Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een bekende advocaat roept Radosław Sikorski op als PO-kandidaat

Gestart door Pieszyce, 11 november 2024, 00:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een bekende advocaat roept Radosław Sikorski op als PO-kandidaat

10  november 2024

– We hebben een absoluut cruciale beslissing voor de boeg: de keuze van een kandidaat die de genadeslag zal uitdelen aan het Kwaadaardige Rijk dat Kaczyński acht jaar lang in ons land heeft gecreëerd. Zonder de president van de Republiek Polen zullen kwesties als de rechtsstaat, de schikking (pardon!) en het ontslag van in diskrediet gebracht personeel vastlopen. We hebben absoluut geen keus: we moeten de presidentsverkiezingen winnen. Bij besluit van voorzitter Donald Tusk ligt de verantwoordelijkheid voor deze keuze bij ons. Voel het gewicht van deze beslissing! Namens miljoenen KO-kiezers hebben wij de eer en de plicht om degene te kiezen die de grootste kans heeft om te winnen. Onze fout kan Polen de recidive van het kwaad kosten. Onze overwinning zal de overwinning van ons allemaal zijn. Wij zijn degenen die moeten kiezen uit de twee door de premier aangewezen kandidaten, schrijft Roman Giertych.

– We hebben twee geweldige mensen: goed opgeleid, intelligent, eerlijk en ervaren. Hun steun in de peilingen is vrijwel identiek (United Survey van maandag, tweede ronde, Trzaskowski 55,8% en Sikorski 54,1%). De resultaten zijn vergelijkbaar in interne peilingen, maar het zijn niet de peilingen die de verkiezingen winnen. We weten hoe de peilingen de voorkeur gaven aan de Democratische kandidaat en hoe deze eindigde. We moeten degene kiezen die de grootste kans heeft om te winnen, geleid door onze eigen rede en intuïtie.
Je weet dat ik Radek al heel lang ken, en Rafał nog maar iets korter. Ik beschouw ze allebei als mijn vrienden en degene die de voorverkiezingen wint, zal ik met al mijn kracht steunen om de verkiezingen te winnen. Ik zou u graag mijn argumenten willen presenteren waarom ik Radek steun en ik beloof u dat de enige reden voor deze steun een koude inschatting is van de kansen om de tweede verkiezingsronde te winnen. Als ik dacht dat Trzaskowski een betere kans had, zou ik hem steunen, ondanks zijn langdurige vriendschap met Radek.

– We leven in een wereld waar de tijd van mooiere winnaars voorbij is. Kamala Harris was duizend keer sympathieker dan Trump, en toch verloor ze. In moeilijke tijden zoeken mensen naar stoere leiders. Radek is met zijn karakter, oorlogsverleden en harde (soms brute) taalgebruik zo'n leider. En wie PiS ook kiest, er is niemand met een stoerder karakter. Dit garandeert dat Sikorski de partijkandidaat van Kaczyński in een rechtstreeks gevecht zal verpletteren. Mensen zijn op zoek naar een president die een leider zal zijn. Sikorski voldoet 100% aan dit criterium.

Er is ook een tweede argument.

– Ik geloof dat Sikorski een betere kans heeft omdat zijn publieke imago niet zo naar links is gekanteld. Soms ten onrechte, maar de media maakten van Trzaskowski een meer centrumlinkse kandidaat dan een centristische kandidaat. We zagen dit vooral in het geval van de verordening inzake kruisen, die dit beeld van Raphael stevig verankerde. Ik ben bang dat dit element meedogenloos herhaald zal worden in de campagne. En helaas leert al mijn jarenlange ervaring mij dat dit een effectief argument kan zijn. Op dezelfde manier gebruikte PiS in 2020 een banale regelgeving van de vice-president van Warschau, Paweł Rabiej, over onderwijs over gender. Dit werd een miljoen keer herhaald en had een enorme impact op Trzaskowski's (oneerlijke) verkiezingsverlies. De kwestie van de kruisen is voor PiS nu als een geschenk uit de hemel gekomen. Verkiezingen worden niet in Warschau gewonnen, maar in Końskie – zei Grzegorz Schetyna ooit, en in Końskie is de kwestie van de kruisen een bloedserieuze kwestie.

– Welke beslissing we ook nemen, niets zal ons verdelen. Wie verliest, zal wie wint steunen, en wij zullen werken aan de overwinning van onze gemeenschappelijke kandidaat. En ik doe een beroep op ons om ons tijdens deze korte voorverkiezingen te onthouden van elke persoonlijke aanval. Laten we klasse tonen en laten zien dat we een gemeenschappelijk doel hebben: winnen van PiS en hen tot het einde verantwoordelijk houden. Denk alstublieft goed na over mijn argumenten, uitsluitend gebaseerd op de inschatting van de kansen van de kandidaten in de tweede ronde. Het lot van ons vaderland en onszelf hangt van deze beslissing af. We moeten deze verkiezingen winnen en ik geloof dat we ze zullen winnen. En ik geloof dat Radosław Sikorski dankzij jouw beslissing deze verkiezingen zal winnen - vat Roman Giertych samen.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku