Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een krachtige brief van Radosław Sikorski over de presidentsverkiezingen van 2025

Gestart door Pieszyce, 17 november 2024, 01:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een krachtige brief van Radosław Sikorski over de presidentsverkiezingen van 2025

16 november 2024

Radosław Sikorski schreef een krachtige brief aan de leden van de Burgercoalitie. Daarin schrijft hij over veiligheid en verantwoordelijkheid.

Collega's,

Ieder van u, leden van het Burgerplatform, Nowoczesna, het Poolse Initiatief en de Groenen, heeft een grote verantwoordelijkheid. Het is aan u wie de kandidaat wordt van de Burgercoalitie bij de presidentsverkiezingen en daarom, zoals ik diep van mening ben, de volgende president van de Republiek Polen.

Ik stel mij kandidaat voor uw nominatie in de overtuiging dat ik in de realiteit van 2025 de beste kans heb om het duel met de PiS-kandidaat te winnen. Ik kan alleen maar positief spreken over de burgemeester van Warschau, Rafał Trzaskowski. Ongeacht wie je als kandidaat vertrouwt, ik verbind mij ertoe om met al mijn kracht te werken aan de overwinning van de kandidaat van de Burgercoalitie. Voordat u een beslissing neemt, wil ik u graag de redenen vertellen waarom ik besloot om uw steun te vragen.

Sinds 2020 zijn de tijden veranderd. In de ruim twintig jaar dat ik in overheidsdienst ben geweest, is de internationale situatie nog nooit zo onzeker geweest. Er is een oorlog gaande in het buitenland en in het voorjaar van 2025 kunnen er gebeurtenissen plaatsvinden die de machtsverhoudingen in de wereld zullen veranderen en een grote impact zullen hebben in Polen. Veiligheidskwesties zullen de presidentiële campagne domineren.
Sinds 2020 zijn de tijden veranderd. Vandaag zijn wij aan de macht. Anti-PiS-emoties zullen niet genoeg zijn om de verkiezingen te winnen, waarover waarschijnlijk in de tweede ronde zal worden beslist. Om te winnen hebben we een kandidaat nodig die zowel liberale als conservatieve gevoeligheden combineert.

Sinds 2020 zijn de tijden veranderd. PiS zit vandaag in de oppositie, wanhopig op zoek naar zijn laatste steunpunt, namelijk het presidentiële paleis. Hoewel uit de huidige peilingen blijkt dat zowel ik als Rafał Trzaskowski winnen in de tweede ronde, laten we onszelf niet wijsmaken dat het een mooie campagne gaat worden. Ik ben klaar om dag en nacht te vechten om onze overwinning veilig te stellen. Ik weet wat voor soort strijd ik zal voeren, ik beloof dat ik niet zal opgeven onder de omstandigheden van een meedogenloze campagne.

Ik wil mijn potentiële presidentschap graag gebruiken om te werken aan een veilig Polen: met een sterk leger, strakke grenzen en bewezen allianties. Samen met premier Donald Tusk zouden we de diplomatieke macht van Polen kunnen opbouwen. Als reactie op de zorgen die ik wel eens hoor: ik verzeker u dat ik nooit zou hebben besloten om op uw nominatie te solliciteren als ik er niet van overtuigd was geweest dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken in goede handen zou blijven.

Als president zal ik werken aan de wederopbouw van de nationale gemeenschap en het patriottisme bevorderen dat de verschillende gevoeligheden van Polen verenigt. Ik zal vechten voor waardigheid voor iedereen; burgerlijke partnerschappen en veilige abortus zijn een kwestie van respect, niet van ideologie. Ik zal streven naar energiezekerheid: kernenergie en Poolse windmolens in de Oostzee ten dienste van goedkope en schone energie. Ik zal de sprong van Polen naar de moderniteit steunen, omdat snelle en toegankelijke spoorwegen, investeringen in luchthavens en toetreding tot de G20-landen niet alleen een maatstaf zijn voor onze ambitie, maar ook een manier om de levenskwaliteit van Poolse vrouwen en mannen te verbeteren.

De president moet de grondwet en de geloofwaardigheid van de staat bewaken. Tijdens de PiS-regering werden veel mensen vervolgd, veel mensen waren gebroken. We zagen hoe degenen die een autoritaire staat opbouwden, promotie maakten. Ik beloof u dat ik al het mogelijke zal doen om de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen en de fouten te herstellen. Degenen die de afgelopen acht jaar voor de democratie hebben gevochten, moeten gewaardeerd en erkend worden. Ik beloof dat ik geen enkele persoon uit de vorige regering zal vergeven die is veroordeeld voor misdaden gepleegd in 2015-2023.

Tenslotte wil ik nog iets zeggen over een onderwerp dat door enkele journalisten aan de orde is gesteld. Mijn vrouw, Anne Applebaum, heeft bewust en vrijwillig Polen als haar thuis gekozen. Ze nam het Poolse staatsburgerschap aan en leerde onze moeilijke taal. Niemand en niets zal haar Poolsheid wegnemen.

Collega's, de voorverkiezingen bevestigen dat onze coalitie echt burgerlijk is. Tegenwoordig weegt de stem van een lid even zwaar als de stem van de minister. De tijden zijn veranderd en de inzet van de verkiezingen is nog groter geworden. Ik weet dat we de beste kandidaat zullen kiezen op basis van de welvaart en veiligheid van Polen.

Ik vraag nederig om uw steun,

Radosław Sikorski

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Analyse van Sikorski's brief aan leden van het Burgerplatform. "Goed doordachte boodschap"

16 november 2024

De brief van Radosław Sikorski aan de leden van de Burgercoalitie is een goed opgebouwd strategisch document met als doel steun te verwerven bij de voorverkiezingen voor de presidentskandidaat. Sikorski benadrukt duidelijk de noodzaak om zich aan te passen aan de veranderde politieke realiteit, en wijst erop dat de situatie in het land en in de wereld sinds 2020 aanzienlijk is veranderd. Hij benadrukt dat de huidige uitdagingen nieuwe strategieën vereisen, en zijn ervaring en aanpak spelen in op deze behoeften.

Veiligheid is een belangrijk thema in de brief. Sikorski vestigt de aandacht op de onzekere internationale en oorlogssituatie net buiten de Poolse grens, en benadrukt dat dit onderwerp de presidentiële campagne zal domineren. Hij verzekert dat zijn potentiële presidentschap zich zal concentreren op het opbouwen van een sterk leger, het beschermen van grenzen en het versterken van internationale allianties. Het biedt ook een visie op Polen als diplomatieke macht, die nauw samenwerkt met premier Donald Tusk.

Sikorski probeert verschillende groepen te verenigen in de Burgercoalitie, waarbij hij wijst op de behoefte aan een kandidaat die liberale en conservatieve gevoeligheden combineert. Hij is duidelijk toegewijd aan eenheid en samenwerking in het licht van de meedogenloze campagne die waarschijnlijk zal volgen. In de brief benadrukt hij zijn ervaring en bereidheid om voor de overwinning te vechten, terwijl hij tegelijkertijd wijst op zijn vastberadenheid en weerstand tegen moeilijkheden.

Het roept ook belangrijke kwesties op voor moderne kiezers, zoals burgerlijke partnerschappen, veilige abortus, energietransformatie en infrastructuurontwikkeling. Hij presenteert zichzelf als een moderne kandidaat die Polen wil introduceren in de groep van de meest ontwikkelde landen ter wereld.

Sikorski verwijst ook naar de controverses die verband houden met de periode van PiS-heerschappij, waarbij hij belooft degenen die verantwoordelijk zijn voor machtsmisbruik ter verantwoording te roepen en de veroorzaakte fouten te herstellen. Hij verzekert dat zijn prioriteit zal zijn het naleven van de grondwet en het versterken van de geloofwaardigheid van de staat.

In het laatste deel van de brief verwijst hij naar aanvallen op zijn vrouw, Anne Applebaum, waarbij hij de nadruk legt op haar betrokkenheid bij het Poolse leven en haar gehechtheid aan het land, die bedoeld is om beschuldigingen over haar loyaliteit te weerleggen.

De hele brief is bedoeld om leden van de Burger Coalitie ervan te overtuigen dat Sikorski de kandidaat is die het beste reageert op de uitdagingen van vandaag en de overwinning bij de presidentsverkiezingen kan verzekeren. Zijn toon is zowel beslissend als verzoenend, wat getuigt van een goed doordachte communicatiestrategie.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Mooie plannen van deze presidentskandidaat, Sikorski zou best een goede president kunnen zijn. Maar dan moet hij wel eerst gekozen worden. En dan wil ik toch even wijzen naar de USA. "It's the economy, stupid.....". Woorden van Bill Clinton die wijs bleken te zijn want hij won er in 1992 de verkiezingen mee. En ook Donald Trump, hoewel geen vriend van Clinton, heeft deze woorden ter harte genomen en de kiezers ingehamerd, dat het leven vier jaar geleden (zijn eerste periode als president) veel goedkoper was dan nu. Door de inflatie is dat inderdaad een feit maar Trump gaf ten onrechte hiervan president Biden en zijn regering volledig de schuld. Die nuance ontging de meeste kiezers en het resultaat is bekend......
Nu terug naar Polen. Wat ik zo uit gesprekjes met "de gemiddelde kiezer" opvang, is dat ook in Polen onvrede bestaat over de fors gestegen prijzen in supermarkt, bij de afrekening gas en elektra en aan de pomp. Vrijwel dagelijks worden we ermee geconfronteerd (in de USA noemen ze dat de sticker shock). OK, de lonen zijn ook gestegen maar het loon komt maar één keer per maand. Dit is al meer dan een jaar zo, de nieuwe regering heeft daar niets aan veranderd. En recent werd zelfs bekend, dat de Poolse economie in het derde kwartaal is gekrompen (klein beetje maar, maar toch....). Zaken als Rechtstaat, Smolensk, Klimaat, Patriotisme, Migratie, Oude Corruptiezaken, enz. zijn ook interessant maar ver van ieders bed, het dagelijkse leven is wel duur geworden.
Kortom, "de gemiddelde kiezer" heeft het gevoel, dat het feitelijk in het boodschappenbudget niet goed met de economie en ziet dat nu ook cijfermatig bevestigd. En ter herinnering: dit speelde een jaar geleden ook al en heeft bijgedragen aan het verlies van PiS.
En dan kom ik bij alle mooie plannen van Sikorski en dan lijkt dit probleem goeddeels genegeerd. Toch nog eens goed naar Trump kijken, "it's the economy".

Pieszyce

Hai Bobal,

Wat veel Polen naar mijn idee vergeten, is dat als de lonen omhoog gaan, dat alles omhoog gaat.

Er is meer dan alleen, "Netto in het handje" een term die vroeger veel in Nederland gebruikt werd.
Het kost allemaal tijd om op te bouwen en dat moet ook goed gebeuren. Mijn vader was daar keihard in, als er een sollicitant kwam die vroeg, "wat levert deze baan Netto in het handje op", was hij klaar. Mijn vader zei dat steevast, " Te weinig om miljonair te worden, het gaat u goed, de volgende graag".

CiteerZaken als Rechtstaat, Smoleńsk, Klimaat, Patriotisme, Migratie, Oude Corruptiezaken, enz. zijn ook interessant maar ver van ieders bed, het dagelijkse leven is wel duur geworden.

Het zou niet interessant moeten zijn, het zou op minimaal tussen plaats één en plaats twee van de To Do lijst moeten staan.  Naar mijn idee, zou de volgorde - Rechtstaat, Oude Corruptiezaken Klimaat, Smoleńsk, Patriotisme, Migratie, moeten zijn.

Zoals nu de corruptiezaken afgewikkeld worden, gaat het te langzaam en zou het wel eens kunnen gebeuren dat Kaczyński en Ziobro nooit in de gevangenis komen voor hun misdaden wegens laksheid van Bodnar en de rest van het OM. Sikorski kan beloven wat hij wil, maar ik neem aan dat hij niet zelf en alles alleen doet. DAT is nu ook het probleem, naast een rat van een president.

Persoonlijk zou Sikorski van mij nooit mijn stem krijgen, hij is TE grof, te ruw en niet altijd correct. Traszkowski is meer mijn man. Rustig, beleefd, veel goede ideeën en timmert niet zo ruw aan de weg met wat hij heeft bereikt. Maar als President en vicepresident zouden ze het goed doen, dat systeem kent Polen echter niet.  :)   :)

Bobal

Eens met je prioriteitsstelling Pieszyce, dat zou voor het land het beste zijn. Ongeacht of Sikorski of Traszkowski president wordt. Ik wil met mijn post alleen maar aangeven, dat wat ik opvang van "de gemiddelde kiezer" bij hem of haar vooral het boodschappenbudget leeft. En waar haal ik dan die "gemiddelde kiezer" vandaan? Direct van mensen die bij ons klussen doen en van vrienden en buren rechtstreeks en indirect van hen wat ze vooral op hun werk horen, van productievloer tot directiekamer. Geen professionele peiling uiteraard maar best een brede doorsnee uit de maatschappij. Wel vooral in de relatief welvarende regio Poznań. De teneur is, dat de boodschappen nog steeds duur zijn en dat dit onder de huidige regering niet echt is verbeterd. Of de regering daar heel veel aan kan doen wordt in het midden gelaten.
Donald Trump heeft in de USA op een dergelijk gevoel heel goed ingespeeld. Uit onderzoek onder zowel republikeinse en democratische kiezers bleek met ruime meerderheid, dat Kamala Harris inhoudelijk een veel beter programma had. Maar dat was dus niet voldoende om te winnen.....
Traszkowski of Sikorski, ze zullen allebei iets met "the economy" moeten doen als ze teleurgestelde kiezers achter zich willen krijgen. Als die massaal thuisblijven hebben ze toch echt een probleem, PiS heeft immers een trouwe achterban. En ondanks berichten op dit forum over de ineenstorting van PiS bleek uit lokale en EU verkiezingen afgelopen jaar toch steeds 1 op 3 kiezers op PiS te stemmen.

Tot zover mijn analyse en inhoudelijke bijdrage over dit onderwerp, de tijd zal het verder leren.

Bobal

En oeps, in mijn vorige post: rechtstaat moet uiteraard zijn rechtsstaat  :D

Pieszyce

OFF topic  :D

Taaladvies

taaladvies.net › home › rechtstaat / rechtsstaat
Rechtstaat / rechtsstaat - Taaladvies.net
8 juni 2021 - Rechtstaat / rechtsstaat Vraag Schrijf je rechtstaat of rechtsstaat? Antwoord Beide spellingen zijn toegestaan. Toelichting Samenstellingen met het zelfstandig naamwoord recht als eerste lid worden vrijwel altijd gevormd met een tussenklank -s-, bijvoorbeeld rechtsbeginsel, rechtsbron, ...

https://taaladvies.net/rechtstaat-of-rechtsstaat/

Pieszyce

Over Trump zeg ik een ding. Men komt er achter, heb afscheid genomen van Familie
die mij aanvielen omdat ik hem niet wilde steunen en aangaf wat een vis mannetje het is.  >:(
Kon men niet tegen. Pech gehad.  :D

Volgende post waarom ik geen Sikorski fan ben.

Als je president wil zijn moet je ook stijl hebben, zodat men je respecteert, dat zal met dit bericht ver weg zijn.

Je kunt wel hard en populair willen zijn, maar de manier van Traszkowski is meer mijn gedachte voor een president :)

Pieszyce

Sikorski ploegde Andrzej Duda en de stille Agata. Meesterlijk antwoord van de minister

18 november 2024

Radosław Sikorski, bekend om zijn ongevoelige taalgebruik en precieze verbale bezuinigingen, bewees eens te meer dat hij "geen gevangenen maakt" bij verbale botsingen. Tijdens een ontmoeting met kiezers reageerde de minister van Buitenlandse Zaken op de onschuldige vraag van het meisje over het functioneren van het presidentieel paleis met humor, maar ook met een duidelijke politieke boodschap die zeker luid weerklank vond in het paleis in Krakowskie Przedmieście.

Sikorski verwees naar de rol van presidentiële adviseurs en kondigde glimlachend aan: "Ik beloof dat ik de adviseurs zal halveren, omdat ik niet eeuwig hoef te blijven leren." Het is moeilijk om niet op te merken dat dit een subtiele maar nauwkeurige grap is tegen Andrzej Duda, die er herhaaldelijk van beschuldigd wordt afhankelijk te zijn van zijn adviseurs en een gebrek aan onafhankelijkheid te hebben. Sikorski gaf, zoals het een meester van scherpe reacties betaamt, duidelijk te kennen dat hij zichzelf ziet als een onafhankelijke leider en niet als een marionet van zijn omgeving.

Dit is echter niet het einde van goede opmerkingen. De minister voegde er verder met ontwapenende oprechtheid aan toe: 'Mijn vrouw maakt soms wat grove fouten in het Pools, maar ze wilde wel praten.' Deze opmerking is moeilijk anders te lezen dan als een opzettelijke opmerking richting Agata Kornhauser-Duda, die haar man acht jaar lang in stilte vergezelde bij zijn presidentiële activiteiten. Hoewel haar houding verschillend werd beoordeeld, gaf Sikorski duidelijk aan dat het gebrek aan stem van de First Lady in zijn ogen een ernstige imagofout was.

Radosław Sikorski laat eens te meer zien dat er in de politiek geen plaats is voor sentiment. Zijn briljante maar bijtende opmerkingen tonen niet alleen zijn zelfvertrouwen, maar ook zijn gevoel voor het inspelen op de emoties van kiezers. Elk van deze reacties is niet alleen een scherp commentaar, maar ook een vakkundig geconstrueerd verhaal dat hem in de positie plaatst van een politicus die vertrouwen heeft in zijn competenties en klaar is om te handelen.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Nog even kort over de VS.

Ik volg Twitter, BlueSky en nog wat anderen, er is veel onvrede en sommigen voelen zich bedrogen.  :(

De drie musketiers willen 2Biljoen besparen en geven aan dat iedereen zal lijden.
Obama care wordt afgebroken
De Veteranen krijgen 50% minder vergoeding voor ziektekosten.

Ik zou nooit gestemd hebben op hen.

Men is ook nog aan het onderzoeken welke gemene streken men heeft uitgevoerd om te winnen
Voor mij was het zeker rigged.

In Polen moet men ook oppassen want voor men het weet zit de eend weer op de troon.

Bobal

Wow, vier reacties op mijn posts!

Voor de taalkundige toelichting: dank, nooit te oud om te leren  ;) .

Trump: ik was ook verbaasd, dat zo'n 75 miljoen mensen in een dergelijk machtig en welvarend land op een narcistische leugenaar hebben gestemd. Die zit er echt niet voor hen. Ze gaan het wel merken  >:( .

En de laatste volzin van Pieszyce " In Polen moet men ook oppassen want voor men het weet zit de eend weer op de troon.": dat is dus waar ik in mijn posts voor waarschuw.

Pieszyce

;D  ;D  ;D

Beter te b=veel dan te weinig. hahah

Je hebt het oude forum niet meegemaakt voor 2010, daarna liep het terug omdat velen hun liefde hier hadden.  :'(

Vroeger ruimde de CIA slechte kandidaten op, maar dat gebeurt ook niet meer.

We wachten af.  ;)

Pieszyce

Radoslaw Sikorski heeft opdracht gegeven voor een presidentiële peiling in Engeland
We onthullen de resultaten

Kamil Dziubka
20 november 2024

Een enquête in opdracht van Radosław Sikorski van het kantoor van een adviseur van de voormalige Britse premier zou aantonen dat Poolse respondenten hem, en niet Rafał Trzaskowski, als de betere presidentskandidaat zien. Onet heeft de resultaten gezien van een peiling die bijna een week na de Amerikaanse presidentsverkiezingen is uitgevoerd.

Een peiling rechtstreeks van de eilanden

- In deze verkiezing, in de tweede ronde, strijden we om de conservatieve kiezer. Deze zeer professionele peiling laat zien dat Radek in dit opzicht een betere kandidaat is dan Trzaskowski," vertelt een KO-politicus, een aanhanger van het hoofd van de diplomatie, aan Onet.

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez Kamil Dziubka     język po Polsku

Pieszyce

Dus de peiling is 11 november gehouden. Is dat niet asociaal SIkorski, zo manipuleer je de verkiezingen, wat niet terecht is.

De vraag, "waar ben je beter in, President, of minister van Buitenlandse zaken" zou terecht gesteld moeten worden, voor mij ben je teveel een Havik.