Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

“Ik heb hier het contract van Paweł Sz. met Karol Nawrocki”

Gestart door Pieszyce, 16 december 2024, 22:39

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Ik heb hier het contract van Paweł Sz. met Karol Nawrocki"
MP toont het document

TVN24 | Polen
15 december 2024, 13:06
Bron:TVN24

Agnieszka Pomaska, een parlementslid van de Burgercoalitie, bracht naar de TVN24 studio een contract voor de aankoop van patriottische kleding van het bedrijf Red is Bad door het Museum van de Tweede Wereldoorlog, dat op het moment van ondertekening werd geleid door Karol Nawrocki. Het hoofd van het bedrijf Red is Bad, Pawel Sz., werd beschuldigd van deelname aan een criminele groep en zit in hechtenis. - Ik zal PiS verantwoordelijk houden voor elke zloty die met overheidsgeld is uitgegeven," kondigde Pomaska aan. Błażej Poboży, een adviseur van de president, beschuldigde KO van het zaaien van "nep" en "desinformatie" omdat het "bang" was voor Nawrocki.

Een van de onderwerpen van de zondagse editie van Kawy na ławę" was de beslissing van de niet-erkende Buitengewone Kamer voor Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof, die woensdag de klacht van PiS tegen de afwijzing door de Staatskiescommissie van het financiële verslag van de verkiezingscommissie van de partij voor de verkiezingen van 2023 bevestigde.

Agnieszka Pomaska zei op TVN24 dat PiS overheidsgeld heeft misbruikt. - Natuurlijk verdient PiS dit geld niet", zei het KO parlementslid. - Ik denk dat de zaak nog niet voorbij is," voegde ze eraan toe.

- Er zijn veel zaken waar vandaag niet over gesproken wordt," vervolgde ze en benadrukte dat er verdenkingen zijn over de besteding van publieke middelen door bedrijven die samenwerken met PiS, waaronder het bedrijf Red is Bad. - We weten niet wat er echt is gebeurd met het geld dat de heer Paweł Sz. (hoofd van Red is Bad) heeft verdiend. Er zijn zeer ernstige verdenkingen (...) die erop wijzen dat dit geld precies voor de PiS-campagne is gebruikt," zei Pomaska.

Pomaska toonde het contract met Red is Bad

Pomaska toonde in het programma een contract uit 2018 tussen Red is Bad en het Tweede Wereldoorlog Museum, waarvan de toenmalige directeur de huidige PiS-presidentskandidaat Karol Nawrocki was. - Ik heb hier het contract van Paweł Sz. met Karol Nawrocki," zei Pomaska. Ze vertelde dat het contract betrekking had op de verkoop van patriottische kleding voor 78.000 zloty. - Ik zal dit contract overhandigen aan de openbare aanklager," kondigde ze aan.

Pomaska zei dat ze "dit contract in 2018 had aangevraagd". - En toen was de heer Nawrocki niet bereid om mij dit bedrag te verduidelijken. Ik zal vandaag elke zloty van PIS, die van publiek geld werd uitgegeven, ter verantwoording roepen," kondigde het parlementslid aan.

citaatfoto tvn24.pl: Eerste pagina van de overeenkomst met Red is BadNawrocki's overeenkomst met Red is Bad

Poboży: Nep en verkeerde informatie. KO is bang voor Nawrocki

Presidentieel adviseur Błażej Poboży verdedigde de instelling en Nawrocki zelf, door te beweren dat de aankoop van patriottische kleding onderdeel was van de promotie van de geschiedenis en de nationale identiteit. Tegelijkertijd beschuldigde hij de oppositie van het verspreiden van "vulgaire namaak' en desinformatie. - "Je kunt zien hoe bang de Burgercoalitie is voor een burgerkandidaat," merkte hij op.

Paweł Sz. in hechtenis

De maker van het merk Red is Bad, Paweł Sz. sinds 10 oktober werd hij gezocht met een rood bericht van Interpol. Eerder werd tegen hem een arrestatiebevel en een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd. Op 30 oktober werd hij gedeporteerd vanuit de Dominicaanse Republiek, waar hij een paar dagen eerder was aangehouden.

Op 31 oktober werd hij op de afdeling Śląsk van het Nationaal Openbaar Ministerie in Katowice beschuldigd van deelname aan een georganiseerde criminele groep, het plegen van misdaden binnen deze groep samen met functionarissen van de Government Agency for Strategic Reserves (RARS) en het witwassen van geld. Hij werd enkele dagen ondervraagd. Op 4 november eindigden de activiteiten waarbij hij betrokken was bij het parket.

Volgens de uitspraak van de rechtbank blijft Sz. tot 28 januari 2025 in hechtenis.

Auteur:  mw/ads

Bron: TVN24.pl przez  mw/ads      język po Polsku