Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wrzoseks verrassende woorden over Bodnar

Gestart door Pieszyce, 13 december 2024, 00:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wrzoseks verrassende woorden over Bodnar
Een lawine van reacties online

11 december 2024

Aanklager Ewa Wrzosek zei in een interview met TVP Info dat in de huidige situatie beslissende acties nodig zijn, die politiek impopulair kunnen zijn. Volgens haar zou Roman Giertych een betere minister van Justitie zijn dan Adam Bodnar. Deze uitspraak veroorzaakte een lawine aan reacties.

In het programma "Politieke Driehoek" op TVP Info werd aanklager Ewa Wrzosek gevraagd wie de positie van minister van Justitie zou moeten innemen. Zou Roman Giertych een betere keuze zijn dan Adam Bodnar? De officier van justitie antwoordde bevestigend.

- Ik antwoordde dat Roman Giertych naar mijn mening een betere minister van Justitie zou zijn. Waarom? Niet omdat ik iets af wil doen aan Prof. Adam Bodnar - legde Wrzosek uit.

Romanowski moet in hechtenis worden genomen. "Op dit moment probeert hij zijn straf te ontlopen".

Eind vorig jaar werd Wrzosek door Adam Bodnar benoemd in de Nationale Raad van Aanklagers. Medio september van dit jaar diende ze een aanvraag in bij de procureur-generaal waarin ze aangaf het openbaar ministerie te willen verlaten. In oktober, na een ontmoeting met Bodnar - die haar overtuigde om haar ontslag in te trekken - kondigde ze aan dat ze gedetacheerd was bij het ministerie van Justitie. Ze werd de adviseur van de minister van Justitie voor de arbeidsvoorwaarden van openbare aanklagers.

Wrzosek kritisch over Bodnar in de uitzending. Lawine van reacties online

- Aan de andere kant heb ik helaas de indruk dat vanwege het feit dat we ons in een overgangsperiode bevinden, het noodzakelijk is om beslissende en concrete acties te ondernemen, vaak acties die politiek impopulair zullen zijn, die niet zullen renderen, die zelfs verbanning van de juridische gemeenschap zullen uitlokken over de persoon die dergelijke acties onderneemt," zei ze op TVP Info.

De openbare aanklager benadrukte dat Adam Bodnar "een ideale kandidaat is voor tijden van rust", maar dat er nu andere competenties nodig zijn.

- "Met alle respect voor minister Adam Bodnar, het lijkt mij dat hij een ideale kandidaat is voor tijden van rust, en we bevinden ons nu in, als ik militaire terminologie gebruik, naoorlogse tijden," concludeerde ze.

bEen lawine van online reacties

Nadat het programma was uitgezonden, raakte de zender in rep en roer. De reacties stroomden binnen.

Krzysztof Izdebski, een advocaat van de Batory Foundation, schrijft: "Ik ben niet verrast. Jij en ik passen goed bij elkaar. Maar ik ben verrast dat de aanklager bij het ministerie van Justitie werkt. Het is tenslotte een serieuze instelling."

"Het publiekelijk uiten van een motie van wantrouwen in de baas is alleen mogelijk als we tegelijkertijd een ontslagbrief indienen. En het is nog steeds onelegant", zegt Igor Sokołowski, een Polsat-journalist.

"Uitzonderlijk op veel niveaus, en dan bedoel ik niet het format van het programma", zegt TVN24-journalist Marta Gordziewicz.

"Het is zeker de moeite waard om vandaag de dag naar de openbare televisie 'in liquidatie' te kijken om een voorproefje te krijgen van een echt, apolitiek en onafhankelijk Openbaar Ministerie", schrijft advocaat Bartosz Lewandowski sarcastisch.

"Politiek of recht is veel ingewikkelder dan ja/nee-antwoorden", schrijft internetcommunicatie-expert Wojtek Kardyś.

Politicoloog Adam Traczyk schrijft: "Wat voor soort nieuwsgierigheid is dit..."

Wrzosek en de verdediging van publieke media. Controverse onthuld door WP

In maart onthulde Patryk Słowik van WP dat de verzoeken die aanklager Ewa Wrzosek bij de rechtbank had ingediend en bedoeld waren om PiS-activiteiten met betrekking tot publieke media te blokkeren, buiten het parket waren ingediend. De woordvoerder van het Nationale Openbaar Ministerie liet toen weten dat de afdeling interne zaken van het Poolse Nationale Openbaar Ministerie een onderzoek naar deze zaak uitvoerde.

Minister Bodnar zelf werd over deze kwestie ondervraagd, nadat hij Wrzosek een positie in zijn ministerie had aangeboden. - Ik geloof dat haar plaats bij het parket is - zei hij in een interview met Patryk Michalski, gastheer van het "Tłit" -programma in Wirtualna Polska.

De journalist herinnerde de gast van het programma eraan dat hij als hoofd van het ministerie van Justitie en procureur-generaal veel had gesproken over de noodzaak om het openbaar ministerie te depolitiseren. Openbaar aanklager Wrzosek maakt ondertussen berichten op haar profiel op het X-platform die verre van apolitiek zijn.

- Het debat op Twitter heeft zijn eigen regels. Ik zal alle aanklagers, niet alleen mevrouw Ewa Wrzosek, aanmoedigen om woorden met terughoudendheid te gebruiken," argumenteerde Adam Bodnar destijds.

Controverse rond Giertych

Roman Giertych heeft de afgelopen weken veel stof doen opwaaien. Zoals we in Wirtualna Polska schreven, namen veel politici van de Burgercoalitie het hem kwalijk dat de voormalige oprichter van de Liga van Poolse Gezinnen zich bemoeide met de voorverkiezingen van een formatie waarvan hij niet eens lid is. "Genoeg" zei zelfs Rafał Trzaskowski. - Wat Roman Giertych doet is beschamend," hoorden we in de partij.

De activiteiten van Roman Giertych werden ooit ook door Adam Bodnar zelf genoemd. - Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen mij en Roman Giertych is dat hij alles kan schrijven en er geen verantwoordelijkheid voor hoeft te nemen," zei hij.

Bron: TVP Info/X/WP/ wiadomosci.wp.pl      język po Polsku

Pieszyce

Een grote fout van Adam Bodnar. Hij ontsloeg Ewa Wrzosek en houdt de mensen van Ziobro en Święczkowski vast

12 december 2024

Adam Bodnar, de huidige minister van Justitie, heeft blijkbaar een unieke neiging om zich te omringen met mensen met een roerig verleden. Een van de interessantste figuren uit zijn directe omgeving is Marek Piotrowicz, die een perfect voorbeeld lijkt te zijn van hoe politieke relikwieën in totaal andere systemen een nieuw leven kunnen krijgen.

Marek Piotrowicz is voormalig directeur van de personeelsafdeling van het Openbaar Ministerie in de tijd van Bogdan Święczkowski en Dariusz Barski, figuren die bekend stonden om hun nauwe banden met Zbigniew Ziobro. Tegenwoordig is Piotrowicz General Counsel bij het Ministerie van Justitie van Adam Bodnar en lid van de Nationale Raad van Aanklagers bij de Procureur-Generaal.

Zijn aanwezigheid in het kantoor van Bodnar is echter niet alleen een professionele curiositeit, het is ook een soort bescherming van de belangen van Ziobro's mensen in het ministerie. Het lijkt erop dat de geesten van 'goede verandering' nog steeds waken over belangrijke instellingen.

Hoewel Zbigniew Ziobro zijn politieke macht al lang heeft verloren, blijft zijn volk nog steeds actief en invloedrijk. Piotrowicz is hiervan een perfect voorbeeld. Kijk maar naar zijn rol in de Nationale Raad van Aanklagers – een instelling die formeel geacht wordt de normen binnen het parket te waarborgen, maar die in werkelijkheid vaak als politiek instrument diende.

De aanwezigheid van Piotrowicz in de entourage van Bodnar is een soort zekerheid: zelfs als Ziobro niet langer aan de macht is, heeft zijn volk nog steeds toegang tot belangrijke informatie en invloed. Hoe komt het dat minister Bodnar, bekend om zijn kritische houding ten opzichte van 'goede verandering', zo'n persoon in zijn omgeving tolereert?

"Bravo", minister. Je gooit Ewa Wrzosek eruit, dankzij wie je minister bent, en je behoudt de mensen van Zbigniew Ziobro. Een perfecte samenvatting van een mislukte bediening. De premier moet u onmiddellijk ontslaan.

https://twitter.com/e_wrzosek/status/1867082525216321555

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ewa Wrzosek zag het gewoon goed dat Bodnar te Soft is. >:(  >:(

Maar Ojee als je in Polen aan een Imago komt.  :)