Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Mikołaj Murczkiewicz: vandaag zeg ik Sikorski

Gestart door Pieszyce, 18 november 2024, 00:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Mikołaj Murczkiewicz: vandaag zeg ik Sikorski

17 november 2024

Als iemand mij een jaar geleden zou vragen – Trzaskowski of Sikorski, zou ik Trzaskowski zonder veel aarzeling antwoorden. Vandaag zeg ik echter - Sikorski - schrijft Mikołaj Murczkiewicz.

Een jaar geleden zag ik minister Sikorski als een politieke burn-out wiens gloriedagen achter hem lagen, maar toen hij terugkeerde naar het ministerie van Buitenlandse Zaken bleek dat hij nog steeds een politicus van wereldklasse is en een groot diplomaat, die ook zijn standpunten heeft herzien en vandaag de dag ligt dichter bij het Tory-conservatisme en is voor mij veel beter verteerbaar.

Trzaskowski kreeg veel kansen die hij niet benutte. De periode sinds de verkiezingen van 2020 in zijn carrière lijkt alsof Trzaskowski de troonopvolger was, wachtend op de dood van de koning. Hij kreeg een duidelijke kans om de partij over te nemen, maar die miste hij, wat resulteerde in de terugkeer van Tusk. Toen was hij geheel afwezig, en zijn campagne in Warschau dit jaar werd gekenmerkt door vrijwel nul betrokkenheid, in de overtuiging dat waarom proberen als je het presidentschap in handen hebt, en de hoofdstad slechts een wachtkamer is in de rij voor de verkiezingen. troon toch.

Trzaskowski is ongetwijfeld een groot spreker en een PR-tijger die eventuele inhoudelijke tekortkomingen goedmaakt met charisma dat zijn tekortkomingen verhult. De vraag is hoe lang je de hele tijd op een mooie PR kunt rijden als je blijk geeft van een totaal gebrek aan toewijding en overtuiging dat de weg naar het presidentiële paleis een zachte wandeling is? Trzaskowski wacht, Sikorski vecht. Sikorski toont volledige inzet en bewijst bij elke stap dat hij een betrokken president kan zijn en relatief onafhankelijk ten opzichte van de moederpartij, en niet slechts een knappe kroonluchter die aardig praat en zich niet bemoeit.

Sikorski als president is een grote toegevoegde waarde voor de Poolse diplomatie en controle over de strijdkrachten en een grotere garantie dat hij niet zal slapen in geval van een crisis. Ongeacht haar afkomst geloof ik ook dat Anne Applebaum een geweldig materiaal is voor een first lady die, net als Jolanta Kwaśniewska en Maria Kaczyńska in het verleden, een actieve, niet stille first lady zal zijn die het ambt van de president zal aanvullen, en niet zomaar een sieraad.

Bron: