Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Krachtige woorden van Bugajski

Gestart door Pieszyce, 16 november 2024, 22:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Krachtige woorden van Bugajski:
De onthulde 'Lublin-affaire' toont de diepe verslechtering van de staatsstructuren onder PiS-heerschappij!

14 november 2024

– In het licht van de recente gebeurtenissen en de publicatie van het artikel getiteld "ABW-officieren en illegaal toezicht tijdens de PiS-regering. "We hebben belangrijke opnames" die de publieke aandacht vestigden op de rol die ik speelde bij het onthullen van onregelmatigheden in de activiteiten van de Binnenlandse Veiligheidsdienst in de context van het "Lubin-schandaal". Ik voel me verplicht om verschillende belangrijke feiten en persoonlijke reflecties te presenteren - schrijft Łukasz Bugajski.

– Door te besluiten de misstanden bij de Binnenlandse Veiligheidsdienst aan het licht te brengen, begon ik een uitputtende strijd voor de waarheid, die gepaard ging met enorme risico's. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat de onregelmatigheden die ik heb meegemaakt geen geïsoleerde gevallen zijn, maar een symptoom zijn van een dieper liggend probleem dat de structuur van deze instelling beïnvloedt. Ik ben van mening dat het publiek een verklaring en verantwoordelijkheid verdient voor de illegale acties van het agentschap, en dat de verantwoordelijken passende consequenties zullen ondervinden, voegt Bugajski eraan toe.

– De onthulde 'Lublin-affaire' toont de diepe verslechtering van de staatsstructuren onder het PiS-bewind. Dit is echter het topje van de ijsberg: een veel breder en dieper probleem, dat verder gaat dan zowel mijn persoonlijke ervaring als het probleem van de overlappende belangen van lokale overheden, geheime diensten en de afvalindustrie in Neder-Silezië. Het publiek heeft er recht op de volledige omvang van deze onregelmatigheden te kennen. Daarom ben ik van plan te blijven handelen in overeenstemming met de waarden die mij naar deze plek hebben geleid en mijn overtuiging verder hebben versterkt dat het de moeite waard is om voor gerechtigheid en waarheid te vechten, ongeacht tegenslagen - vat Łukasz Bugajski samen.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Sowa banden 2.0. Vuile spelletjes van smerige diensten
De overheid heeft geen controle over hen

15 november 2024

De speciale diensten in Polen zijn verstoken van effectieve controle en voeren hun eigen spelletjes en spelletjes uit, die zeer gevaarlijk zijn voor de nieuwe regering. Volgens onze informatie wordt onder meer Sowa Tapes versie 2.0 voorbereid. Donald Tusk is zich er blijkbaar niet van bewust dat zijn regering het slachtoffer kan worden van smerige diensten.

Tegenwoordig beschermen de smerige geheime diensten, opgericht om de staat te beschermen, vooral hun illegale inkomsten. En ze proberen iedereen te neutraliseren die ook maar in de buurt komt van hun walgelijke belangen. Een klein fragment van deze realiteit werd gisteren onthuld door Łukasz Bugajski.

Wat is het probleem? Onder het mom van legale activiteiten proberen functionarissen van de geheime dienst, gebruikmakend van hun speciale bevoegdheden (waaronder het creëren van valse identiteiten, het oprichten van fictieve bedrijven, het bekijken van bankrekeningen en toegang tot facturen) en psychologische vaardigheden – inclusief manipulatie en intimidatie, winstgevende ondernemingen over te nemen en ofwel steekpenningen afpersen of zelfs hele bedrijven overnemen of hun eigen bedrijven oprichten.

De diensten voeren ook eigen (!) illegale onderzoeken uit tegen mensen die hen bedreigen of storen, vaak onder valse voorwendselen. Een extreem voorbeeld is het illegale toezicht op journalisten – bijvoorbeeld Tomasz Szwejgiert, adjunct-hoofdredacteur van Wieści24.pl, die een dodelijke bedreiging vormt voor de Wąsik- en Kamiński-regelingen. Het toezicht van de journalist gaat tot op de dag van vandaag door, hij wordt gevolgd door CBA-mensen en niet alleen die.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku