Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nieuwe problemen voor Romanowski - Commentaar van diverse internetters op de zaak

Gestart door Pieszyce, 13 december 2024, 00:34

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Commentaar van diverse internetters op de zaak Romanowski

Pan Robi Zdjęcia #SilniRazem         @kmiecik_maciej

Przypomnę, że to już drugi klient mecenasa Lewandowskiego po zdrajcy Szmydtcie, który uciekł na Białoruś salwujący się ucieczką przed wymiarem sprawiedliwości. Po konferencji prasowej PK można śmiało wywnioskować, że Romanowski planował ucieczkę przed wymiarem sprawiedliwości co najmniej od 6 grudnia wyłączając swoje telefony i na własne życzenie wypisując się ze szpitala po zabiegu. Tym samym dość śmieszne wydają się wypowiedzi jego adwokata w dniu posiedzenia aresztowego sądu. Romanowski ucieczkę nie planował sam i mam nadzieję, że wszyscy ci, którzy mu w niej pomagali też odpowiedzą przed sądem. Jeśli jeszcze jest w Polsce to zasadnym byłoby poszukać go też w klasztorach, zgromadzeniach religijnych i wszystkich miejscach gdzie swój ślad pozostawiło Ordo Iuris. #CzasDoCeli #ToDopieroRok
Ik wil u eraan herinneren dat dit de tweede cliënt is van advocaat Lewandowski, na de verrader Szmydtt, die naar Wit-Rusland vluchtte om gerechtigheid te ontlopen. Na de PK-persconferentie kan veilig worden geconcludeerd dat Romanowski in ieder geval sinds 6 december van plan was aan de rechtsgang te ontsnappen, door zijn telefoons uit te zetten en zich na de procedure op eigen verzoek uit het ziekenhuis te melden. Daarom lijken de verklaringen van zijn advocaat op de dag van de hoorzitting in de rechtbank behoorlijk grappig. Romanowski heeft de ontsnapping niet zelf gepland en ik hoop dat iedereen die hem heeft geholpen zich ook voor de rechter zal verantwoorden. Als het zich nog in Polen bevindt, zou het redelijk zijn om ernaar te zoeken in kloosters, religieuze congregaties en alle plaatsen waar Ordo Iuris zijn sporen heeft nagelaten. #CzasDoCeli #ToDopieroRok

Het zijn er al drie:

Citaat foto's Twitter.com

Krzysztof Brejza            @KrzysztofBrejza

Ciekawi mnie jak Marcin Romanowski, numerariusz w Opus Dei, żyjący w celibacie, odnoszący się na każdym kroku z radykalnym katolicyzmem, łączy swoje przekonania z ucieczką przed wymiarem sprawiedliwości i faktem bycia ściganym listem gończym.
Ik ben benieuwd hoe Marcin Romanowski, een numerair lid van het Opus Dei, celibatair en bij elke stap geassocieerd met het radicale katholicisme, zijn overtuigingen combineert met het ontsnappen aan gerechtigheid en het feit dat hij gezocht wordt op basis van een arrestatiebevel.

piotr von pritzwald      @VonPritzwald

Romanowski wyłączył wszystkie swoje telefony. Pozbył się wszystkich kart sim. Zaprzestał korzystania z jakichkolwiek urządzeń, kart kredytowych, lokalizatorów GPS i tym podobnych. Zaciera wszelkie ślady po sobie. Ewidentna ucieka jak szczur i jak szczur będzie teraz tropiony, ścigany, osaczany i zapędzany do rogu. Od teraz to ścigany zbieg. Już spokojnie nie zaśnie i cały czas będzie żył w strachu i gigantycznym napięciu.....
Romanowski zette al zijn telefoons uit. Hij heeft alle simkaarten weggedaan. Hij stopte met het gebruik van apparaten, creditcards, GPS-trackers en dergelijke. Hij wist alle sporen van zichzelf uit. Evidentna rent weg als een rat en als een rat zal ze nu gevolgd, achtervolgd, in het nauw gedreven en in het nauw gedreven worden. Vanaf nu is hij een gezochte voortvluchtige. Hij zal niet langer vredig slapen en zal voortdurend in angst en enorme spanning leven.....

citaatfoto Bsky

Pieszyce

Waar is Romanowski? Sikorski's botte woorden

15  december  2024

De zoektocht naar Marcin Romanowski gaat verder. Een PiS-politicus die gearresteerd had moeten worden... verdween.

Minister Adam Bodnar zei gisteren dat het mogelijk is dat Romanowski zich al buiten Polen bevindt. En dat er passende procedures zullen worden gestart.

– Het diplomatieke paspoort van de martelaar van verduistering van overheidsgeld bestemd voor slachtoffers van misdrijven ligt in depot van het ministerie van Buitenlandse Zaken – schreef Sikorski zaterdag op zijn profiel op het X-platform.

Romanowski zal vroeg of laat gevonden worden. We moeten één ding toegeven: niemand heeft zo effectief laten zien als hij hoe PiS eenvoudigweg bang is voor "recht en gerechtigheid".

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

We herinneren u eraan: dit is waar Romanowski over loog:
"Ik ben niet van plan enige procedure te destabiliseren"

16 december 2024

Marcin Romanowski, voormalig vice-minister van Justitie van Soeverein Polen, verstopt zich voor wetshandhavingsinstanties. Hij ontsnapte voordat hij een zware straf van maximaal 25 jaar gevangenisstraf kreeg opgelegd. Hij heeft de Polen echter pas onlangs misleid.

"In verband met de beslissing van de Sejm ben ik, in tegenstelling tot het verhaal van de aanklager, niet van plan om enige procedure te destabiliseren of weg te lopen. Of flauwvallen. Ik ben bereid te reageren op deze ongegronde beschuldigingen, ingegeven door politieke wraak, die tegen mij zijn geuit door mensen die vanwege hun onjuiste benoeming toch niet bevoegd zijn om deze acties te ondernemen. De zaak is een politieke wraakactie. Ik ben ervan overtuigd dat ik altijd in overeenstemming met de wet heb gehandeld', schreef Marcin Romanowski.

En zo misleidde hij de Polen.

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Paniek in de Nowogrodzka-straat. Romanowski smelt PiS

20 december-2024

Het wordt steeds spannender in de partijbunker aan de Nowogrodzkastraat. Kaczyński is zich ervan bewust dat Marcin Romanowski een steeds grotere imagolast voor PiS wordt.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom Kaczyński zelf gisteren afstand begon te nemen van het hele schandaal. Vandaag begon Karol Nawrocki zich op dezelfde manier te gedragen.

– Ik denk niet na over de zaak van parlementslid Marcin Romanowski – flapte Nawrocki eruit. – Dit is geen kwestie die mijn interesse wekt. Dit is de kwestie van het parlementslid en maakt deel uit van het publieke debat. Een kandidaat voor het ambt van president van de Republiek Polen houdt zich niet bezig met dergelijke zaken, voegde hij eraan toe.

Helaas is het niet zo eenvoudig als Nawrocki zou willen.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsko

Pieszyce

Karol Nawrocki heeft geen mening. Het is de marionet van Kaczyński

21 december 2024

Ik denk niets na over de zaak van parlementslid Marcin Romanowski. Dit is geen kwestie die mijn interesse wekt (...)" - zei Karol Nawrocki, kandidaat voor het presidentschap van de Republiek Polen. De president van het Institute of National Remembrance blijkt slechts een marionet, een man zonder meningen of opvattingen.

En net zoals Kaczyński de beschermheer van alle PiS-dieven zou kunnen zijn, bevestigt Nawrocki, zeggend dat dit geen zaak is die hem interesseert, feitelijk dat het eerste wat hij zou doen is gratie verlenen aan een dief die Polen van vele miljoenen zloty heeft beroofd.

Nawrocki is gewoon een andere versie van Duda: hij wordt verondersteld naar de PiS-president te luisteren en het beleid van de partij uit te voeren.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsko

Pieszyce

Verrader of voortvluchtige? Wojciech Sadurski hard over Marcin Romanowski

22 december 2024

Professor Wojciech Sadurski, bekend om zijn scherpe taalgebruik en heldere meningen, bracht opnieuw de publieke opinie in beroering met zijn woorden over Marcin Romanowski, voormalig vice-minister van Justitie, die de laatste tijd niet beroemd is geworden vanwege zijn prestaties, maar vanwege zijn ontsnapping uit de gevangenis. landen en controversiële uitspraken. Sadurski verklaarde:

"Na de scheldwoorden die Romanowski naar zijn land heeft geslingerd, moeten we 'verrader Romanowski' gaan zeggen, en niet alleen 'voortvluchtige Romanowski'."

Romanowski, tot voor kort een van de meest zichtbare vertegenwoordigers van het soevereine Polen, was vice-minister van Justitie en een naaste medewerker van Zbigniew Ziobro. Nadat hij werd beschuldigd van criminele activiteiten waar grote bedragen mee gemoeid waren, vluchtte hij uit Polen.

Sadurski is lange tijd een criticus geweest van de politiek van het Verenigd Rechtse kamp, en zijn verklaring raakt iets diepers: de kwestie van loyaliteit aan het land. Politici die in Polen de rechtsgang ontvluchten, zijn gewoon criminelen. Door op hun land te spugen worden ze verraders.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Pablo Morales: Romanowski zal steeds meer gefrustreerd raken

22 december 2024

– Elke uitspraak van Romanowski is gevuld met grote frustratie. Ronduit zielig. Woede en agressie verdoezelen het alleen maar slecht. Hij weet dat hij niet naar Polen zal terugkeren. Hij zal gevestigd zijn in Hongarije. Misschien in het gezelschap van een paar andere pisiors die daar ook ontsnappen. Overgeleverd aan de genade van een onvoorspelbare sultan, wiens macht binnenkort kan eindigen zoals die van Kaczyński in Polen - schrijft Pablo Morales, een beroemde internetgebruiker.

– Deze gunst kan echter van korte duur blijken te zijn en de sultan zal een politiek die voor hem niets betekent, inruilen voor echte voordelen. Spanning? Serieus. Elke dag... Waar waait de wind dan? Naar Rusland, zoals Assad? Naar Wit-Rusland, zoals Szmydt? Naar China of Venezuela? Dit soort leven is geen leven. Het is een constante, psychologisch destructieve ontsnapping. Het is de dood van elke droom over normaal functioneren. Zelfs als Marcin lid is van het Opus Dei en zijn leven lijkt op dat van gewone mensen, zal hij nog steeds missen wat hij heeft verloren. Van ouders, via vrienden, tot de autoriteiten die zich als een drug gedragen.

– Dag na dag, week na week zal Romanowski steeds meer gefrustreerd raken. Meer en meer afhankelijk van wat de sultan zal doen. Hij zal steeds hulpelozer worden. Hij zal niets zijn. Nul, net als zijn baas... Hoewel in dit geval de dimensie van dit concept moet worden opgevat als het absolute nulpunt. Marcin wordt een passief radertje in een machine waar hij geen enkele invloed op heeft. En de toekomst ervan zal afhangen van de grillen van de cynische heerser... Hoe lang kan dit doorgaan? Jaar? Twee? Zal hij op eigen kracht terugkeren naar Polen?

– Hij heeft het gemakkelijker dan bijvoorbeeld de Noord-Koreanen, omdat hem geen concentratiekamp of schietpartij op de rivier de Vistula te wachten staat, maar arrestatie en een eerlijk proces. De grootste vijanden van dit besluit zullen, paradoxaal genoeg, zijn voormalige collega's en advocaten zijn, die bang zijn voor de kennis die hij bezit. En dit is hoe Romanowski zijn eigen kleine gevangenis bouwde. Niet alleen in je hoofd, maar ook om je heen. Hij is een gevangene van zichzelf geworden... En dit is het ergste dat een mens kan overkomen, vat Pablo Morales samen.

https://twitter.com/PabloMoralesPL/status/1870499477318140309

Pieszyce

Duda staat stevig achter Romanowski. En hij had kunnen zwijgen

23 december 2024

Andrzej Duda maakt zich geen illusies dat Romanowski het juiste heeft gedaan door Polen te ontvluchten. Onder de bescherming van zo'n pro-Russische politicus als Viktor Orban.

– Ik was verrast dat zulke krachten en middelen werden gebruikt om parlementslid Marcin Romanowski te zoeken, alsof hij een soort crimineel was, een bandiet van het hoogste kaliber – zei Andrzej Duda op RMF FM.

– Het verbaast mij niet dat de Hongaren twijfels hebben over de vraag of de heer Romanowski al dan niet in overeenstemming met de beginselen van de rechtsstaat wordt behandeld, aldus Duda.

Zijn we alleen geïnteresseerd in wat Romanowski over PiS weet, waardoor ze hem zo koppig verdedigen?