Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De moordenaars van de zoon van Magdalena Filiks zijn nog steeds op vrije voeten

Gestart door Pieszyce, 25 oktober 2024, 19:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De moordenaars van de zoon van Magdalena Filiks zijn nog steeds op vrije voeten
Deze woorden zijn een aanklacht tegen Adam Bodnar.

25 oktober 2024

citaatfoto Twitter.com

Van alle zaken die het Openbaar Ministerie behandelt en moet oplossen, zou deze absoluut prioriteit moeten hebben. Er zitten specifieke mensen achter de georganiseerde, institutionele haat die tot deze tragedie heeft geleid. En als er onvergeeflijke daden zijn - dit is het - schreef aanklager Ewa Wrzosek, commentaar gevend op de dood van Magdalena Filiks.

– De aanklager heeft met mij / niet met hen gehandeld. En ik zal er nooit commentaar op geven, omdat de kosten ervan voor mij en mijn dochters te hoog zijn. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik het ten zeerste betreur dat ik bij de strijd betrokken ben geraakt de rechtsstaat en met deze gedachte zal ik ook de wereld verlaten – Magdalena Filiks antwoordde op dit bericht.

– Dit is een heel triest bericht, Magda. Maar je hebt groot gelijk. Het parket verandert te langzaam en is meer bang voor PiS dan voor de democratie. Je moet alleen niet vergeten dat het parket het meest door PiS werd overgenomen. Dit is het moeilijkste deel van de staat om te hervormen, aldus Roman Giertych.

– Ik was erg geduldig. Ik heb gevochten voor de rechtsstaat, dus ik aanvaard nederig dat ik vandaag lees hoe mensen die de dood van mijn kind hebben veroorzaakt, met een glimlach op hun gezicht in het openbaar andere menselijke tragedies veroorzaken – antwoordde Kamerlid Filiks.

Deze woorden zijn een aanklacht tegen Adam Bodnar, wiens passiviteit in deze kwestie angstaanjagend is. Er is geen excuus voor de minister van Justitie, die over alle middelen beschikt om de zaak te voeren en de moordenaars te veroordelen.

– De situatie van mevrouw Filiks laat zien dat we een lange weg voor de boeg hebben naar een gezagsgetrouwe, rechtvaardige en eerlijke staat. Dit is een SCHANDAAL en een onvoorstelbare minachting van de staatsinstellingen voor fundamentele rechtvaardigheid. Mendy doet het net als Matecki en Szafarowicz, die medeverantwoordelijk zijn voor de zelfmoord van de tienerzoon van mevrouw Filiks, uitstekend. Ik bewonder mevrouw Filiks, zij heeft de hoogste prijs betaald in de strijd voor een gezagsgetrouw Polen en nu heeft dit 'gezagsgetrouwe Polen' haar simpelweg in de steek gelaten. Minister Bodnar, uw bewondering voor de vooruitgang van Polen op de ranglijst lijkt gezien deze situatie idioot - schrijft een van de internetgebruikers. De perfecte punchline.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

We herinneren ons de belofte van Donald Tusk:
hij zou de daders van de dood van het kind van parlementslid Filiks ter verantwoording roepen

25 oktober 2024

"We zullen PiS verantwoordelijk houden voor elke schurkenstaat, voor al het menselijk onrecht en de tragedies die ze hebben veroorzaakt toen ze aan de macht waren. Dat beloof ik", zei Donald Tusk in reactie op de dood van het kind van Kamerlid Magdalena Filiks. Anderhalf jaar nadat deze woorden waren uitgesproken, is er niets in de zaak gebeurd en zijn er geen resultaten geboekt.

Magdalena Filiks onthulde dat er niets gebeurt rond de dood van haar zoon. Het Openbaar Ministerie is volkomen passief. De woorden van het parlementslid veroorzaakten een schok onder de Polen die op het Burgerplatform stemden:

– Deze situatie is voor mij onaanvaardbaar. Er werd niets aan deze zaak gedaan en de premier beloofde dat hij rechtstreeks toezicht zou houden op de zaak. Als er geen personeelswisselingen plaatsvinden op dit ministerie, wordt het één grote ramp. Ik heb medelijden met mevrouw Filiks – schrijft een van de internetgebruikers.

– Ze leidden de familie, veroorzaakten een tragedie en NIEMAND werd daarvoor verantwoordelijk gehouden! HYENA's blijven lopen en stalken alsof er niets is gebeurd en vallen meer mensen aan. Waar is gerechtigheid in dit land? – vraagt een andere persoon.

– Het is verschrikkelijk, mevrouw Magdalena. Als moeder wil ik me niet eens voorstellen wat je hebt meegemaakt. Er is geen gerechtigheid in deze wereld. Het spijt me heel erg - reageerde de internetgebruiker.

– Het is onaanvaardbaar dat degenen die een kind met haat ter dood hebben gebracht, niet gestraft mogen worden – vat de internetgebruiker samen.

Premier Donald Tusk moet zijn woord houden. Het is tijd voor veranderingen bij het Ministerie van Justitie. Tijd voor keuzevrijheid en actie. Het is tijd om de bandieten van PiS en Soeverein Polen naar de gevangenis te sturen. Het is tijd om de bezittingen van dieven en fraudeurs Kaczyński en Ziobro in beslag te nemen. Nultolerantie!

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

De situatie van parlementslid Filiks:
een beeld van de ineenstorting van de rechtsstaat en gerechtigheid in Polen

26 oktober 2024

Het dramatische verhaal van parlementslid Magdalena Filiks en de tragedie die zij ervoer na het verlies van haar zoon is een wreed beeld van hoe ver Polen nog verwijderd is van de titel van een gezagsgetrouwe, rechtvaardige en eerlijke staat. De schandalige manier waarop staatsinstellingen en sommige mediaspelers deze kwestie hebben benaderd, is een bewijs van het ontbreken van fundamentele fatsoensbeginselen, om nog maar te zwijgen van de rechtsbeginselen.

Minachting van staatsinstellingen voor gerechtigheid

Sinds de openbaarmaking van gegevens die rechtstreeks hebben bijgedragen aan de tragedie in de familie van het parlementslid, hebben we de straffeloosheid en het cynisme gezien van degenen die direct bij deze situatie betrokken waren. Figuren als Dariusz Matecki, Oskar Szafarowicz en Tomasz Duklanowski, die de hand hadden bij het ontketenen van deze campagne, lijken totaal onaangetast door de gevolgen van hun daden. Hun deelname aan politieke en mediaspelletjes bleek belangrijker dan de geestelijke gezondheid en het leven van het kind wiens verhaal zonder een greintje reflectie of empathie werd gebruikt.

Matecki, Duklanowski en Szafarowicz blijven, zonder enig schuldgevoel, bloeien. Hun straffeloosheid is als een schandelijke smet op het weefsel van een land dat zichzelf gezagsgetrouw noemt. In een systeem dat eerlijk functioneert, zouden dit soort acties onderworpen zijn aan streng onderzoek en strafrechtelijke vervolging. Ondertussen voelen degenen die verantwoordelijk zijn voor de escalatie van de situatie, waarvan de dramatische gevolgen werden gevoeld door de familie van mevrouw Filiks, zich veilig, omringd door de beschermende paraplu van het staatsapparaat dat hen ondersteunt.

Bewondering voor de moed van mevrouw Filiks

Het is moeilijk voor te stellen welke hel Magdalena Filiks heeft doorgemaakt toen ze probeerde te vechten voor gerechtigheid en waarheid. Het verlies van een kind is een onbeschrijfelijke tragedie, en gezien de manier waarop ze werd behandeld door het systeem om haar heen, krijgt haar verhaal een nog donkerdere dimensie. Filiks, standvastig in haar strijd voor gerechtigheid en een gezagsgetrouw Polen, betaalde de ultieme prijs, terwijl het Polen dat ze kende en waarvoor ze vocht haar de rug lijkt toe te keren.

Dit is een voorbeeld, en ik schrijf dit met droefheid, van onvoorstelbare minachting van de kant van staatsinstellingen jegens een burger en zijn tragedie. In een land dat ook maar een greintje morele verantwoordelijkheid kende, zou mevrouw Filiks de steun en bescherming krijgen die ze nodig had. Helaas gebeurde precies het tegenovergestelde.

Minister Adam Bodnar: De vreugde van de vooruitgang van Polen op de ranglijst en de realiteit

In het licht van deze situatie klinkt de vreugde van minister Adam Bodnar over de vooruitgang van Polen op de ranglijst van de rechtsstaat als een aanfluiting. Waar zijn de waarden waarop dit succes zogenaamd gebaseerd is? De vraag blijft retorisch, omdat het beeld van de Poolse realiteit voor zich spreekt: gebrek aan steun, gebrek aan verantwoordelijkheid, gebrek aan gevoeligheid voor de tragedie, wat voor iedereen een reden zou moeten zijn voor diepe reflectie.

Genoeg van deze machteloosheid. Genoeg van dit "het kan niet" van Bodnar. Wij eisen gerechtigheid!

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

De zaak van de dood van het kind van Magdalena Filiks vormt een last voor PiS en Soeverein Polen

28 oktober 2024

De informele druk op het openbaar ministerie om de dood van het kind van Magdalena Filiks, opgejaagd door politici en propagandisten van PiS en Soeverein Polen, niet te onderzoeken, is het gevolg van de angst van Kaczyński en Ziobro voor een volledige ineenstorting.

Politici kunnen in Polen met veel dingen wegkomen, maar het veroorzaken van de dood van een kind is iets dat zowel PiS als het soevereine Polen volledig kan vernietigen. Kaczyński en Ziobro zijn zich hiervan bewust en daarom zijn ze vastbesloten de dreiging te vermijden dat ze verantwoordelijk worden gehouden.

Het onderzoek bij het Openbaar Ministerie is vanaf het begin geblokkeerd en onhandig uitgevoerd. Het onderzoek vindt plaats op de plaats waar het misdrijf heeft plaatsgevonden, in het parket dat mogelijk aan de strafprocedure heeft deelgenomen. Adam Bodnar reageert niet op deze onregelmatigheden, die tot massale kritiek leidden.

De aanval op het kind door politici en hun helpers werd uitgevoerd omdat zijn moeder geïnteresseerd was in de oplichting van PiS en Soeverein Polen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku