Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De politie moet vrouwen die onder PiS zijn geslagen schadeloos stellen zonder juridische stappen

Gestart door Pieszyce, 7 december 2024, 01:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De politie moet vrouwen die onder PiS zijn geslagen schadeloos stellen zonder juridische stappen

6  december 2024

Roman Giertych, een bekende advocaat en parlementslid, adviseert de politie om tot een schikking te komen met vrouwen die onder PiS zijn geslagen.

– Een meisje benaderde me in een van de winkels in Warschau en bedankte me dat ik me haar zaak vaak herinner in mijn berichten. Tijdens de Vrouwenstaking brak de politie haar arm vreselijk. De rechtbank oordeelde dat haar detentie illegaal, ongerechtvaardigd en onregelmatig was. Vandaag heb ik (pro bono) de behandeling van haar zaak aanvaard en de documenten gelezen. Ze zijn zo schandalig dat er niet alleen een mes in je zak opengaat vanwege de gebeurtenis zelf, maar ook vanwege de manier waarop ze daarna werd behandeld. Ik denk dat het voor de politie beter zou zijn om dergelijke misstanden te compenseren zonder langdurige gerechtelijke procedures. Goed advocatenadvies, schrijft Roman Giertych.

We herinneren ons allemaal de verschrikkelijke tijden van het PiS-regime en het politiegeweld. Vrouwen werden geslagen met metalen knuppels, gewurgd en op de grond gegooid. Handen waren gebroken. Niemand minder dan Jarosław Kaczyński was verantwoordelijk voor het ontketenen van deze terreur tegen zijn eigen burgers. En hij antwoordt nog steeds: hij was de vice-premier voor veiligheid.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku