Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De anatomie van het schandaal

Gestart door Pieszyce, 26 november 2024, 17:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ik heb eer over nagedacht of ik het zou plaatsen, maar de rotstreken van Jacek Kurski in samenwerking met overheid en kerk mogen altijd onder de aandacht worden gebracht.

2 mensen trouwen, ook omdat het moet wegens zwangerschap, en 7 mensen worden ongelukkig door de handelswijze van de eerste.  >:(

Klein, nou ja klein . . . . . . voorbeeld van de manipulatie zucht in Polen.

Het staat in deze categorie omdat het over een politicus gaat. ;) 

Pieszyce

Achter de schermen van Jacek Kurski's tweede huwelijk en zijn afspraak met de hiërarchen

Land
25 november 2024

Het Metropolitaan Tribunaal van Gdańsk, dat in 2019 het kerkelijk huwelijk van de toenmalige president van TVP, Jacek Kurski, "nietig" verklaarde, verbood hem een nieuw sacrament te sluiten. Het verbod werd opgeheven door de bisschop van Gdansk, Sławoj Leszek Głódź. We onthullen de bevindingen van de kerkelijke rechtbank en haar deskundigen.

De brief die bij onze redactie binnenkwam, had geen afzender. Uit de postzegel op de envelop blijkt dat deze vanuit Gdańsk is verzonden. Binnenin een kopie van de uitspraak van het Gdańsk Metropolitan Tribunaal van 26 maart 2019 over de ongeldigheid van het huwelijk (Nullitatis Matrimonii) van Jacek Kurski en zijn eerste vrouw.

Op de kopie zit een handgeschreven briefje: 'Verontwaardigde priester.'

Het belangrijkste – naar de mening van de afzender – fragment is gemarkeerd met een markering.

Dit is punt 18 van het arrest. Het stelt duidelijk dat, hoewel het Hof het huwelijk nietig verklaart, "vanwege het aangetoonde onvermogen om essentiële huwelijksverplichtingen na te komen om redenen van geestelijke aard, het verboden is om de eiser, Jacek Olgierd Kurski, toe te staan een nieuw huwelijk aan te gaan, waarover er passende aantekeningen gemaakt moeten worden. Elke intrekking van dit verbod na overleg met het Metropolitaan Tribunaal van Gdańsk valt onder de bevoegdheid van de bevoegde Ordinaris.

Betaalmuur:

Bron: 

Pieszyce

Smerige daden vereisen verantwoordelijkheid
Waarom schreven we over de backstage van Jacek Kurski's bruiloft?

Kerk
25 november 2024
Wojciech Czuchnowski / Małgorzata Skowrońska

De wond die de gemeenschap vier jaar geleden werd toegebracht, is nog steeds open. Polen, zowel gelovigen als niet-gelovigen, herinneren zich eenvoudigweg dit spektakel.

Het tweede kerkelijk huwelijk van Jacek Kurski was een demonstratie van overheid en minachting. Een opzichtige en arrogante demonstratie.

In de zomer van 2020 liet de toenmalige president van de publieke televisie van de regering, omringd door de hoogste vertegenwoordigers van de regering, onder leiding van de voorzitter van PiS, de Polen zien dat er betere en slechtere burgers zijn. De beteren kunnen de kerkelijke hiërarchen vragen om het door de kerkelijke rechtbank opgelegde verbod op het aangaan van een tweede huwelijk op te heffen. En een bruiloft op een plek die voor anderen ontoegankelijk is. Ze kunnen ermee pronken terwijl ze lachen in het gezicht van degenen die inferieur zijn. Ook aan de aanhangers van het geloof dat zij beweren te verdedigen.

Bron: wyborcza.pl przez Wojciech Czuchnowski / Małgorzata Skowrońska     język po Polsku

Bobal

"All animals are equal, but some are more equal than others" (George Orwell, Animal Farm, 1945).

Pieszyce

Pater Paweł Gużyński: Het episcopaat moet reageren op de nietigverklaring van het huwelijk van Jacek Kurski

Alleen op Wyborcza.pl
26 november 2024
Małgorzata Skowrońska

Wat schandalig is, is de manier waarop de kwestie van de nietigverklaring van het huwelijk van Jacek Kurski werd 'afgehandeld' zodat het correct in de kranten zou staan, maar ook de toon van deze ceremonie, die plaatsvond in een heiligdom dat belangrijk is voor katholieken. Geen wonder dat mensen verontwaardigd zijn over Kurski en de bisschoppen die aan deze praktijk deelnamen, zegt de Dominicaanse pater Paweł Gużyński.

Małgorzata Skowrońska: We onthulden in "Wyborcza" de achtergrond van de nietigverklaring van Jacek Kurski's eerste kerkelijk huwelijk. Katholieke leken en geestelijken met wie we vóór de publicatie van deze tekst spraken, spreken van schandaal. Is jouw vader ook geschokt door het feit dat alles in de kerk geregeld kan worden?

Pater Paweł Gużyński, Dominicaan: - Dit schandaal heeft vele dimensies. Ik herinner me de tijd dat de heer Kurski het tweede sacrament van het huwelijk met veel pracht en praal vierde in het heiligdom van Łagiewniki. Ik herinner me duidelijk de bekentenissen uit die tijd, die ik vlak na deze beroemde bruiloften hoorde. Ik zal het geheim niet schenden als ik zeg dat katholieken die zich in een soortgelijke situatie als die van de heer Kurski bevonden na het uiteenvallen van de vakbonden, absoluut geschokt waren door deze situatie. Ze hadden de behoefte om het luid te zeggen, in de biechtstoel. Het is ook geen geheim dat veel echtparen in de Kerk serieuze redenen hebben om de nietigverklaring van het sacrament van het huwelijk aan te vragen, maar hun zaken slepen, ondanks de vereenvoudiging van de procedure door paus Franciscus, lang aan of vinden geen oplossing c.q gelukkig einde. Ze kregen daarom de directe boodschap dat er gelijken en meer gelijken zijn in de Kerk.

Bron:  krakow.wyborcza.pl przez  Małgorzata Skowrońska      język po Polsku

Pieszyce

Citaat van: Bobal op 26 november 2024, 18:11 "All animals are equal, but some are more equal than others" (George Orwell, Animal Farm, 1945).

Men zegt het, maar deugen is iets anders.

De  PiS Paus Marek Jędraszewski met zijn knecht Aartsbisschop-emeritus Stanisław Kardinaal Dziwisz doen waar ze zin in hebben en geven geen snars om anderen.
Maar gezien de laatste uitspraken van Franciscus, ben ik er klaar mee.
Ik verwacht geen goeds meer.

Bisschoppen die verboden worden om nog iets te doen vanwege bescherming van Pedofielen, gaan gewoon hun gang en laten zich door niemand tegen houden.
Ze eisen echter wel van hun volgelingen absolute gehoorzaamheid. De groeten voor ze.  >:(  >:(

Pieszyce

ciaatfoto: Jarosław Kaczyński, Jacek Kurski en zijn pasgetrouwde vrouw op weg naar Wawel. (Foto: Jakub Włodek / Agencja Wyborcza.pl)

Krzysztof Luft    @KrzyLuft

Po latach Pan Kurski dowodził, że to małżeństwo było nieważne. Kogo oszukiwał - Jana Pawła II czy sąd kościelny i polskich hierarchów?
Jaren later betoogde de heer Kurski dat dit huwelijk ongeldig was. Wie bedroog hij: Johannes Paulus II of de kerkelijke rechtbank en de Poolse hiërarchen?

Nela_Europejka     @Europejka05

Po drugim kościelnym ślubie Kurskiego przelała się przez media społecznościowe i w zwykłych rozmowach fala oburzenia. Mówiło się o sianiu zgorszenia.  Czy słusznie?

#AnatomiaZgorszenia opisaną przez Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski "Uważam, że to była przede wszystkim bardzo nieroztropna decyzja władz kościelnych, które zgodziły się na ten ślub. Nie chcę się wypowiadać na temat, czy małżeństwo zostało słusznie unieważnione czy nie.

Niemniej jednak jako ksiądz – a jestem już 37 lat księdzem – nigdy się z takim przypadkiem nie spotkałem, żeby po 24 latach małżeństwa unieważnić ślub, zwłaszcza jeżeli jest troje dzieci. O takim przypadku nie słyszałem. Nie wiem, kto wydał orzeczenie, która diecezja, jakie były powody. Co jest jeszcze dziwniejsze, nowa żona pana Kurskiego też miała wcześniej ślub kościelny, oczywiście z inną osobą, i też to małżeństwo jest unieważnione. Taki dublet, kiedy pobierają się dwie osoby, które obie mają unieważnienie ślubu kościelnego – to jest rzecz niespotykana. Natomiast moim zdaniem zasadniczy jest błąd władz kościelnych w Krakowie, które przecież doskonale musiały zdawać sobie sprawę, że taki ślub wywoła ogromne kontrowersje. I rzeczywiście wywołał. I ja się nie dziwię zwykłym ludziom – odbieram ogromną ilość maili i telefonów, ludzie na ten temat dyskutują, bo są zszokowani czymś takim. Zwłaszcza, że sanktuarium Jezu, ufam Tobie w Łagiewnikach to sanktuarium szalenie ważne dla wielu katolików, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. I odbywa się w nim coś, co od samego początku jest kontrowersyjne, również ze względu na bardzo liczny udział polityków. Uważam, że stało się źle, że w ogóle takie medialne wydarzenie tam się odbyło. Przecież jeżeli już tych dwoje ludzi chciało się pobrać, to mogli to zrobić po cichu, w gronie rodziny, przyjaciół, znajomych, najlepiej w miejscowości rodzinnej, skąd pochodzi jedna czy druga strona. I tam by się to odbyło bez tego huku medialnego. A tu – jakby ktoś specjalnie chciał ten huk wywołać. To jest prawie że na pograniczu prowokacji. I co się dziwić ludziom, że dyskutują, są zszokowani. A kuria milczy, nie chce tego wyjaśnić.

Na Kurski's tweede kerkelijk huwelijk verspreidde zich een golf van verontwaardiging via sociale media en regelmatige gesprekken. Er werd gesproken over het veroorzaken van onheil.  Klopt dit?

#AnatomiaZgorszenia beschreven door Fr. Tadeusz Isakowicz-Zaleski "Ik geloof dat het bovenal een zeer onvoorzichtige beslissing was van de kerkelijke autoriteiten die instemden met deze bruiloft. Ik wil geen commentaar geven op de vraag of het huwelijk terecht nietig is verklaard of niet.

Als priester – en ik ben 37 jaar priester - ik heb nog nooit gehoord van een dergelijk geval van nietigverklaring van een huwelijk na 24 jaar huwelijk, vooral als er drie kinderen zijn. Ik weet niet wie de beslissing heeft genomen, welk bisdom, wat de waren redenen Wat nog vreemder is, is dat de nieuwe vrouw van meneer Kurski eerder ook een kerkelijk huwelijk had, uiteraard met iemand anders, en dat dit huwelijk ook nietig wordt verklaard, waarbij twee mensen trouwen en beiden hun kerkelijk huwelijk nietig laten verklaren van. Naar mijn mening is de fundamentele fout echter gemaakt door de kerkelijke autoriteiten in Krakau, die zich er terdege van bewust moeten zijn geweest dat een dergelijke bruiloft grote controverses zou veroorzaken. En het heeft het daadwerkelijk geactiveerd. En ik ben niet verrast door gewone mensen - ik ontvang een groot aantal e-mails en telefoontjes, mensen bespreken het omdat ze geschokt zijn door zoiets als dit. Vooral omdat het heiligdom van Jezus, ik vertrouw op U in Łagiewniki, een uiterst belangrijk heiligdom is voor veel katholieken, niet alleen in Polen, maar over de hele wereld. En er gebeurt iets dat vanaf het begin controversieel is geweest, ook vanwege de grote deelname van politici. Ik vind het slecht dat zo'n media-evenement daar überhaupt heeft plaatsgevonden. Als deze twee mensen wilden trouwen, konden ze dat immers in alle rust doen, onder familie, vrienden, kennissen, bij voorkeur in de geboorteplaats waar de ene of de andere partij vandaan komt. En zonder deze media-razernij zou het daar ook zijn gebeurd. En hier - alsof iemand dit geluid expres wilde veroorzaken. Dit is bijna provocerend op de grens. En geen wonder dat mensen erover praten, ze zijn geschokt. En de curie zwijgt, ze wil het niet uitleggen.

Ukraine  Belarus  @Propeertys

A wiecie że Joanna Klimek, aktualnie Kurska, nowa żona Kurskiego, który straszy
@gazeta_wyborcza
pozwem świadomie i radośnie zostawiła dwoje dzieci pierwszemu mężowi, Tomaszowi Klimkowi i również uzyskała rozwód kościelny
En weet je dat Joanna Klimek, momenteel Kurska, de nieuwe vrouw van Kurski, die dreigt
@gazeta_wyborcza
met een rechtszaak, bewust en vreugdevol haar twee kinderen naliet aan haar eerste echtgenoot, Tomasz Klimek, en ook een kerkelijke scheiding verkreeg

Pieszyce

Dorota Brejza ploegde Jacek Kurski: TVP in zijn tijd lastiggevallen, gelogen en de levens van mensen vernietigd!

26 november 2024

Het geval van de ontwikkeling van Jacek Kurski, en in het bijzonder de nietigverklaring van zijn vorige huwelijk door de kerk, is schokkend. Dorota Brejza, advocaat, gaf er commentaar op.

– Jacek Kurski eiste zelf de nietigverklaring van zijn huwelijk, omdat hij de eiser was in dit proces. En dit oordeel, met zulke conclusies over zijn psyche, is in lijn met zijn verwachtingen. Alleen op deze manier kon hij – onder verwijzing naar zijn mentale tekortkomingen – 'zichzelf bevrijden' van zijn sacramentele vrouw om vervolgens in de kerk te kunnen hertrouwen. In Łagiewniki, in het licht van camera's. Dit deed hij. Dit vonnis was in zijn voordeel - legt Dorota Brejza Jacek Kurski uit.

- Ten tweede is de hele procedure om een huwelijk ongeldig te verklaren een wassen neus. In principe kan iedereen met zoiets wegkomen, als hij maar weet welke argumenten hij moet aanvoeren. Dit wordt gedaan door zogenaamde kerkadvocaten. Het is de moeite waard om deze hypocrisie aan de kaak te stellen. Ik weet dat, omdat ik er vroeger zo in geïnteresseerd was dat ik een postdoctorale opleiding kerkelijke rechtspraak heb gevolgd aan de UKSW. Ik had zo'n kerkelijke advocaat kunnen zijn - ik heb kwalificaties behaald - maar ik heb het opgegeven omdat het voor mij een moreel onaanvaardbaar beroep is," voegt Brejza toe.

- Ten derde valt de ongeldigverklaring van juist zijn huwelijk, Kurski, als voorzitter van TVP, samen met het feit van de opdringerige promotie van de kerk op TVP. [...] Heeft deze man zijn politieke positie en relaties met de hiërarchie van de Kerk gebruikt om zijn doelen te bereiken? Ik wil dit vragen en ik wil dat de media dit vragen.

- Ten vierde heeft Kurski's TVP gepist, gelogen en mensenlevens verwoest. Het is de TVP van toen die verantwoordelijk is voor de gemanipuleerde publicatie van operationeel materiaal dat met Pegasus is verkregen. Zij is het die verantwoordelijk is voor het verraden van Adamowicz, premier Tusk en zijn familie, Adam Bodnar's zoon, verschillende sociale groepen, zij is het, Kurski's TVP die verantwoordelijk is voor het verdelen van de Polen. Voor haat en desinformatie. Het is een diepe degeneratie. Het is in het algemeen belang om te weten wat TVP was onder Kurski en wie Kurski is. En hij was de voorzitter van TVP, een tv-zender die verplicht is zijn publieke taak te vervullen en het christelijke waardenstelsel te respecteren - zoals de Radio- en Televisiewet zegt in artikel 18, lid 2," besluit Brejza.

https://twitter.com/dorota_brejza/status/1861024055261884715?s=12

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku