Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Vechtpartij in "Kropka nad i". 'Meneer, u verlaat het programma zo.'

Gestart door Pieszyce, 2 november 2024, 00:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vechtpartij in "Kropka nad i". 'Meneer, u verlaat het programma zo.'

Onet News-journalisten
31 oktober 2024, 20:47

Het onderwerp van de ramp in Smoleńsk leidde tot discussies in het programma "Kropka nad i" op TVN24. Jacek Sasin zei op een gegeven moment: "Je zegt dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden en dat Poetin een engel is." Deze woorden maakten Monika Olejnik woedend. "Meneer, u verlaat het programma zo meteen als u zich niet bij mij verontschuldigt, " zei ze.

Het onderwerp van de Smoleńsk-ramp en de recente woorden van Antoni Macierewicz wekten emoties op in de studio. – Rusland en Duitsland, die ernaar streefden een Euraziatisch systeem te creëren, besloten dat het noodzakelijk was de president te vermoorden, zei de voormalige minister van Defensie.

Monika Olejnik vroeg Jacek Sasin waarom het rapport van het Amerikaanse NIAR-instituut, opgesteld in opdracht van de Smoleńsk-subcommissie van Antoni Macierewicz, de aanval niet vermeldt en waarom de PiS-regering de NAVO hierover niet heeft geïnformeerd.

— Het baart mij zorgen dat we hier, bijna vijftien jaar na deze tragedie, nog steeds over discussiëren. En wij maken ruzie omdat Donald Tusk, destijds premier, besloot dit onderzoek aan de Russen over te dragen, zei Jacek Sasin.

Monika Olejnik antwoordde vervolgens dat de PiS-regering en de Smoleńsk subcommissie geen bewijs hadden van explosies in het vliegtuig. Jacek Sasin antwoordde: "Het is jouw inschatting."

- Vanwege het rampzalige besluit van Tusk om alles aan de Russen over te dragen, zijn de Russen de daders in deze zaak en zijn ze geïnteresseerd in het verbergen van de waarheid - zei de PiS-politicus. - Je had deze waarheid kunnen ontdekken - antwoordde Monika Olejnik en vroeg waarom het vliegtuigwrak niet naar Polen werd gebracht. - Hoe moesten we hem pakken? Een divisie naar Smoleńsk sturen? - antwoordde Sasin.

Een ruzie over de naam Vladimir Poetin

"Je verdeelde Polen en vertelde de mensen dat er een aanval had plaatsgevonden", zei de TVN24-journalist.

- En je zegt dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden en dat Poetin een engel is - antwoordde Jacek Sasin. Deze woorden verontwaardigd de gastheer van het programma. 'Meneer, u verlaat het programma zo meteen als u zich niet bij mij verontschuldigt,' zei ze.

- Ik kan ook helemaal niet naar je toe komen, je nodigt me hier uit en censureert dan mijn uitspraken - antwoordde de politicus.

- Hoe durf je te zeggen dat ik zeg dat Poetin een engel is? Hoe durf je? - vroeg Monika Olejnik en eiste een verontschuldiging.

Uiteindelijk verontschuldigde de politicus zich niet, hoewel zowel hij als Monika Olejnik het erover eens waren dat Vladimir Poetin een crimineel is.

'Echt, het was een schandaal, wat je zei.'

Helemaal aan het einde van het programma ontstond er een verhitte woordenwisseling. - Ik dacht dat je van mening was veranderd, maar er verandert niets - zei de journalist.

- Nou, zie je, ik verander veel dingen, maar niet deze specifieke - zei Sasin.

'Echt, wat je zei was een schandaal,' antwoordde Olejnik.

— Maar veroordeel me alsjeblieft niet hier in de ether. Misschien kunnen we dit verder bespreken? Omdat ik niet kom om jou te beoordelen, en jij mij uitnodigt om te oordelen, betoogde de politicus.

- Je hebt echt overdreven - zei de presentator aan het einde van het programma.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

DP
Onet News-journalisten

Bron:   onet przez DP      język po Polsku