Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych over het werk van een parlementslid en advocaat:

Gestart door Pieszyce, 9 december 2024, 00:38

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych over het werk van een parlementslid en advocaat:
ik geloof dat er meer advocaten in de Sejm zouden moeten zijn

8 december 2024

– Toen ik publiekelijk aankondigde dat ik een meisje vertegenwoordig wiens arm meerdere keren door de politie werd gebroken vanwege deelname aan de Vrouwenstaking, kreeg ik veel vragen over hoe ik het werk van parlementslid en advocaat combineerde – schrijft Roman Giertych.

– (EN) Na één jaar kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze fusie. Allereerst ontvang ik geen salaris, waardoor mijn dienstverlening voor u vrijwel gratis is. Ten tweede verlies ik het contact met de economische realiteit niet. Iedereen die moet onthouden dat hij BTW, ZUS, ziektekostenverzekering, PiT en in mijn geval CIT moet betalen, aangezien ik ook binnen een commanditaire vennootschap werk, weet hoeveel dit ons (inclusief het Parlement) kost. Omdat we een klein bedrijf zijn, en mijn advocatenkantoor met verschillende werknemers is er één, kunnen we het leven van gewone mensen leiden.

– Na een jaar ervaring kan ik zeggen dat we meer parlementsleden moeten kiezen die beroepen hebben die hen in staat stellen deze te combineren met de sociale rol van een parlementslid.

– Ten derde kun je als actieve advocaat ook sociaal-politieke activiteiten uitoefenen door bepaalde mensen gratis te vertegenwoordigen. Dit maakt politieke actie soms gemakkelijker.

Uiteraard brengt een dergelijke combinatie ook veel problemen met zich mee.

– Allereerst is tijd niet van rubber. Omdat ik veel mensen vertegenwoordig in de rechtszaal, moet ik mij hier ook op voorbereiden. Ik moet zaken voorbereiden voor de advocaten die met mij samenwerken. Dit alles beperkt uiteraard mijn parlementaire activiteiten en daarom ben ik slechts lid van één parlementaire commissie.

– Ten tweede vereist het uitoefenen van een parlementaire functie ethische zelfdiscipline. Ik heb nooit staatsentiteiten vertegenwoordigd. Ik moet toegeven dat er dit jaar geen maand is geweest waarin we een dergelijke vertegenwoordiging hebben geweigerd. Mijn ijzeren regel was, is en zal echter zijn dat ik alleen particulieren of bedrijven vertegenwoordig. Zeker nu zou zo'n vermenging van rollen een lelijke nasmaak hebben.

– Ik vertegenwoordig ook geen PiS-aanhangers, tenzij ze een kleine kroongetuige willen zijn. En, zoals in het geval van Tomasz Mraz, doe ik het gratis.

–   Ik ben van mening dat er meer beoefenaars van advocaten in de Sejm zouden moeten zijn. Kennis hebben over niet alleen hoe het recht klinkt, maar ook over hoe het in de praktijk werkt, is naar mijn mening zeer noodzakelijk bij het stemmen over wetsvoorstellen. Hierdoor kan ik binnen de club soms nuttig zijn bij het beoordelen van projecten.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku