Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen viert Allerheiligen 2024

Gestart door Pieszyce, 1 november 2024, 22:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen viert Allerheiligen

1 november 2024

Cmentarz Komunalny we Włocławku (1 listopada 2021 r.)   
Gemeentelijke begraafplaats in Włocławek (1 november 2021)
Foto:     Rafał Jendrzejewski     CC0

Polen bezoeken begraafplaatsen om kaarsen aan te steken op de graven van hun geliefden, aangezien het land vrijdag de katholieke Allerheiligen viert.

Allerheiligen, of het Hoogfeest van Allerheiligen, wordt gevierd op 1 november om alle heiligen van de katholieke kerk te eren, en Polen maken vaak lange reizen naar hun geboorteplaatsen om hun familieleden te herdenken en hun graven te bezoeken.

Het maakt deel uit van een bredere traditie die zich uitstrekt tot Allerzielen op 2 november
1 november is een nationale feestdag in Polen en tal van andere historisch katholieke landen.

Begraafplaatsen in het hele land, waaronder de Powązki-begraafplaats in Warschau, zamelen op deze dag geld in voor de renovatie van grafstenen.

In de westerse christelijke kerk wordt paus Gregorius III (731-741) vaak gecrediteerd voor het vaststellen van 1 november als de datum voor Allerheiligen, volgens de website Christianity.com.

Paus Gregorius IV (827-844) breidde de viering op 1 november uit naar de hele kerk, merkte het persbureau CNA op.

Allerheiligen eert ook "allen die zijn overgegaan naar het koninkrijk der hemelen", aldus de katholieke kerk.

De Poolse politie lanceerde hun jaarlijkse verkeersveiligheidscampagne Operation Torch en intensiveerde de verkeerspatrouilles in de aanloop naar de feestdag.

Agenten zeggen dat ze erop letten dat automobilisten nuchter zijn, zich aan de maximumsnelheid houden en zich aan de verkeersveiligheidsregels houden.

(tf)

Bron: IAR,  polskieradio.pl by tf

torun marcel

Ik vind het een mooie traditie ook al geeft het in de families wat stress.
Mijn schoonfamilie maakt eerst de graven / grafstenen schoon.
De dag voor 1 november grondiger en de versiering wordt aangebracht.
De dag zelf worden de graven officieel bezocht.
In ons geval zijn de begraafplaaten dichtbij, anders doe je dat allemaal
op een dag.
Ik heb mij voorgenomen om niet in een graf te komen om te voorkomen dat
de Poolse nabestaanden elk jaar met 1 november en Kerstmis druk zijn met mij.

Pieszyce

In ons geval zijn de begraafplaatsen ver weg.

Van mijn kant zei mijn vader, bezoek me maar niet, koop een wijntje en proost thuis op mij.
De kant van Ewa, is nog moeilijker, omdat als we daar naar het kerkhof moeten, wordt het hotelwerk.
Zonder eigen vervoer niet te doen.

In het menu van het forum staat een link naar begraafplaatsen en kun je een digitaal kaarsje branden.

Pieszyce

Allerzielen op de begraafplaats in Boronowo
Foto:  Przykuta  CC BY-SA 3.0