?

Geschil over rechters. Zullen de uitspraken van neo-rechters worden vernietigd?

Om de bron van het probleem te begrijpen, moeten we een paar jaar terug in de tijd. De parlementaire meerderheid wijzigde de Nationale Raad van de Rechterlijke Macht. De wettigheid ervan is aangevochten door het Europese Hof en vele juridische autoriteiten.

De KRS is in zijn huidige vorm in strijd met de grondwet en de EU-wetgeving. Het moet ophouden te functioneren

- zei prof. Marek Safjan in een interview met oko.press in 2023.

President Andrzej Duda luisterde echter niet naar dergelijke stemmen en willigde de aanvragen van de controversiële instelling voor de benoeming van nieuwe rechters in. Op deze manier hebben een aantal rechters die volgens deskundigen illegaal de ambten bekleden hun weg gevonden naar de rechtbanken. Dit leidt er weer toe dat hun uitspraken worden aangevochten. Is de juridische Gordiaanse knoop oplosbaar?

Bekende advocaat over neo-rechters. Dit is de oplossing die hij ziet

Met deze vraag wendde 'Fakt' zich tot Piotr Milik. De bekende advocaat bevestigt dat de kwestie van de zogenaamde neo-rechters problemen oplevert voor de rechterlijke macht.

- Dit is ongetwijfeld een enorm probleem. Ik weet niet hoe de politieke macht hiermee om zal gaan. Ik ben ook advocaat, ik kan aantonen dat een bepaalde rechter door de neo-KRS is benoemd, zijn status als rechter aanvechten en beroep aantekenen. Er is een relevante bepaling in het Wetboek van Strafvordering. Dit zijn absolute gronden om een vonnis te vernietigen als het is uitgesproken door een persoon die geen rechter is, horen we.

Vonnissen worden op dit moment vernietigd omdat ze zijn uitgesproken door neo-rechters. Zaken worden teruggestuurd voor een nieuw proces, er worden nieuwe jury's samengesteld en alles begint weer van voren af aan. Het hele proces wordt twee keer zo lang

- zegt Milik.

Hij benadrukt dat "we te maken hebben met een juridische chaos die is veroorzaakt door de vorige regering met een president die ongrondwettelijke wetten ondertekende, waaronder die over het NCJ". - Dit is duidelijk voor alle goed opgeleide advocaten in dit land," zegt hij.

Ik zal een zin herhalen die ik hoorde van een advocaat: "Voordat PiS en Ziobra aan de macht kwamen, was het slecht gesteld met de rechtbanken. Toen hebben ze hervormingen doorgevoerd en is het nog erger geworden." De dingen zijn al dramatisch lang aan de gang. Alle hervormingen van Ziobra kwamen neer op personele veranderingen in de rechtbanken, zijn NCJ werd door de autoriteiten opgericht om ideologisch vertrouwde rechters te vullen. Op dit moment zijn de zaken dramatisch in de rechtbanken op alle niveaus

- zegt Milik.

Hij voegt eraan toe dat "er hoop is na de presidentsverkiezingen". - Dan bestaat de mogelijkheid om de relevante wetten aan de president voor te leggen voor ondertekening. Ik weet niet of het een goed idee is om alle neo-rechters ongedaan te maken. Minister Bodnar werkt aan een wetsvoorstel om dit allemaal aan te pakken. Ik denk niet dat alle neo-rechters, zoals één man, ongedaan gemaakt zullen worden en dat hun vonnissen nietig verklaard zullen worden. Het is fysiek onmogelijk om dat te doen," schat de advocaat in.

Bron: fakt przez Robert Fonte Roldan     język po Polsku